Gammturbo och Bromsbänksbygge ( 27.02 Börjat bromsa )

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Turbon läcker helt klart men den kan ha legat hundra år och torkat ut packboxen så den blir tätarre o tätare. Köp packningsrekond och droppa i koncentrerat rakt in i turbons lagerhus de gör underverk i mänga fall. Låt de dra i några timmar och snyrra runt turbon då o då i några timmar. Ang 5% olja i bränsletanken så ger de rätt stor effekt i en bänk också. Ex en fräsch motor med nya kolvar och cylindrar ger mellan 2-4% mer effekt i hela registret om man ändrar från 3-5% inblandning i tank opch ändrar man från 3-8% ger de ännu mer men inte lika stor skillnad som från 3 till 5%. Ju slutare repigare cylindrar och kolvar man har desto mer effekt ger det. I snabba gokart typ a kart i usa kör man runt 8-10% olja i bränsletanken de har bromsat fram att de ger mest hk även i motocross har man kört stora mängder olja i de fåtal team som har koll på att de ger så bra mos och hållbarhet Jag kör nu i vinter 5% enbart blandning i tank jag skulle vilja köra 8% men de blir för dyrt och innan motorn blir varm ryker de rejält och speciellt med vissa oljer. Mina cylindrar är så slut att den skulle säkert ge mer o mer effekt ända upp till 15% inblandning. En motor som går på 5-8% olja håller extremt mycket längre i bottendelen lagren håller i evighet påstås det men även cylindrar o kolvar. Men 5% extra i tanken låter överdrivet för motorn får säkert närmare 4% på full mutter från separatsmörjningen så 3-4% extra duger gott o väl.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det sitter Inga packboxar på en turbo, skulle typ hålla 3minuter... Den tätning som är ser ut som en kolring typ, blir såklart inte helt tätt men det såg ut som din durbo läcker rejält.
Kör du med väldigt höga inblandningar av olja så lär du få räkna med att byta lamdasond ofta... och har nog svårt att få draghjälp vid fastkörning :)
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Turbon läcker helt klart men den kan ha legat hundra år och torkat ut packboxen så den blir tätarre o tätare. Köp packningsrekond och droppa i koncentrerat rakt in i turbons lagerhus de gör underverk i mänga fall. Låt de dra i några timmar och snyrra runt turbon då o då i några timmar. Ang 5% olja i bränsletanken så ger de rätt stor effekt i en bänk också. Ex en fräsch motor med nya kolvar och cylindrar ger mellan 2-4% mer effekt i hela registret om man ändrar från 3-5% inblandning i tank opch ändrar man från 3-8% ger de ännu mer men inte lika stor skillnad som från 3 till 5%. Ju slutare repigare cylindrar och kolvar man har desto mer effekt ger det. I snabba gokart typ a kart i usa kör man runt 8-10% olja i bränsletanken de har bromsat fram att de ger mest hk även i motocross har man kört stora mängder olja i de fåtal team som har koll på att de ger så bra mos och hållbarhet Jag kör nu i vinter 5% enbart blandning i tank jag skulle vilja köra 8% men de blir för dyrt och innan motorn blir varm ryker de rejält och speciellt med vissa oljer. Mina cylindrar är så slut att den skulle säkert ge mer o mer effekt ända upp till 15% inblandning. En motor som går på 5-8% olja håller extremt mycket längre i bottendelen lagren håller i evighet påstås det men även cylindrar o kolvar. Men 5% extra i tanken låter överdrivet för motorn får säkert närmare 4% på full mutter från separatsmörjningen så 3-4% extra duger gott o väl.
👍. Nu har man lärt sig något nytt, hade inte en aning om att man använde så mycket olja 😊
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Det sitter Inga packboxar på en turbo, skulle typ hålla 3minuter... Den tätning som är ser ut som en kolring typ, blir såklart inte helt tätt men det såg ut som din durbo läcker rejält.
Kör du med väldigt höga inblandningar av olja så lär du få räkna med att byta lamdasond ofta... och har nog svårt att få draghjälp vid fastkörning :)
Ja precis det sitter kolvringar. Jag har haft en glidlagrad turbo förut som hade koksat igen pga dålig retur. När det byggdes om så gick det inte många timmar innan den blev tät dock så tror jag denna gången att tätningarna är dåliga.
Har du tittat på din turbo efter du använt den om den fortfarande är tät och innehåller olja?
Eventuellt kanske min turbo går att använda om jag använder elpump och retur.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Gjorde ett litet oljetest på 10min på den gamla turbon (gt2860) och den läckte inget på den tiden.
Dock om jag ska jämföra med turbon på skotern så hade den ca 0,5m fallhöjd samt att det började läcka efter ca 1h. Antar att den inte blev fylld så snabbt eftersom jag inte fyllde den från returen. Sjönk väldigt sakta.
Men det känns som att tätningarna är slitna i turbon på skotern. Får se om jag monterar den mindre turbon eller om jag fixar den större. Ska som sagt bort i 1v igen så då kan jag tänka på saken 😜
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De gör ju inte så mycket om den läcker för de blir bara bättre smörjing av motorn. Enda nackdel kan va att den tappar spoolupp tid typ går segt men de lär va försumbart. Sätt dit storturbon för de är bet mer rätt storlek och allt kommer funka bättre. Nu har jag glömt viken turbo de va som va större och hur mycket större den är?
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
De gör ju inte så mycket om den läcker för de blir bara bättre smörjing av motorn. Enda nackdel kan va att den tappar spoolupp tid typ går segt men de lär va försumbart. Sätt dit storturbon för de är bet mer rätt storlek och allt kommer funka bättre. Nu har jag glömt viken turbo de va som va större och hur mycket större den är?
alltså jag får en känsla av läckaget är så pass stort att oljan inte kommer räcka om jag t kopplar den med ramlagret ( dvs turbon slukar det mesta) . i så fall kommer jag ta bort smörjningen på insuget och använda det till turbon. sen blanda all olja i tanken för motorn.

De turboaggregat jag har är gt2860rs samt gt2871
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Jag har kommit på en lösning nu.
Jag kommer plugga oljeslangarna till insuget (blanda olja i bensinen) och använda de till turbon. Sugledningen från oljepumpen kommer kopplas till oljetanken som sitter under turbon, på så vis kommer jag kunna dränera oljan från turbons retur. dock så antar jag denna lösningen kräver att tanken sitter högre upp än pumpen då den inte suger själv?.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Du får hoppas inte turbon läcker igenom så mycket olja att ramlagren blir utan olja då! Men de kan du snabbt räkna ut under första turerna typ om den skulle dra 3-4% olja så är man nog i riskzon att den får dåligt tryck ut till ramlager. Jag tror inte ramlagren drar mer än 0,5 till max 1 % olja.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Du får hoppas inte turbon läcker igenom så mycket olja att ramlagren blir utan olja då! Men de kan du snabbt räkna ut under första turerna typ om den skulle dra 3-4% olja så är man nog i riskzon att den får dåligt tryck ut till ramlager. Jag tror inte ramlagren drar mer än 0,5 till max 1 % olja.
Förstår inte varför ramlagren inte skulle få olja?
Jag kommer köra 5% i tanken samt behålla slangen som går till vattenpumpsaxeln.
Blir ju ingen skillnad mot original då.
Går ut 3 slangar från pumpen. 2 till Insug samt 1 till vattenpumpsaxeln.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om jag förstår dig rätt att oljepumpen ska förse turbon med olja så kan turbon kräva så mycket olja att andra utgången på pumpen för ramlager blir utan olja. Ramlagren kan få för lite olja om oljepumpen bara har ett pumpsystem till alla ledningar både till ramlager och vevhus och de borde den ha jag kan inte tänka mig den har två inbyggda pumpar?
Men om du sätter in ett av oljenipplarna som normalt sitter i blocket för vevhussmörjning så blir det kanon då är de ingen fara. De va ev så du tänkt redan?
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Om jag förstår dig rätt att oljepumpen ska förse turbon med olja så kan turbon kräva så mycket olja att andra utgången på pumpen för ramlager blir utan olja. Ramlagren kan få för lite olja om oljepumpen bara har ett pumpsystem till alla ledningar både till ramlager och vevhus och de borde den ha jag kan inte tänka mig den har två inbyggda pumpar?
Men om du sätter in ett av oljenipplarna som normalt sitter i blocket för vevhussmörjning så blir det kanon då är de ingen fara. De va ev så du tänkt redan?
Jag hänger inte helt med på vad du menar.

Men Vevhussmörjningen kommer inte röras. Den blir som den alltid varit.
Oljan som går till Insuget kommer skickas till turbon istället och jag pluggar munstyckena i Insuget. För att kompensera detta kommer olja att blandas i tanken. Hänger du med?

Pumpen är uppbyggd med 3 individuella utgångar med olika dimensioner på hålen inne på axeln för att säkerställa rätt flöde till rätt utgång. Dvs flödet kan inte ändras enligt mig då dessa hål är flödesbegränsade?

Så om jag skickar oljan till Insuget eller till turbon har ingen betydelse enligt mig. Eftersom pumpen inte kan leverera mer olja än den pumpar samt att munstyckena i Insuget är raka rör och skickar ut oljan i det fria och inte begränsar flödet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag oroade mig för att oljan skulle flöda genom turbon för lätt så resten av pumputgångarna skulle tappa oljetrycket men har de samma motstånd i ledningar nipplar så är de ingen fara.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
kisse har ingen smörjning av ramlagerna från oljepumpen. blandar man oljan i tanken så får motorn sin smörjning.

vattenpumpaxeln behöver typ inte många droppar...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
kisse har ingen smörjning av ramlagerna från oljepumpen. blandar man oljan i tanken så får motorn sin smörjning.

vattenpumpaxeln behöver typ inte många droppar...
Du har löst missförståndet om olja hit o dit de är ju för fan en Arctc cat hahha jag stördes av länkarna till Polarismotorn smörjning och glömde bort att de är e AC motor 😂 Ja men då är de ju lugnt att ta bort allt i oljepumpsmörjväg Arcticat har ju medvetet läckage genom vevhustätningarena som är gorda som kolvringar de läcker som soll ut till vattenpumphuset så de behövs inge olja till vattenpumpaxelns drev. Så har de ju varit ända sedan 1993 sorry för att jag är senil .
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Dags för en liten uppdatering.
I veckan har jag ägnat 2st kvällar i garaget för att prova olika lösningar på oljesmörjningen till turbon.
Lösningen just nu ser ut såhär.
Oljepumpen (originalpump) suger olja från tanken under turbon.
Pumpar sedan ut oljan till vattenpumpsaxeln med 1 slang (som original) och 2 slangar går till turbon ( sitter original på insugsgummina ).
Turbon har öppen retur ner till tanken.
Det jag är lite orolig för är den låga höjdskillnaden på tanken och pumpen som skulle kunna göra att det kan komma in luft vid för låg oljenivå.
Detta skulle kunna lösas med en backventil.
Jag har testat pumpen och vet att den klarar av att suga från lägre nivå.
Så om någon har tips på en lättöppnad backventil får ni tipsa mig!
 
Reactions: suregom

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Fick tag på en perfekt backventil som jag monterade ikväll på skotern.
Nu känns det mesta färdigt på skotern förutom en värmesköld som ska göras.

Så nu väntar jag på att få tillbaka Vattenbromsen så jag kan börja testa lite i bänken 😊
Känns som allt dragit ut på tiden men vad gör det när det ändå inte är nå snö 🤣

28730
 
Reactions: Boost III

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Hej alla, mitt namn är Aisha Sadat och jag är här ute för att vittna om de goda verk som BABA NOSA UGO i Karnataka Temple har gjort, eftersom min lycka återställs, jag har varit gift i ungefär 11 år nu, det kom till en punkt när min man började att agera konstigt och sedan lämnade han mig och våra två barn för en annan kvinna i över 6 månader, jag visste aldrig att han hade ett förhållande med en annan kvinna, den här kvinnan vill ta min lycka och allt som jag har jobbat för, kändes som slut allt. När jag letade efter en lösning kom jag över flera vittnesmål om Spellcaster på internet.
Vissa vittnade om att han tog tillbaka sin Ex-älskare, vissa vittnade om att han löser alla slags andliga problem, örtmedicin för sjukdom som Fybroid, Astma, könssjukdomar, njursjukdom, diabetes, erektil dysfunktion, vinnande lotteri. Jag trodde aldrig på spellcaster men jag hade inget alternativ eftersom jag letade efter lösning överallt, så jag fick e-postmeddelandet till BABA NOSA UGO från vittnesmålen online och beslutade att prova honom.
Jag kontaktade honom via e-post och förklarade mitt problem för honom, han berättade för mig vad jag behövde göra och jag gjorde precis som han instruerade, förberedde något för mig att använda, han gjorde nästan allt själv, jag tvivlade faktiskt på när han sa till mig att Jag kan förvänta mig en god nyhet, det var mindre än 14 dagar då min man ringde mig efter så lång tid. Han kom tillbaka om ursäkt och bad om förlåtelse, det hela var som en dröm, jag förlåtit honom och nu är vi ännu gladare än någonsin tidigare.
Jag vill tacka BABA NOSA UGO för hans vänliga hjälp, jag har aldrig förväntat mig ett så stort andligt arbete och jag kommer inte att sluta dela hans vittnesbörd. Om du har något andligt problem och du letar efter en riktig och äkta Spellcaster, kontakta BABA NOSA UGO så blir du glad att du gjorde det.

E-post: nosaugotemple@gmail.com / nosaugotemple@net-c.com

WhatsApp: +37258031247

Oh härre gud.........…...….
 
Reactions: Bola och albatraoz

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Hög tid för en liten uppdatering.
Har nu fått triggerhjulet samt Vattenbromsen svetsad.
Så i veckan ska jag montera ihop bromsen samt bygga lite fästen osv.
Förhoppningsvis kanske man kan prova bromsbänken I slutet på veckan om allt fungerar som det är tänkt😊

Triggerhjul för vattenbromsen
28748

Två stycken rör i olika längd för att kunna montera 90 graders koppling. Halvorna ska vridas så de ligger parallellt med varandra.

28749

28750

28751
 
Reactions: Boost III