Försäkra en vecka

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
Har haft försäkring tidigare på länsförsäkringar, men där var man tvungen att försäkra ett år. Finns det ngnstans där man kan försäkra skotern typ en vecka eller typ en månad. Känns som så onödigt att ha den försäkrad när jag kör så lite samt att det inte är några poliser här.

//
 

Belgianblue

Aktiv medlem
15 feb 2009
70
0
6
Umeå
Folksam har en sådan försäkring. Min skoter skulle kosta 640kr/månad helförsäkrad och sedan när den är avställd kostade det 40kr/månad.
 

kona_92

Välkänd medlem
18 jul 2008
204
0
16
sollefteå
byt ägare till nån annan i familjen när du inte ska ha försäkring.
det blir billigt som f**, men det blir ju lite fler ägare på regpappret också
 

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
Eller...
Betala försäkringen!
Om man inte har råd med trafikförsäkringen ska man inte köra.
Jo, jag vet försäkringsbolagen skinnar oss men om det händer nått...
Gäller det ju inte bara trailingarmar och huvar, utan även människor. Om olyckan är framme är det av största vikt att alla är försäkrade.

Bara en tanke...
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Har man inte råd att försäkra och tanka, så har man inte heller råd att köpa en skoter, så är det bara.

Försäkringskostnaderna är visserligen höga, men vill man åka skoter så anser jag att man får ta smällen..
 
R

Robin

Tipsar om Dina.se försäkringar.

Betalar 650kr (666kr står det mer exakt på fakturan) helår/trafik i mitt eget namn på min maskin.
 

danielloof

Medlem
6 jan 2009
24
0
1
Hos IF kan man försäkra vilka tider man vill. Kom ihåg att dom flesta bolag har 14 dagars ångerrätt på försäkring. Så du kan ju försäkra upp till 14 dagar å sen ringer du å säger att du ångra dig. Då betalar du bara för X antal dagar den var försäkrad. Plus att det då skickas hem en ny faktura så ,man behöver aldrig punga ut med nå pengar. Kollade på dina.se men dom hade bara helårsförsäkring på min zr 800 för 1700 trafik.

på IF 2300 men då kan jag ju ställa av den när snön smälter... Alltså billigare om man bara vill ha trafik.
Går ju då åxå att ta garegeförsäkring under sommaren ifall den blir stulen, repad, brinner upp, taket ramlar ner osv....

Hos folksam tror jag det var 2700...
 

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
du har ju inte försäkring för att polisen vill de! kör du på en människa eller krockar med en annan skoter så kommer du inte få trevliga böter kan jag lova. först då ska du betala skadorna på dom skoter. sedan om personen gjort sig illa så måste du betala sjukus kostnaden. plus att du åker på böter för att du kör oförsäkkrad!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har man inte råd att försäkra och tanka, så har man inte heller råd att köpa en skoter, så är det bara.

Håller helt och fullt med och ser fram mot den dag försäkringsbolagen tar tag i detta okynne att köra oförsäkrat/avställt, händer det något så ställs maskinen på och skadan inträffade ju givetvis efter påställning.

De flesta av oss kör ju som folk, och behöver i stort endast försäkringen för att köra lagligt med trafikfärsäkring, ev stöld samt om någon skulle köra på en efter landsvägen och skotern står på släpet. Slarvar man i övrigt med hoppskador, trädkrameri osv skall det stå en dyrt och jag hoppas att t ex piteortens fortsätter att höja självrisken ytterligare, idag 10 000 men med dagens maskiner så kan närkontakt med en vägtrumma efter "dikessurfning" kosta betydligt mer.
Skulle självrisken vara t ex 15-25 000 skulle nog diverse "buskörning" minska då flertalet skulle vara räddare om grejorna.

Har säkerligen kört skoter drygt 12-15 000 mil på 30 år, alltid försäkrat och aldrig någon skada som jag tagit ut via försäkring även om det säkert skulle gått,.
Gör det ont skall det svida!!
 

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
De flesta av oss kör ju som folk, och behöver i stort endast försäkringen för att köra lagligt med trafikfärsäkring, ev stöld samt om någon skulle köra på en efter landsvägen och skotern står på släpet. Slarvar man i övrigt med hoppskador, trädkrameri osv skall det stå en dyrt och jag hoppas att t ex piteortens fortsätter att höja självrisken ytterligare, idag 10 000 men med dagens maskiner så kan närkontakt med en vägtrumma efter "dikessurfning" kosta betydligt mer.
Skulle självrisken vara t ex 15-25 000 skulle nog diverse "buskörning" minska då flertalet skulle vara räddare om grejorna.
Detta drabbar ju även folk som kört lugnt och sansat men ändå råkat ut för en olycka?
Dessutom skulle nog inte busåkningen minska märkbart bara för detta, däremot skulle antalet helförsäkrade skotrar minska rejält och troligtvis skulle många då "glömma" att trafikförsäkra sina maskiner också.
Självrisken bör istället vara valbar och bunden till premien (så är det väl iaf på vissa bolag idag?). Dvs dyr självrisk = låg premie, billig självrisk = dyr premie.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Självrisken bör istället vara valbar och bunden till premien (så är det väl iaf på vissa bolag idag?). Dvs dyr självrisk = låg premie, billig självrisk = dyr premie.
Visst är det så att det drabbar även den försiktige men kör man med insidan, även om man kör hårt så sker det inga fadäser, jag menar att den som "olyckligtvis" kör genom isen, skakar hand med en tall eller vägtrumma får ta skeden i vacker hand och skylla sig själv men visst, vi skall kunna försäkra oss till vettiga kostnader.

Detta med dyr självrisk=låg premie osv har jag påtalat för de försäkringsbolag jag haft de senaste 20 åren men tyvärr så går det inte säger de, dessutom på varierande försäkringsobjekt såsom bilar, hemförsäkring mm så blir det bara några hundralappar i skillnad på totalpriset oavsett 6 000 eller 24 000 i självrisk.
Snöskoter är ju en relativt liten marknad för bolagen, dessutom förstår sig inte de bestämmande stockholmarna (jo det är så för även lokala försäkringsbolag återförsäkrar hos/via diverse andra bolag) hur ändå huvuddelen av snöskotrarna nyttjas och att de facto snöskoterförsäkringarna överutnyttjas då det som jag hört flera säga att det "bara" kostar 4 eller 6 000 att krascha!.

Egentligen, men det är ju lätt att titta i backspegeln för en själv men om jag genom åren (ca 25 år) bara tagit de försäkringar lagen kräver, lagt undan resterande pengar så hade summan idag , efter noll försäkringsärenden varit avsevärd, i dagens pengavärde hade runt 10´ per år hamnat på konto så nog hade man haft råd att totalhaverera en maskin vart 5:e år
 

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Har man inte råd att försäkra och tanka, så har man inte heller råd att köpa en skoter, så är det bara.

Håller helt och fullt med och ser fram mot den dag försäkringsbolagen tar tag i detta okynne att köra oförsäkrat/avställt, händer det något så ställs maskinen på och skadan inträffade ju givetvis efter påställning.

De flesta av oss kör ju som folk, och behöver i stort endast försäkringen för att köra lagligt med trafikfärsäkring, ev stöld samt om någon skulle köra på en efter landsvägen och skotern står på släpet. Slarvar man i övrigt med hoppskador, trädkrameri osv skall det stå en dyrt och jag hoppas att t ex piteortens fortsätter att höja självrisken ytterligare, idag 10 000 men med dagens maskiner så kan närkontakt med en vägtrumma efter "dikessurfning" kosta betydligt mer.
Skulle självrisken vara t ex 15-25 000 skulle nog diverse "buskörning" minska då flertalet skulle vara räddare om grejorna.

Har säkerligen kört skoter drygt 12-15 000 mil på 30 år, alltid försäkrat och aldrig någon skada som jag tagit ut via försäkring även om det säkert skulle gått,.
Gör det ont skall det svida!!
Håller med fullständigt!
Småungar med epilepsi i tummen ska stå för vad det kostar att vara klent begåvad, det ska inte betalas av vanliga skotermänniskor i form av höjda premier.
 

krull_91_

Välkänd medlem
12 sept 2006
116
0
6
Lycksele
Har man inte råd att försäkra en skoter ett helt år, Eller bara köra en vecka så ska man inte ha en skoter, Då är det lika bra man hyr en.
 
B

Biosteel

nu tycker ju förståss ni allihopa att ni va fyndiga när topicken inte ens handlar om han har "råd" eller inte. lägg ner skitsnacket och återgå till det som skulle diskuteras. vill ni hacka på andra eller snacka skit så vänd er till lunarstorms klotterplank