• Forumet är nu uppdaterat och Tapatalk är tillfälligt avstängt. Läs mer här.

FAQ - Tändstift

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Mer om tändstift från champion, på engelska här: http://www.championsparkplugs.com/faqmain.asp och tändstift/tändsystemrelaterat här: http://www.championsparkplugs.com/sparkplug411.asp

Nippon denso på engelska: http://www.globaldenso.com/PLUG/basic_knowledge/index.html

NGK tändstiftguide till snöskoter, på svenska här: http://www.ngk.se/templates/ngkVehicle.aspx?id=115
Typbeteckningar NGK: http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=127 samt tändhattar NGK: http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=157
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
räcker inte med och kolla på stiftet när skotern stått på tomgång för man kan säga att det är utdelat i tre olika områden där man måste läsa bestyckningen
Tomgång(räcker med att man hör att skotenr inte blöddrar), Halvgas, Full gas.

man måste göra rätt ute på fält också.

Halvgas: hålla halvgas över en sjö, man får inte pumpgasa osv utan man ska hålla konstant samma gas.
sen när du ska stanna får du inte släppa gasen utan döda motorn först på nödstoppen sen när skotern har stanna kan du släppa gasen sen öppna huven och därefter läsa stiften.

Full gas: i princip samma sak fast med full gas. du ska kanske hålla iaf 10 sekunder minst.
döda innan du släpper gasen o sen läsa stiften.

sen till hur man läser stift på korrekt sätt. igentligen ska man inte kolla på porslinet (det vita) men den brukar (inte på alla) bli brun då det börjar närma sig rätt bestyckning..

Postar två artiklar där man kan läsa hur man läser stift, även lite kolvspolning. (bästa artiklarna jag läst.)

http://www.dragstuff.com/techarticles/how-to-read-plugs.html
http://www.snowtechmagazine.com/articles/2001/baseline/baseline.php
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.569
4
38
28
Lugnvik
Ingen som kan informera lite om "släckta tändstift" ?? eftersom det är en del som råkar ut för detta. Har själv haft problem med 440'in och det jag gjort är att bestycka ner och bytt till varmare champion stift dock har jag halvdålig gnista så starkare gnista kan ju säkert hjälpa stiften att klara sig bättre. Men är säkert många många fler saker som kan orsaka släckta stift, jo släckta stift brukar jag ta och spraya startgas på sedan torka dom sen är det liv i dom igen men det är ingen som har mer erfarenhet av SLÄCKTA TÄNDSTIFT och kan skriva en liten story :)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
23
Haparanda Kommun
Kan även lägga in ett litet inlägg.
Ni som har haft problem med NGK BR 9ES ska byta till BR 9EYA.:hello:
Dessa surar inte igen sig lika lätt.
Vist e det dom som har fasta topparna så dom inte går skruva lös?
För dom har jag kört trappern med, vet inte precis men det känns som om att den blir lite piggare med dom stiften. :D
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
7.445
173
63
Kramfors
kör man en racingolja modell värsting som som ska vara så bra så kan man få släckta stift pga att man fisåker helt enkelt...Dessa oljer är gjorda för hård körning helt enkelt

Dessa fina racing helcyntetiska braiga oljer är visserligen bra men då får man inte fisåka för då förbränns inte all olja och slår igen stiftet + kolar fast ringar----

Det brukar ibland stå på oljeflaskorna att dom är just till för racing och då ska man passa sig om man är en blandåklare som dom flesta är.....

Oljer som jag vet funkar bra är Torco som inte slår igen stift eller ryker eller luktar,,godkänd även i innomhus cross i USA!! Den är även bra i tester som bra olja rent smörjande för motorn.(helcyntet) Finns ju fler som funkar bra ,,men denna är jag bara säker på! Köp helt enkelt en olja som är gjord rför blandad köring!!

Mitt favvostift för inbestyckning är Ngk EAY 9 eller 10 ber på trimgrad dom klara hård surning......Ex på min thunder 1000 ska nu få ett Ngk Eay 10 när den ska ställas in i bestyckning. Jag ska sedan INTE åka detta stift jag sätter bara i under den sura feta tiden som blir vid inbestyckning....När motorn är inställd köper jag ett Denso iridium som har visat sig vara det bästa JAG kört både vad gäller MC eller skoter Båt 4 takt som 2 takt ,,,Kostar kring 180-225kr ber på vart man köper.... När man sätter i dessa iridium så marker man en klart krispigare friskare gång och man kan få 1-2 kus mer i bänk faktist om man har tur......

Men alltid ett men....... Är skotern inte fullständigt rätt bestyckad KAN dom släckas av för fet bland,,,eller bli svårstartade kall. vissa skotrar startar inte ens kall mked dom!! Dom funkar klockren på våra gammla thunderkatter kall som varm ivf.

Annars i bland vanliga stift ligger Borsch högst på listann,,,,det billigaste sim finns till sin modell är bäst...
Dom går lika bra i många timmar,, många!! tar man NGK så sunkar dom ner med tiden och m,an losar pullver utan att vertya om det :eek:
Ngk har jag bara som inkörnings stift vid bestyckning,,,Går bra att köra in med borsch också för den delen dom klarar allt :)

Jo släckta stift kan man få fart på genom på med startgas och elda med gasolflaska våldsammt,,, Då kan man till 50% changs få till baka sina stift från det döda....
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.030
6
38
Ursviken/skellefteå
Vist e det dom som har fasta topparna så dom inte går skruva lös?
För dom har jag kört trappern med, vet inte precis men det känns som om att den blir lite piggare med dom stiften. :D

Ett specialstift till SNÖSKOTER - Ett mycket bra alternativ till BR 9ES - Motverkar sotbildning - Gängdiameter 14mm - Nyckelvidd 20,8mm - Resistorfunktion på 5kOhm - Mycket värmetåligare än normal (racing) - Gänglängd 19,0mm - Mittelektrod med V-snitt - Specialdesign -

Detta stift har ett keramiskt motstånd på 5kOhm för att dämpa en elektrisk störstrålning som alltid alstras vid gnistbildningen. Det förhindrar störning i bilradio och mobil kommunikationsanläggning. Det skyddar även motorelektroniken mot funktionsstörningar.
OBS! Eftersom resistortändstiften har ett inbyggt motstånd, tror många att de har en negativ inverkan på motorstart, acceleration, bränsleekonomi och utsläpp. Det är emellertid helt fel, det påverkar inte motorns prestanda.
 
R

RevMan

Måste fylla i lite information. Använd INTE br9eya i rotaxmotorer. undantaget är någon trippel men jag vet inte villken.
 

Grylar

Välkänd medlem
7 dec 2008
148
0
6
Vilhelmina
Men varför dör stift i bland, vad är det som går sönder? polare bytte bytte stift 2 ggr på en helg br9ecs stift. svin dyra
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
De sotar fast, slitage då det hela tiden bränns bort material av elektroden pga gnistan. Isolationsförmågan försämras.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Men varför dör stift i bland, vad är det som går sönder? polare bytte bytte stift 2 ggr på en helg br9ecs stift. svin dyra
Stift som dör i förtid beror oftast på av sådant dom inte klarar att förbränna, dvs för fet blandning alt för mycket olja, Stift dör även i förtid av att gå för varmt dvs för snålt, för svag spänning till stiftet eller med felaktigt justerad tändning (det sist nämnda främst på bilar och äldre motorcyklar)
 

proskoter

Välkänd medlem
25 jan 2011
118
0
6
Som ovan^^ så får du säga varför man INTE ska använda BR9EYA i rotax motorerna? ;O
Pga av den enkla anledningen att statorn går sönder!!!! Finns bullentiner om detta.....Jämnför även handboken och ngks uppdaterade sida så ser du även skillnad.
Stift med gnistgap på 0,5mm MÅSTE användas lämpligvis BR9ECS5 där sista bokstaven hänvisar till att elektrodgap justerats på fabrik till 0,5mm.!
Br9eya eller ännu bättre BR9EIX kan användas men då måste elektrodavståndet justeras!!! Lämpligvis till 0,45mm som tidigare bullentin hänvisar till.
Var mycket försiktiga på BR9EIX då den mycket tunna iridiumspetsen är mycket spröd och går mycket lätt av!!!!!