Flottörnivå å förgasar-synkning

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jag verkar nu ha fått ordning på bestyckningen, men den går fett....
Vad ska man ha för flottörnivå i en XCR 440 SP -96:a?
Hur kollar man det??
Handlarn sa även att gasarna kunde va ruskigt osynkade... Hur synkar man gasarna? Är det mer än att kolla så att luft-skruvarna är rätt ställda, samt att den lyfter trottlarna samtidigt?
Nån som har en liten aning om vad handlarn (kan ju ringa men det är ju stängt tills på måndag
)
tänkas ta betalt för att kolla/justera flottörnivå, samt att synka gasarna?
Kom igen å hjälp mej nu! Jag vet ju att det är fler än jag här som kör XCR440SP från -96!


 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Tackar tackar!

Jag ska kolla upp det!
Ang. lågfartsmunstycket, så borde den väl snarare gå snålt om det har beckat igen? (Men kan nog vara värt att kontrollera ändå).
Att jag frågade om flottör-nivån var att handlaren rådde mej att kolla det, så jag tänkte se vad experterna här på "leden" trodde om det!
Hur får man reda på om nålventilerna inte stänger som dom ska då? Sipprar det genom soppa även om flottörerna är helt uppe då eller?

9 grader i mitten på februari gör en ordentligt deppad.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Tackar för svaren!

En sista fråga bara: Är det värt pengarna att låta lämna in den till handlaren för synkning och kontroll av flottörnivå å så?
Med tanke på att han med största sannolikhet använder mätinstrument (antar jag?) så blir det nog mkt mer exakt än om jag ska göra det själv...
 

ACat

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Ett tips...

Tänkte bara ge dig ett tips vid synkning av förgasarna. Det är nog enklast om du håller gas och känner med fingrarna inne i förgasarhalsen. Du ska känna efter att throtteln ligger jäms med förgasarhuset. Sedan så flyttar du över handen i andra gasarn och känner efter om throtteln hänger eller ligger för högt där. När du gör det här så håller du samma läge på gasen. När throttlarna ligger jäms med förgasarkanten så är dom synkade genom hela registret så när som på själva öppningsfasen. Den kan man ställa in med borr eller dylikt som föregående svar sa....
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Nån som har nåt bra ställe?

Tackar för hjälpen!

Tänkte bara höra vad ni betalat för nya nålventiler till era skotrar, för handlaren ville ha 375:- per gasare å det tycker inte jag är speciellt billigt!!! Är det bara bita i det sura äpplet o slanta upp, eller tror ni det går att få billigare nånstans?
Kan han ha missförstått mej på nåt vis? Jag sa helt enkelt: "Vad kostar nålventiler till min XCR 440 SP -96?"
Finns det nålventiler nån annanstans eller (vars det skulle vara vet jag inte men...)?

Jag tycker det lät lite väl dyrt, men....vad tycker ni?