El tigré vs. Polaris RXL

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn

Pris: 10 000:-

Aldrig några problem med maskinen

Öhlinsdämpare i framvagn
Öhlinsdämpare bak i boggin
Konverterad till förgasare så det sitter 3 st 38 mm flatslide förgasare
fräch dyna
fina plast skidor med fina jarla styrstål
cobra ruta
vätskekylt bromsok
nya halkskydd

VS


Årm 1989.
Fint skick.

Saker som är gjorda är :
* Ny lackad huv
* Ny noskon
* Ny rem
* Styrhöjjare (Hemma gjord)
(OBS. Styret och handtagsskyddena följer ej med)


För och nackdelar mellan dessa maskiner? Tips?

Tacksam för snabba svar!

MVH Adam
 
Last edited:

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
32
Örnsköldsvik
Det där är väll ingen annonsering? Han visar väll bara dom två skotrar som han funderar på att köpa? och som han vill veta för och nackdelar om.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Har ägt en indy 650 SKS och den gick faktiskt riktigt bra(trippel motorljudet är underbart :D), rolig ledsmiskare och den gick att köra i puder men då satt det en 3450x380x32mm matta. Hoppas infon hjälper dig lite grann med valet.

Nackdelarna:
1. Motorn är ganska känslig, kolla noga upp motorns skick annars kan det bli rätt så dyrt. Om du vill ha någorlunda driftsäkerhet så trimma den inte utan att kolla upp att motorn är i toppskick men jag skulle ändå avråda dig att trimma. Min skar rätt så snabbt efter jag trimmade min :(

2. Sitter det en orginalmatta på (ca 19mm kammar) så är indyn värdelös i djupsnö och du kommer även att spinna mest på led så en bättre matta är nästan ett måste.

3. Kylningen är rätt dålig på hård led (kanske är bättre på RXL?), iaf så jag köpte 2 extra kylare vilket löste problemet. Jo just ja jag hade även isrivare.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag sticker ut hakan och säger ingen av dom ....

Rxl går bra och man får väldigt mkt chassi för pengarna .. Motorn är dock riktigt hopplös, den har stora problem med kylningen på mittencylindern och den skär mer som regel än undantag.
Polaris Indy 500 är betydligt bättre ...

Arcticen vet jag inte mkt om men den är bland det fulaste jag sett .. FÖr 10 k måste det gå att hitta vettigare maskiner..
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Min skar faktiskt på variatorsidan :D. Men ska väl tillägga att motorn gick riktigt fint flera år, den skar som tidigare sagt när jag började pilla och när jag satt monterade trippelrör och började ändra om bestyckningen etc. Sen hade en kompis en 500 och det gick inte att jämnföra 650 gick betydligt bättre men å andra sidan så verkar 500 motorn vara nästintill skottsäker.

Fast jag håller med dig vidgren för någon tusing till så kan man eventuellt fynda en machZ eller nått likande om man vill ha en trippel och dom går betydligt bättre än en 650.
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
Nackdelarna:
1. Motorn är ganska känslig, kolla noga upp motorns skick annars kan det bli rätt så dyrt. Om du vill ha någorlunda driftsäkerhet så trimma den inte utan att kolla upp att motorn är i toppskick men jag skulle ändå avråda dig att trimma. Min skar rätt så snabbt efter jag trimmade min :(
Hade ändå inte tänkt trimma. Dssutom så har jag bara råd att lägga ut 10 på en skoter just nu. :p Men tack för rådena. Ska höra mig för riktigt innan jag bestämmer mig.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
rxl är en riktigt rolig skoter för pengarna men ack vilket räppel.
synd är ju det för annars är det en toppenskoter.
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
rxl är en riktigt rolig skoter för pengarna men ack vilket räppel.
synd är ju det för annars är det en toppenskoter.
När du säger räppel, menar du då motorproblem? Alla rxl kan väl inte vara så himla dåliga, om dom är väl skötta. Den här skotern har knappt kommit upp i hastigheterna runt 100 km/h och den är inte buskörd..
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
tror att motor problemen är konstruktions relaterat.
Jo, precis.

Jag är iofs inte så kunnig på maskiner så jag frågade en kompis vad han tyckte om rxl:n och han sa att det inte ska vara några problem med motorn då den e konverterad till förgasare.:rolleyes: Stämmer det?
 

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Jag skulle nog säga EXT MC´n, har en 90:a sj som gått ca.1500 på mätaren och är orenoverad och går än, men är värdelös utan rigtiga dämpare och kör man ospårat mycket slit bort krägnings hämmaren, har dolat på mycket med Rxl och 650;in(indy modellerna) dom kan skära på alla cyllar men minst på den närmast vattenpumpen, rxl en går bra om man inte är och pillar för mycket i dom