Eldrivna terrängfordon?

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har hört i något sammanhang att eldrivna fordon inte bryter mot terrängkörningslagen. Kan det verkligen stämma?
Med ett sådant resonemang är det alltså tillåtet att köra var man vill så länge fordonet är eldrivet och att man inte skadar skog och mark.
I förarbetena till terrängkörningslagen som Naturvårdsverket publicerat finns inga effektkrav angivna. En vevanordning i någon form framstår enl. paragraf 1.6 som ett elfordon http://www.snofed.se/media/handbok_till_terr_ngk_rningslagen.pdf


Själv tänker jag mig att begreppet vevanordning kan uppfyllas med hjälp av en liten "vevgenerator" ;-) Lär knappast användas men kan betraktas som ett sätt att uppfylla regelverket förutsatt att jag tolkat det rätt.


Låter förstås märkligt att det kan stämma. Vad har jag tänkt fel?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Sv: Eldrivna terrängfordon?

Jag har svårt att tänka mig att det spelar någon roll. Om vi nu tänker oss ett elfordon i bemärkelsen att det är en eller flera elmotorer som levererar mekanisk energi till hjulen eller banden, så är det ju en helt annan sak varifrån elenergin kommer. Man kan ju tänka sig flera möjligheter...

-Batteri ombord på fordonet utan lokal laddningsmöjlighet, som man får ladda från elnät när man är hemma.

-Drift från kontaktledning (modell trådbuss) eller med lång kabel.

-Förbränningsmotordrivet elverk ombord på fordonet, dvs samma teknik som på t ex järnvägsfordon, bussar och militärfordon med dieselelektrisk drivlina, eventuellt kombinerad med ett buffertbatteri så man har en hybrid.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Sv: Eldrivna terrängfordon?

Låter konstigt att ett eldrivet fordon får köra typ fritt på barmark av en vanlig dödlig Svensson, borde ju inte ha nått med utsläpp å göra...? Vad jag vet så är det väl bara riktiga proffs samer som får karva sönder vår natur lagligt oavsett drivmedels typ?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Sv: Eldrivna terrängfordon?

Som man kan läsa i länken i förarbetena till terrängkörningslagen handlar den i huvudsak om att minska störningar i form av ljud, avgaser m.m. Skador på marken är förstås en faktor men handlar nog mer om fordonets beskaffenhet.
En mountainbike med hjälpmotor och elrullstol kan vara exempel på fordon som mest troligt är godkända för terrängkörning.
Förstå mig rätt, min spaning handlar inte om sunt förnuft utan enbart ur ett juridiskt perspektiv.

Knäckfrågan handlar kanske mest om effektkravet. En elcykel med hjälpmotor är säkerligen godkänd men en cykel som enbart drivs med motor utan pedaler?
När den laddas kan knappast vara relevant juridiskt. Kan fordonet laddas med en vevanordning är en lösning....
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Sv: Eldrivna terrängfordon?

Vore fint om lagen ger en rätt å använda el-drivet fordon, då tänker jag under sommartid vid terränkörning... dock så tror jag att det ändå blir problem om nån myndighets personer stoppar en...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Sv: Eldrivna terrängfordon?

När det gäller problem med myndighetspersoner som stoppar en så brukar det alltid lösa sig om två villkor är uppfyllda:
1) Man ska vara bättre påläst på regelverket än myndighetspersonen i fråga.
2) Man ska vara minst 15 år äldre än den där myndighetspersonen.