Enduro 500 går knasigt.. [Problem löst!]

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Hej!

Har ett litet problem med min enduro 500 -03. När jag startar den när den är kall har den hur fin tomgång som helst, när den blir varm går den ner ganska så mycket så att den knappt är befintlig. Då kan man ställa upp den, men går fortfarande inte jämnt. Så när du startar skotern igen så är tomgången jävligt hög! Har nya insugningsgummin, packboxen bakom variatorn är bytt. Har även bytt en packbox på andra sidan bakom svänghjulet.

Den ryker också ganska kraftigt, och när man kör på 5-6000rpm så känns det nästan som den går på 1cyl och så låter den också lite som att den är kall ibland. Men sen när man drar på full kula så går den hur bra som helst! Har kollat stiften dom visar nästan som att den går lite snålt :S

Bild: (inte så bra, men du ser ju ett stift iallafall)
http://data.fuskbugg.se/skalman01/paukki (118).jpg

Förra säsongen gick den hur bra som helst, den var in på bestyckning också. Men har fortfarande 500MJ men 15 på lågfarten. Och så tror jag han hade ställt trottelvinkeln eller nått sånt. Då tog den 2.5liter/milen hård körning, kunde få ner den 1.5liter/milen lugn körning.

Har gått igenom motorn i somras då jag även bytte topppackningar och det jag nämnde tidigare. Kan jag ha fipplat med oljepumpen? Ställde aldrig om vajern till oljepumpen nånting och man kan ju inte ställa nått på själva pumpen?

Nån som vet vad det kan vara?

/Max
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Sv: Enduro 500 går knasigt..

Glömde säga att den är svårstartad också, förut startade den alltid på 2-3draget nu är det kanske 4-5drag och så kanske 3-4drag med gas när den är varm..
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Sv: Enduro 500 går knasigt..

Jag lånar den här tråden lite. Jag har exakt samma problem på min mxz 600 99". Och då menar jag exakt samma problem bara det att jag bytt alla packningar utom den vid variatorn, sen så har jag ingen oljepump så det är nog inte det som spökar Max_K. Jag har en fundering på om det kanske är membranen i pumpen?
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Sv: Enduro 500 går knasigt..

Jag lånar den här tråden lite. Jag har exakt samma problem på min mxz 600 99". Och då menar jag exakt samma problem bara det att jag bytt alla packningar utom den vid variatorn, sen så har jag ingen oljepump så det är nog inte det som spökar Max_K. Jag har en fundering på om det kanske är membranen i pumpen?
Jaha, det var det jävligaste. Vettefan om det är soppapumpen :S
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Sv: Enduro 500 går knasigt..

Jaha, det var det jävligaste. Vettefan om det är soppapumpen :S
Joo, men jag tänkte riva ur motorn och fixxa en tätning under nyårs helgen så ja får la kolla upp pumpen på samma gång då om jag inte får nå klara svar i denna tråd..
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Sv: Enduro 500 går knasigt..

Joo, men jag tänkte riva ur motorn och fixxa en tätning under nyårs helgen så ja får la kolla upp pumpen på samma gång då om jag inte får nå klara svar i denna tråd..
Jajjemen! Gör det, men känns inte som att det ska vara soppapumpen :confused:
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Sv: Enduro 500 går knasigt..

Kanske blir bättre om jag bestyckar upp lågfarten till original? För den verkar ju gå lite snålt på lägre mellanregistret.
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Sv: Enduro 500 går knasigt..

Ett tips kan vara att kolla kompet, hade liknande problem, sedan skar den.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Sv: Enduro 500 går knasigt..

Ny fråga! Hur stor är oljetanken vid full sträcket? Tänkte att jag fyller upp båda tankarna och kör soppatorsk och kollar hur mycket olja den tagit.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Sv: Enduro 500 går knasigt.. [Ny fråga!]

De ryms väl en Gallon i dom va? 1 gallon = 3.785 liter


 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Sv: Enduro 500 går knasigt.. [Ny fråga!]

Måste ta o kolla efter en kompmätare. Men har vart o kört idag, det är på motorbrosen den går dåligt/fyrtaktar låter konstigt osv. Så måste vara tomgångsmunstycket som är antingen för snålt eller fett...
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Sv: Enduro 500 går knasigt.. [Ny fråga!]

Hittade problemet, det var chokewiren som legade på. Den var lite för spänd nere i förgasarna. Lite skämmigt fel :D
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Sv: Enduro 500 går knasigt.. [Ny fråga!]

Hittade problemet, det var chokewiren som legade på. Den var lite för spänd nere i förgasarna. Lite skämmigt fel :D
Hoppas detta funkar nu då, ska ut på en gång imorgon bitti innan skolan och kolla detta. Men kommer ihåg nu min lärare sa när vi hade problem med en gammal lynx är att choke reglaget ska glappa lite i början innan den börja spänna vajern
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Sv: Enduro 500 går knasigt.. [Ny fråga!]

Hoppas detta funkar nu då, ska ut på en gång imorgon bitti innan skolan och kolla detta. Men kommer ihåg nu min lärare sa när vi hade problem med en gammal lynx är att choke reglaget ska glappa lite i början innan den börja spänna vajern
Yes! Min var ganska mycket spänd, så nu har den fin tomgång och har fin färg på stiften!
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Ska man spänna wiren så den tar imot klacken nere vid förgasarna vid max choke?
Titta på choken på förgasarna, så släpper du på wiren så den inte ligger på. Alltså ska vara ett litet dödlägare där, då är du säker på att den inte ligger på