Enduro-500 ( 1999 ) Tappar komp... ?

indy sport

Välkänd medlem
1 jan 2000
206
0
16
47
vilhelmina
var ute o körde i dag o mitt på sjön så tappade jag komp o stannade o lät skoter.n svalna lite o efter ett tag så stratade jag den igen o då tjick den som den skulle o så, men dagen i går hände samma sak igen.
men tog locket på kylarbehållaren o kokade upp det o såg att det hände inget
ska fara o köpa en ny i morn,
men jag tänkte på kan det vara kylar locket som spökar eller kan det vara bränsle pumpen som spökar
maskinen som jag kör är en lynx enduro 500 års model 99
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Fattar inte ?

:confused: Hmmm....

Jag kanske är lite trög, men jag fattar faktiskt inte vad som hänt dig och din maskin.

Förklara lite närmare och mera sammanhängande.
 

indy sport

Välkänd medlem
1 jan 2000
206
0
16
47
vilhelmina
men jag var ute o körde o ja kanske låg o körde rund 80 eller nåt o så orkade inte min maskin hålla sig på den hastighet som jag höll den bara don eftersom
o då man gasade så lät det som den ville bara gå på en burk.
så jag stannde skotern o lät den stå en stund ja kanske 20 minuter
o så provade jag starta den igen o så tjick den ja som den skulle bra gassvar o rapp o så o sen då jag kom hem i kväll detta hände i kväll och i går
men sen jag kom hem så kokade jag upp kylarlocket o kollade om det var helt men det verkare vara hel slut på, så jag tänkte om det kan vara kylar locket som kan vara felet o att motorn inte får nog med kylning så, ja motorn blir för varm,
 

indy sport

Välkänd medlem
1 jan 2000
206
0
16
47
vilhelmina
skrev fel där skulle stå" termostaten"
men jagf satt o tänkte på
om 494 motorn har en nån form av spärr då motorn får för lite kylning?
 
Last edited:

indy sport

Välkänd medlem
1 jan 2000
206
0
16
47
vilhelmina
men lampan tändes inte då jag tappade komp men då jag tog hem termostaten o kokade upp den så var den paj ska kolla om lampan eller kontaken är trasig
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
Har skotern gått långt? Det låter som en lättare nypning pga. kompressionsläckge. Du bör nog åtminstone ta ett kompprov på motorn efter denna incident. Termostaten skall öppna redan på 40-45 grader så någon kokning skall absolut inte behövas för att den ska öppna vid test.
 

indy sport

Välkänd medlem
1 jan 2000
206
0
16
47
vilhelmina
skoter har gått 570mil
o ska fara o köpa ja ny termostat i morn o ta kompprov ose vad man får för siffror o så
men vad ska det vara för komp?
men jag tänkte på om det nu är kompleggase ska man då bara byta kovlringarna då?
 

indy sport

Välkänd medlem
1 jan 2000
206
0
16
47
vilhelmina
men jag hittade felet jag hade på min skoter
jag hade tanken full med skit så jag tog ur den allt o skälde bort allt o bytte bränsslr filter o nu så fu kar den som den ska :)
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
men jag hittade felet jag hade på min skoter
jag hade tanken full med skit så jag tog ur den allt o skälde bort allt o bytte bränsslr filter o nu så fu kar den som den ska :)
Okej ...så brukar det ofta vara..tillexempel: vatten i bensinen efter den stått över sommaren