Gammturbo och Bromsbänksbygge ( 27.02 Börjat bromsa )

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ok man räknar med att tätningarna på turbons axel smygläcker lite så oljan i lagerhuset byts ut de blir inte total stiltje där inne och då lär den hålla hyfsat på en kall tvåtaktare.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
En turbo är inte direkt supertät, så att sätta dit ett litet munstycke i returen gör ingen skillnad. Skulle nog uppskatta att öppningarna ut till avgashus och kompressor är större än 0.1mm per sida.
Nu är det kullagrat vi pratar om.
Tempen efter ut från cylindrar ca 650c sen mitt på pipan ca 400c så vad tempen blir vid turbon vet jag faktisk inte men den lär inte vara så fasligt hög.

Kom på att jag inte skrivit att man ska dit med en olje injektor på turbon lika som sitter på motorblocket. Så T koppling - oljeinjektor - pluggad retur.
Tack för det.
Angående oljeinjektor, vad ska det vara bra för? Sprida oljan bättre så den inte droppar? Eller öppnar den vid ett visst tryck?
Hittar inte åt de på sprängskissen men det jag minns när jag rev motorn och tittade pumpen så satt det någon form av backventil direkt på pumpen. Inte de du menar?
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Idag har jag lämnat iväg Vattenbromsen på svetsning eftersom gängorna var dåliga på returledningen.
Vattenumpen har också fixats då den löste ut på motorskyddet när jag provade den. Det var så enkelt som att den endast gick på 2 faser 🤣.

Kommer vara bortrest tills slutet på nästa vecka men förhoppningsvis i slutet på veckan efter kanske jag kan prova bromsbänken.

28639


Gick elegant att blästra bort eloxeringen
28640
 
Last edited:
Reactions: Boost III

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Dags för en liten uppdatering.
Det har blivit väldigt lite gjort sen jag kom hem, men som tur är finns det ingen snö 🤣

Monterade dit ett extra ventil på vattensystemet då jag hade svårt att få ner trycket.
Dock hjälpte inte det. Felet var att dessa ventiler justerar trycket åt fel håll 😜.
Men då märkte jag att dessa ventiler står öppen hela tiden vilket gör att jag tappar flöde till bromsen. Så då fick jag bygga om det igen.
Hade en gammal audi wg liggandes som jag fick användning av.
Tillverkade egna flänsar samt gjorde tjocka gummipackningar för att få flänsar och ventilen tät.
Nu ligger trycket stadigt på 2,6 bar. Dock tror jag att jag ska öka det till minst 3.

28691

Såhär ser det ut nu

28692
 
Last edited:

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Har rivit skotern ikväll för att fixa oljesmörjningen till turbon. Det finns 3 slangar ut från oljepumpen. 2 går till insugen och 1 till ramlagren som är mitt på veven.
Antar att det går bra att koppla in turbosmörjningen till slangen på mittenlagren?
Är väl en dum idé att koppla till Insuget?
Sen kom jag att tänka på när man kör turbo och smörjningen går via Insuget så bör det bli tryck bakvägen? Så det kanske kommer in mindre olja i motorn?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Du kan inte blåsa upp oljemunstyckena de går svintungt. Fråga Asker om vart du ska ta smörjningen till turbon eller om de framgick i länken till firman som sålde turbokit tidigare i tråden?
Är de mycket jobb kvar på bänken? Jag äter popcorn och håller koll på denna roliga tråd :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Sitter backventil på varje slang. Hur trögöppnade ska de vara? Ska man kunna blåsa upp de med munnen?
Kommer inte ihåg exakt vid vilket tryck dom ska öppna men har för mig att det är runt 0.2-0.3bar, så det är inget man klarar att trycka med munkraft.
Ta oljan från ramlagret, sätt ett T-rör där. Jag kör med lite extra olja i tanken med turbo, då man inte vet exakt vart oljan tar vägen... brukar hälla i några ”klunk” per tankning.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Kommer inte ihåg exakt vid vilket tryck dom ska öppna men har för mig att det är runt 0.2-0.3bar, så det är inget man klarar att trycka med munkraft.
Ta oljan från ramlagret, sätt ett T-rör där. Jag kör med lite extra olja i tanken med turbo, då man inte vet exakt vart oljan tar vägen... brukar hälla i några ”klunk” per tankning.
okej då är det nog inga fel på de.
jag har fixat t rör men måste in till hydroscand imorgon och göra övergång mellan slangdimensionerna till turbon.
men kom att tänka på en till sak.
bör man inte montera en backventil på slangen som går till turbon? eftersom turbon sitter högre upp så bör oljan rinna tillbaka till ramlagret när skotern inte används? för ramlagren är väl inte fylld med olja och tät?
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Du kan inte blåsa upp oljemunstyckena de går svintungt. Fråga Asker om vart du ska ta smörjningen till turbon eller om de framgick i länken till firman som sålde turbokit tidigare i tråden?
Är de mycket jobb kvar på bänken? Jag äter popcorn och håller koll på denna roliga tråd :)
Största bekymret med bromsbänken är att jag väntar på ett triggerhjul (laserskärning) samt att det ska svetsas lite aluminiumrör på bromsen. Så är det någon som håller på med laserskärning kan ni gärna få fixa det åt mig då jag har väntat på det i 2 månader och böjar bli less. fil på triggerhjulet finns dessutom :) .
Vattensystemet är helt färdigt till bänken. Det jag har kvar att göra är att bygga en adapter för momentarmen . Detta pga att arctic cat har ett efterblivet kedjehus :D. Sen ska givare och kablar kopplas in och det ska fungera också :) hade hoppats att få testa bromsen nu i veckan men det kommer inte ske. så jag får vänta till februari då jag reser bort på arbete snart.
tidsmässigt är det säkert 40h jobb
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
okej då är det nog inga fel på de.
jag har fixat t rör men måste in till hydroscand imorgon och göra övergång mellan slangdimensionerna till turbon.
men kom att tänka på en till sak.
bör man inte montera en backventil på slangen som går till turbon? eftersom turbon sitter högre upp så bör oljan rinna tillbaka till ramlagret när skotern inte används? för ramlagren är väl inte fylld med olja och tät?
Ja det ska sitta en likadan anslutning som sitter på blocket till turbon.
Brukar vara M11x1 på turbon.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
de finns bara 3st utgångar på oljepumpen, insug och vattenpumpaxel.
varför tar du inte oljan som går till insugen? du ska ändå blanda 5% olja i tanken när du kör turbo.
sätt en längre slang på nippeln som smörjer vattenpumpaxeln så att du kan proppa i olja ibland bara.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
ja precis det är 3st utgångar.
5% olja låter mycket, vart har du fått den infon? känns som att spridarna inte kommer att må så bra av det?
varför ska man sätta en längre slang på vattenpumpssmörjningen och pytsa i olja om jag inte ska använda den till turbon? Då blir det ju som den är original!
hänger inte med på ditt resonemang!
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
5% är nått som har testat fram. ökat cylindertryck, mer belastning oljefilmen. inga problem med spridarna. nya AC går på 7% under inkörningen. ska du åka me lågt ladd så funkar det med 2-3% olja.
skrev lite dåligt ser jag om slangen, jo man sätter en längre så den når upp så att man kommer åt lätt att droppa olja i den ibland. olja MÅSTE vattenpumpaxeln ha, de blir skrot av axeln annars.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
okej. men nya arctic cat blandar väl inte oljan i bensinen? eller är det något nytt som jag har missat att de mixar olja med bensinen före de når spridarna?
Om jag tex skulle ta oljeslangarna från insuget och använda de till turbon så kommer jag fortfarande behålla slangen till vattenpumpsaxeln. så ser inte varför jag ska ta bort den från pumpen och fylla manuellt?
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
japp, dom blandar i fuelrail men sprutar även in i insugen som vanligt.
ja det funkar det att åka med oljepumpen som du tänker, ska man åka högt tryck så kan det små läka där. då är det bättre med en slang med en plugg i.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Okej tack.
Angående smörjningen till vattenpumpsaxeln. Kom att tänka på när jag tog lös oljeslangen att det var blandad bensin där. Borde det inte vara tätt där? Kan fan inte minnas hur jag vred tätningarna på veven och är rädd för att öppningen ligger neråt. 🤣 Då kommer oljan att rinna ut i motorn istället?
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
de är inte 100% tätt, fyller man mycke olja i slangen till vattenpumpaxeln rinner det också ut i vevhuset tillslut.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Okej bra :). Hur tätt ska det vara? Provade att blåsa med munnen och kände knappt motstånd. Så man blir ju lite lur på om det är megaläckage i vevhuset 🤣

Nu till nästa problem.
Fyllde turbon med olja och det gick ju sådär 😳
Känns som tätningarna bör vara tätare än såhär om lösningen med stängd retur ska fungera?
Köpte turbon begagnad i tron om att den skulle vara nästan ny men så verkar ju det inte vara.
Hahaha börjar bli lite less på allt skit nu 😂

28697