Den surar.

pa

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
Vagnhärad Sverige
Hej!

Jag har en XCR600 och den har gått super. Men.... i förrgår så hade jag åkt några mil gropig led för att komma på några längre slätare partier med "högre hastighet". Sen stannade jag och lät skoter gå på tomgång i en minut (naturbehov). Efter det gick den fruktansvärt dåligt på alla varv och orkade ingenting. Tog mig dock hem i alla fall.

Vad kan ha hänt?


 

Kojf

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
37
Boden
Är inte precis kunnig på motorer men sådär kan min xcr 440 göra och då går den bara på 1 cylinder. Så kolla om den går på alla cylindrar. Rengör eller byt tändstifft? Vet dock inte men skadar aldrig att testa :D.
 

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
Oftast är skotrar lite för fett bestyckade på tomgång/lågvarv och om den surar så är det rätt så troligt att ett tändstift pajat... Dom håller dåligt om dom blir blöta, särskilt om det är gammal bensin...
Lycka till!
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Har själv haft en xcr 600 -97,jag vet att dom gärna drar i sig myccket soppa på tomgång.
Så är dom fet bestyckade så blir problemet värre!
Se till att ha skapligt högt inslagstryck ,
4300-4500 rpm.
Tripplarna behöver lite varv i början för att bli riktigt rappa. ;)

Mvh: Bola..........
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
>Hej!
>
>Jag har en XCR600 och den
>har gått super. Men.... i
>förrgår så hade jag åkt
>några mil gropig led för att
>komma på några längre
>slätare partier med "högre
>hastighet". Sen stannade jag
>och lät skoter gå på tomgång
>i en minut (naturbehov).
>Efter det gick den
>fruktansvärt dåligt på alla
>varv och orkade ingenting.
>Tog mig dock hem i alla
>fall.
>
>Vad kan ha hänt?

har du pipor på??

 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
jag har bestyckat upp ett steg på lågfarts munstycket för min ville aldrig gå ner på tomgång, den "torrvarva" brukar jag kalla det. och så har jag bytt flottörnålmunstycken, det var som ett under. skotern gick mycke bättre på alla register framförallt vart den mycket lättstartad. Nu går den som en klocka...
 

pa

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
Vagnhärad Sverige
Jag har pipor på (original). Alla stiften ser OK ut och har gnista. Kan det vara vatten någonstans som täpper till. Jag har tömt förgasarna ganska nyligen genom dräneringen under flottörhuset.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Det räcker inte alltid med att se gnistan, stiften kan vara paj ändå...BYT STIFT och kontrollera att rätt stift sitter på

Kontrollera även att vajern till oljepumpen fungerar som den ska
 

Boyen

Välkänd medlem
1 jan 2000
300
0
16
Kiruna
Om den går normalt på tomgång men inte riktigt orkar när du gasar på, kan en eller flera vikter skurit i primärvariatorn.
Det har hänt mig en gång.
 

pa

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
Vagnhärad Sverige
Ska kolla. Islagsvarvet är normalt men den är svag på låga varv. Ska kolla om viren till oljepumpen är fel. Den har rökt en hel del. Kan kanske orsaka att tändstiften blivit dåliga.