Gammturbo och Bromsbänksbygge ( 27.02 Börjat bromsa )

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Trycktabellen är i kPa, som man ser i tabellen så är allt över 0.5bar safe om det blir för mycket tryck av någon anledning.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Det är dags för en liten uppdatering.
Jag har nu monterat nippel mitt på pipan för att kunna mäta mottrycket bättre. Sen passade jag även på att svetsa lite sprickor i pipan och bygga om fjäderhållaren så jag kan använda dubbla fjädrar med mer förspänning.

29209

29210

Även en ny bränslepump är inköpt dock ej inkopplad.

29211

En fläkt till intercoolern är också köpt. Även den ligger på sidan om just nu

29212

Sen har jag också hunnit med att renovera variatorn, men vilket krångel det var 🤣

29213

29214

29215

Jag har också lånat en större utsug vilket behövdes..

29216


Nu till mappningen. Bromsen fungerar perfekt förutom att jag inte lyckats göra automatiska svep än. Vad det beror på vet jag inte riktigt men mest troligt så är det inställningarna i programmet .

Jag har inte bromsat fullt ut . Mest kört på 0-30 % tps.
Jag har haft lite problem med att motorn rusat och gått snålt när jag släppt på bromsen och gasen samtidigt. Men det har jag lyckats lösa och lagt på massa extra bränsle på höga varv och låga tps %.
Sen klantade jag mig idag och körde motorn riktigt snålt upp emot 18 afr vid 6000rpm på 2-3 psi laddtryck 😫.
Jag Avbröt körningen direkt och kollade kompen och stiften.
Kompen var som tidigare på 7,5kg. Så hoppas att den klarat sig 😊
Så fortsatte sen och köra några tester och såg då att avgastempen började variera på mag sidan (glapp kontakt) .
Så fixade kabeln och fortsatte med ett nytt test. Men då såg jag att temperaturen på mag sidan var ganska mycket högre (ca 50 C) redan vid 300-400 C. Vet dock inte hur avgastempen såg ut före motorn gick snålt så kan inte dra någon slutsats än.
Så då avbröt jag för dagen.
Om det är givaren eller motorn som spökar ska jag försöka lista ut imorgon.
Men jag tycker motorn låter frisk.

Sen till förhållande mellan avgas/laddtryck så mätte jag ett mottryck på ca 4 psi högre än laddtrycket (3 psi) redan vid 6000-6500 rpm 20% tps.
Låter nästan högt?
29217


29218
 
Last edited:
Reactions: suregom

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Har försökt bromsa mer idag men motorn bryter vid ca 5000 rpm.
Har försökt brygga hall sensorn till hastighetsmätaren men det verkar inte fungera.
Någon som vet om det har betydelse om hastigheten är noll så skotern bryter vid ca 5000?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har försökt bromsa mer idag men motorn bryter vid ca 5000 rpm.
Har försökt brygga hall sensorn till hastighetsmätaren men det verkar inte fungera.
Någon som vet om det har betydelse om hastigheten är noll så skotern bryter vid ca 5000?
Jag tror inte den ska bryta pga noll hastighet inte på nyare 12 framåt som jag varit med o bromsa ivf. Jag har aldrig hört talas om någ sådant heller på något märke.
Du har då oflax med allt förb som inte borde dumma sig..
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Jag tror inte den ska bryta pga noll hastighet inte på nyare 12 framåt som jag varit med o bromsa ivf. Jag har aldrig hört talas om någ sådant heller på något märke.
Du har då oflax med allt förb som inte borde dumma sig..
Okej 👌. Som sagt man ska aldrig köpa något som inte fungerar, brukar alltid tillkomma något fel på köpet 🙃
Känner att jag lagt alldeles för mycket tid på krångel på denna maskinen så man börjar ledsna lite! Tror krånglet tagit mer tid än bygget nu 😂

Jag har googlat lite på detta problemet och det verkar som att tss kan vara boven. Så ska se på det imorgon.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om tss betyder gashängsbrytare så tror jag inte på den för den bryter redan vid 3000v om den jäklas. Men TPS givaren kan va väck.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Om tss betyder gashängsbrytare så tror jag inte på den för den bryter redan vid 3000v om den jäklas. Men TPS givaren kan va väck.
Jag kollade tss'en idag och det är som du säger att den bryter på 3000. Så inget fel där.
Tps givaren visar rätt värden i dynojet programmet så antar den är okej då. För annars skulle volt värdet vara helt fel där med.

Ecun visar inga felkoder.
Luft/vatten/knackningssensor är nya.
Apv ventilerna är justerade och de fungerar som de ska när testet utförs vid start.

Det jag inte kollat är cun och avgastemperatursensorn. Dock om sistnämnda är trasig borde en felkod komma?
Hur är det om motorn går för fett så avgaserna är kalla, bryter motorn då?
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Bryter den oavsett om du kör med belastning eller ej vid 5000?
Idag uppfattade jag som att den bröt med eller utan belastning.
Kollar jag graferna från tidigare bromsningar så har den dragit till över 6500 rpm med belastning och då har den gått rent.
Så ska man dra någon slutsats så kanske det är utan belastning som den bryter på.
Men ska det verkligen vara så på dessa skotrar?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ang tps ,,,har du kollat igenom hela gasregistret genom voltmätning eller ohmmätning genom att sakta gasa dig genom till full gas och tillbaka. Jag funderar på om de är ett fel på tpsen vid 5000v. De skulle kunna va vid allt från 3-20mm intryckt tumgas ber på hur mycket belastning de är på motorn. Där borde du mäta ohm eller volt fram och tillbaka och leta bortfall eller underliga siffror. Du vet säkert att volten ska öka i takt med gaspådrag helt linjärt upp till max volt vad den u är på den?
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Ang tps ,,,har du kollat igenom hela gasregistret genom voltmätning eller ohmmätning genom att sakta gasa dig genom till full gas och tillbaka. Jag funderar på om de är ett fel på tpsen vid 5000v. De skulle kunna va vid allt från 3-20mm intryckt tumgas ber på hur mycket belastning de är på motorn. Där borde du mäta ohm eller volt fram och tillbaka och leta bortfall eller underliga siffror. Du vet säkert att volten ska öka i takt med gaspådrag helt linjärt upp till max volt vad den u är på den?
Jag har kollat spänningen på tps ´en vid 5 olika vinklar och alla visar rätt värden. så den ska vara ok.

Men nu tror jag att jag vet vad problemet kan vara efter att ha läst lite i manualen.
Ecun justerar tändningen efter avgastemperaturen och eftersom jag använder betydligt större spridare än original så skulle det kunna vara så att den får för mycket bränsle även fast jag justerat ner det i pc5 till ett afr på ca 12-13. så det kanske helt enkelt fortfarande är för fett för att vara på de lägre varvtalen så att ecun ändrar tändningen.
Så jag ska prova att magra ner den ännu mer och se om det blir någon skillnad.
Men när det blir är en gåta då styrsystemet lagt av i bromsbänken så jag måste kontakta återförsäljaren.

Haha vilket flyt man är inne i 😂
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De lät som ett troligt senarium. Du kan få magra ner lika mycket som spridarna är större än org spridare i värsta fall. Gå ner 10% i taget så de verkligen syns om de händer något.
Ang tps kollen så förstår jag inte vad 5 vinklar är? Enda jag vet är att man sakta gasar sig upp o ner i gasregistret och letar bortfall i siffror eller hackande siffror alt för höga eller låga siffror på ett speciellt ställe i registret.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
De lät som ett troligt senarium. Du kan få magra ner lika mycket som spridarna är större än org spridare i värsta fall. Gå ner 10% i taget så de verkligen syns om de händer något.
Ang tps kollen så förstår jag inte vad 5 vinklar är? Enda jag vet är att man sakta gasar sig upp o ner i gasregistret och letar bortfall i siffror eller hackande siffror alt för höga eller låga siffror på ett speciellt ställe i registret.
vad jag menar med vinklar är att jag räknat ut hur mycket spänning det ska vara vid tex 20,30,50% gas osv. och allt det stämde överens.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag har kollat spänningen på tps ´en vid 5 olika vinklar och alla visar rätt värden. så den ska vara ok.

Men nu tror jag att jag vet vad problemet kan vara efter att ha läst lite i manualen.
Ecun justerar tändningen efter avgastemperaturen och eftersom jag använder betydligt större spridare än original så skulle det kunna vara så att den får för mycket bränsle även fast jag justerat ner det i pc5 till ett afr på ca 12-13. så det kanske helt enkelt fortfarande är för fett för att vara på de lägre varvtalen så att ecun ändrar tändningen.
Så jag ska prova att magra ner den ännu mer och se om det blir någon skillnad.
Men när det blir är en gåta då styrsystemet lagt av i bromsbänken så jag måste kontakta återförsäljaren.

Haha vilket flyt man är inne i 😂
Det kan mycket väl vara så att den går för fett. Går den väldigt mycket för fett så den börjar misstända så visar afr värdet magert, och då är det lätt att tro att man ska fetta på mer utan att det gör någon skillnad. En turbo 2-t kan man ge nästan hur mycket bränsle som helst.
Och större spridare är ett helvete att mappa in, har själv gjort det, var nära att ge upp... men fick till det.
 
Reactions: goliat8

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Det kan mycket väl vara så att den går för fett. Går den väldigt mycket för fett så den börjar misstända så visar afr värdet magert, och då är det lätt att tro att man ska fetta på mer utan att det gör någon skillnad. En turbo 2-t kan man ge nästan hur mycket bränsle som helst.
Och större spridare är ett helvete att mappa in, har själv gjort det, var nära att ge upp... men fick till det.
Ja det verkar vara ett helvete men det är ju här bänken ska hjälpa mig är det tänkt 🤣
av ren nyfikenhet , hur stora spridare kör du?