enduro -98 vård inför vintern

T

tim

Funderar på att ge skotern en lite serivce innan vintern... har nyköpt den så vill vara på säkra sidan!

kollade vid kjedjehuset men kom inte fram i hur man byter olja där? måste man bort med hela avgassystemet?

byta slides kanske.. vad ska man byta till?

är det gasdämpare i framvagnen? tyckte dämparna kände väl mjuka för att vara på näst hårdaste inställningen..

boggin vet jag av 1st WP dämpare som jag nog kommer byta i vinter.. skulle visst göra susen!

några andra förslag man bör kolla över? smörjnipplar mm

 
T

Tim

är det någon som kanske har en sprängskiss till en sådan skoter?
eller något annat användbart?
 

mxhellsing

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Sweden
Du borde även kolla variatorerna!! Styrbelagen och variator remmen...

byta slides kanske.. vad ska man byta till? --> Vad menar du med det??
 
T

tim

finns väl olika sorter.. typ silicon,teflon eller vad det heter.. olika matrial alltså..

remmen är fin!
variatorn kanske man skulle ta isär..
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Enklast att byta kedjehus oljan är att ta lös pipan (avgassystemet), bara att du lossar på alla fjädrar och rycker lös. Sen skruvar du lös alla insex skruvar som locket till kedjehuset sitter fast med, 4 eller 5 stycken är det. Efter det äre bara att rengöra och skruva ihop igen och sen hälla i ny olja där oljestickan sitter. Smörj ALLA smörjnipplar på hela skotern! det sitter minst en på varje axel i boggien, i framvagnen och på styrstaget finns det också några. Lägg en klick olja på alla kulleder. Byt alla boggiehjuls lager /hjul som är dåliga ifall dom rassalar mycket så är dom dåliga... Kolla så att mattan är centrerad och rätt spänd.

Byt bränsle och oljefilter ifall dom är dyngiga, fyll på/byt olja och kylarvätska. Variatorerna kan man ju som sagt se över... RAVE portarna kan du ju också ta lös och rengöra. Alla mått och specifikationer står i instruktionsboken. I den står det även vilka service intervaller din skoter har och vad som ska göras, har du ingen bok kan jag kolla i min (-99:a) ifall det är något du undrar över.
http://www.off-road.com/snowmobile/info/howto/2000/apr/rave/rave.html (info om hur du regör RAVE portarna)

/Pär