Gammturbo och Bromsbänksbygge ( 27.02 Börjat bromsa )

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Har fixat en provisorisk rörfläkt som utsug och den fungerade bättre än väntat. Dock så tror jag att livslängden är begränsad men det kommer ju visa sig 🙃
Så nu är det mesta färdigt för att kunna börja testa och finna nya fel vilket skedde direkt 🤣

29030

29031

Som jag nämnt tidigare så har motorn viljat rusa på lite högre varv 4000-5000 kanske och därmed går av sig själv.
Jag felsökte lite idag och det är inga läckage från packboxar eller övertryck från turbon.
Så jag misstänker att det har med bränslet att göra?
Spridarna och bränslepumpen är nya och utbytt till större modell, ca 50% mer flöde.
Det har ingen betydelse om jag använder - 30 eller +30 i korrigering på bränslet i pc5.
Vid tomgång är lambda ca 13,5 och sen med jämn gas runt 3000-4000 rpm går det upp till närmare 14. Det kanske är i det tunnaste laget?

Så frågan är om det är spridarna som krånglar eller om bränslepumpen som tappar trycket?
Eller kan det vara för mycket oförbränt bränsle som ligger i motorn som helt plötsligt antänder?
Eller något helt annat?
Projektet kommer stå stilla i 1-2 veckor nu då jag måste resa bort men när jag kommer hem ska jag börja med att mäta bränsletrycket och se vad det ligger på.
Är det knas kommer jag bygga om systemet med retur då jag är skeptisk till hur det ser ut just nu 🤣
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Här är en tabell som är rätt bra att utgå ifrån. Som du ser är 14.5-15.5 ingen fara på låga varv och lite gas.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Med orginalspridarna fick jag fetta på +5% mellan 2750-3750rpm och +7% 4000-4500rpm och +5% 4750-5000rpm, 0% tps. För att den inte skulle rusa på tomgången eller inte gå ner till normal tomgång.

Med större spridare så är det omöjligt att bara räkna % på flödet, för spridarbilden kan bli helt konstig vid låga flöden så det är ”bara” att prova sig fram. Tog otroligt mycket längre tid att mappa in de större spridarna jämfört med orginalspridarna, för de funkade nästa bra vid första provkörning.
 
Last edited:
Reactions: goliat8

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Med orginalspridarna fick jag fetta på +5% mellan 2750-3750rpm och +7% 4000-4500rpm och +5% 4750-5000rpm, 0% tps. För att den inte skulle rusa på tomgången eller inte gå ner till normal tomgång.

okej 👍

Med större spridare så är det omöjligt att bara räkna % på flödet, för spridarbilden kan bli helt konstig vid låga flöden så det är ”bara” att prova sig fram. Tog otroligt mycket längre tid att mappa in de större spridarna jämfört med orginalspridarna, för de funkade nästa bra vid första provkörning.
självklart är det så. jag tycker bara det var märkligt att jag provat med alla möjliga värden med samma resultat. jag får helt enkelt prova mer
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Är du 100a säker på att den inte har luftläckage?
Kolla luftläckage först typ runt insugsgummin och bägge vevaxeltätningarna. Du kan ju ha tryck lös eller sönder vevaxeltätningar pga turbon. Bästa sprayen för att söka läcka är oljespray ex wd-40 för den tätar läckan bättre än startgas. Hårspray är också lika bra som wd-40 för de klistrar igen läckan tillfälligt. Kolla först tätningen bakom variatorn de kan synas att packboxen är väck eller så ändrar motorn varvtal när du sprayar packboxen med motorn på så låga varvtal som möjligt. På magnetsidan är de svårare att spraya men i regel finns de något litet hål i kåpan så man kan spruta in genom. De gör inget om hela statorn och svänghjulet blir indränkt i sprayolja eller startgas. I värsta fall får du ta lös magnapullen för att få in spray in bakom svänghjulet.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Har kört med den oljan i flera år i polarisarna, funkar bra och lättflytande när det är kallt.
Har kört 2 år med den på min summit 850 och det funkar bra. Luktar mindre (mindre stickig lukt i allafall) men jag upplever att den kanske drar mer olja än med xps. Det funkar i allafall och jag kommer att köra med den i år också.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Är du 100a säker på att den inte har luftläckage?
Kolla luftläckage först typ runt insugsgummin och bägge vevaxeltätningarna. Du kan ju ha tryck lös eller sönder vevaxeltätningar pga turbon. Bästa sprayen för att söka läcka är oljespray ex wd-40 för den tätar läckan bättre än startgas. Hårspray är också lika bra som wd-40 för de klistrar igen läckan tillfälligt. Kolla först tätningen bakom variatorn de kan synas att packboxen är väck eller så ändrar motorn varvtal när du sprayar packboxen med motorn på så låga varvtal som möjligt. På magnetsidan är de svårare att spraya men i regel finns de något litet hål i kåpan så man kan spruta in genom. De gör inget om hela statorn och svänghjulet blir indränkt i sprayolja eller startgas. I värsta fall får du ta lös magnapullen för att få in spray in bakom svänghjulet.
Alla tätningar och insugsgummin är nya så de borde vara täta. Sen har jag sprayat runtom de utan någon påverkan. Jag är numera hemma igen så kommer kika på detta under veckan och se om det blir någon klarhet i detta.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Har kört 2 år med den på min summit 850 och det funkar bra. Luktar mindre (mindre stickig lukt i allafall) men jag upplever att den kanske drar mer olja än med xps. Det funkar i allafall och jag kommer att köra med den i år också.
Okej 👌. Blir att beställa en sådan dunk
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Det är långt mellan uppdateringarna men här kommer en liten iallafall.
Jag har mätt bränsletrycket och blev inte direkt imponerad av dess egenskaper då det varierade rätt kraftigt vid olika varvtal.
Så jag bestämde mig för att montera en BTR för att få lite stabilare tryck samt att jag då också kan bestämma vad trycket skall vara.

Pinnsvetsade en nippel på fuelrailen.
29075

Monterade också en skottgenomgång i tanken till returen.
29076

Eftersom original btr inte används längre så har jag pluggat returen där. Självklart lossnade slangen från sugsidan på pumpen som jag var skeptisk till redan från början. Så nu har jag även gjort om det och limmat ett rör invändigt i pumpen. På så vis blir anläggningsytan för röret betydligt längre (15mm) istället för typ 3-4mm.
Fungerar inte detta kommer jag köpa en ny pump.

29078

29077

Ikväll ska jag montera pumpen och göra ett nytt försökt med bromsen
 
Reactions: Pitabroed

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Nu är pumpen monterad och självklart uppstod det ett nytt problem 🤣

Det visade sig att pumpen inte orkade högre tryck än 2,3 bar vilket är fel.
Så efter lite felsökning så har jag konstaterat att volten ligger på 4,5v och pumpen drar 0,35-0,45A. 🙃

Är detat något vanligt fel på arctic cat?
Är det bara å byta stator/tändplattan eller kan det vara något annat ?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Oj de va illa. Pumpen lär gå på likström så ev har voltregulatorn som gör om växelströmmen till lik lagt av? Får den ens DC volt eller får den ac volt nu? Obs jag är inte säker på om den går på ac eller dc men elmotorer går bäst på dc ström.
 
Last edited:

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Jag mätte bara likström och det varierade inget så borde vara likström. Då pumpen ska ha likström. Men Kan kika på det imorgon igen.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Nu är problemet med soppspumpen löst. Det var helt enkelt pumpen som drog för mycket ström. Så nu sitter originalpump monterad och den kommer jag köra med tills allt fungerar och eventuellt då försöka lösa problemet med pumpen.

Sen en följdfråga. Någon som vet vad värdena ska vara för motortemperatursensorn i pc5?
PC5 visar nämligen konstant 60 så känns som värdena som är ifylld är fel. Sen antar jag enheten är Fahrenheit?
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Nu är problemet med soppspumpen löst. Det var helt enkelt pumpen som drog för mycket ström. Så nu sitter originalpump monterad och den kommer jag köra med tills allt fungerar och eventuellt då försöka lösa problemet med pumpen.

Sen en följdfråga. Någon som vet vad värdena ska vara för motortemperatursensorn i pc5?
PC5 visar nämligen konstant 60 så känns som värdena som är ifylld är fel. Sen antar jag enheten är Fahrenheit?
Ang temp i pc5 så måste man fylla i värdena i tabellen för volt/temperatur. Värdena brukar stå i servicemanualen. Eller om du hittar värdena för tempsensorn.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Ang temp i pc5 så måste man fylla i värdena i tabellen för volt/temperatur. Värdena brukar stå i servicemanualen. Eller om du hittar värdena för tempsensorn.
Ja precis det var den tabellen jag tänkte kontrollera värdena i. Brukar det vara ifyllt från power commander när man köper nytt?

Idag har jag fortsatt testat skotern och det är något som inte stämmer. Den vill fortfarande ibland rusa när man håller jämn gas på typ 4000-5000 rpm. Även fast jag lagt på 100% extra soppa i pc5 .
Jag har även monterat tillbaka originalspridarna för att utesluta om de nya var trasiga.

En sak jag lagt märke till är att cylindern vid variatorn blir mycket varmare i början än den andra?

Kompressionen i motorn och jag testat och den var ungefär lika på bägge Cylindrarna så motorn verkar ok.

När jag fått motorn att gå som bäst är när jag hade 30% skillnad på bränslet mellan cylindrarna. Nu vet jag inte vilken cylinder 1 och 2 är i pc5. Men tror det var nr 2 jag hade 30% mindre soppa på. Och magrade jag ner nr 1 så gick den sämre direkt. Så känns som ena cylindern (1) inte går som den ska.

Har provat att leta läckage utan framgång.
Det enda jag inte kollat är om det sitter någon dräneringsplugg i blocket som inte är tät?

Så vad tror experterna felet kan vara?
Tändningen? Borde dock inte gå snålt då?
Trasigt styrsystem?
Kom med idéer jag börjar få slut på mina 🙃
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Jag har aldrig kört denna maskin då jag köpte den skuren, så vem vet det kanske är massa fel som jag inte visste om 🤣
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Har motorn körts på vatten så den har dräneringsplugg i botten menar du? Om så är fallet och den är öppen går dem extremt dåligt på den cylindern. Jag va med om en bromsning där de hände och vi höll på bli tokig innan vi upptäckte det.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Har motorn körts på vatten så den har dräneringsplugg i botten menar du? Om så är fallet och den är öppen går dem extremt dåligt på den cylindern. Jag va med om en bromsning där de hände och vi höll på bli tokig innan vi upptäckte det.
Inget jag tror den har gjort. tänkte mest på om det satt original.
ska undersöka avgasportarna idag. kanske är de som spökar med