Försäkring?

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
33
Hej. Funderar på att köpa mig en ski-doo rev 440,
Och köra med den motorn en säsong och sedan byta till 600cc.
Hur funkar det med försäkringen då. Går försäkrings bolagen alltid på antalet cc? eller finns det någon speciel försäkring för det

Undrar även en sak till om jag köper en rev 440 är det stor skillnad på -03 & -04?

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Försäkringsbolagen brukar inte påverkas av en trimmning eller uppgraderingar om det inte förändrar allt för mycket. Däremot om det händer något får du ersättning för en originalskoter. Kolla innan med det bolag du tänkt dig men vet att tex Folksam inte förändrar sin premie när du byter motor från 440 till tex 600 cc. Vet att det är ganska lika mellan alla stora bolag.

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
33
Tack! för svaret. Är det något speciellt man ska kolla på skotern. Några säger att man ska kolla så att inte chassit är snett. Men hur kollar man det på ett smidigt sätt enda sättet jag vet är snöre och tumstock, någon annan som vet hur man kan göra annars?

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
33
åfan! det var hårda bud du. men om man byter motor gäller någon försäkring då t.ex stöld?

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Stöld, och brand borde gälla tycker jag.

Men eftersom att maskinen är "helfordonsgodkänd" så får du inte ändra en pinal på den i princip.

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
33
Tack för svaren men finns det någon som kan ge ett 100% svar

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Byter du motor så gäller inga försäkringar om du kraschar.
Detta är rent skitsnack. Klart försäkringen gäller om det händer något men du får ersättning för en originalskoter, inte för det du har kostat på extra (om det händer något).

Gör du förändringar på skotern som inte förändrar säkerheten görs ingen premiejustering/avdrag om man håller uppdateringarna inom en rimlig gräns.

Ett motorbyte från 440 till 600 är absolut inom gränserna, detta ändrar inte skoterns risk att råka ut för en olycka särskilt mycket.

Kontrollera med en fordonstekniker på det bolag som du tänkt dig. I värsta fall kan det bli en premiejustering om/när du byter motor, om skotern får ett högre värde efter motorbytet.

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Det var då vad jag fick höra av försäkringsbolaget när jag tänkte köpa en 440/700.

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Detta är rent skitsnack. Klart försäkringen gäller om det händer något men du får ersättning för en originalskoter, inte för det du har kostat på extra (om det händer något).

Gör du förändringar på skotern som inte förändrar säkerheten görs ingen premiejustering/avdrag om man håller uppdateringarna inom en rimlig gräns.

Ett motorbyte från 440 till 600 är absolut inom gränserna, detta ändrar inte skoterns risk att råka ut för en olycka särskilt mycket.

Kontrollera med en fordonstekniker på det bolag som du tänkt dig. I värsta fall kan det bli en premiejustering om/när du byter motor, om skotern får ett högre värde efter motorbytet.
Kom ihåg att få den omreggad så att kW och annat stämmer, annars kan det bli knepigt om något inträffar tror jag.

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
33
Tack för det svaret Mack nu behöver man inte tänka på det mer :)