D.e.s.s.

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Bombardiers DESS-system är ju helt klart en smart grej men hur är det egentligen tänkt att det ska fungera? :confused:

Jag skulle få det förklarat för mig i helgen så en kompis drog bort nödstopps-"plutten" och försökte köra iväg... Till allas förvåning (inkl. skoterns ägare) så gick det hur bra som hellst!
Skotern är en 99:as Ski-Doo och det verkar som att det räcker med att ha plutten på plats när man startar skotern, om man sedan tar bort den så händer inget men startas motorn utan plutt så går den bara på tomgången.
I.a.f. på den här skotern så funkar ju inte nödstoppen som nödstopp, gäller det alla modeller eller hur ska systemet fungera?
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Ja det där lät då väldigt konstigt, min går inte o starta utan d.e.s.s pluggen o drar man bort den så stannar den direkt. Varje maskin ska väll ha ett eget chip i kontakten som bara funkar i den skotern, det går visst o starta med nån annans kontakt men då varvar den bara typ 3000 rpm. Men om man kan starta skotern med nån annans kontakt o sen dra bort den o skotern går så är det ju illa inte mycke till stöld skydd isåfall.Det skulle vara intressant o höra om det är nån som har provat o byta sins emellan hur det fungerar.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Mmm, det där lät ju mer vettigt.
Vi funderar på om funktionen skiljer mellan olika årsmodeller, nån som vet?
Nån annan som har en 99:a som vill avslöja hur den fungerar?
 

Peter O

Aktiv medlem
17 jan 2005
86
0
6
Borlänge
Dess

På min renegade -02 fungerar desspluggen precis som en vanlig nödstopp och som startspärr.Du kan sätta dit en annan plugg eller tjuvkoppla men då varvar bara motorn 3000 varv.Tillslagsvarvet på min renegade är strax under 4000 varv.Du kan (tror jag) få cdi boxen programmerad så att det går att ha upp till 8 reserv pluggar.Mvh Peter
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
TIMJ skrev:
Ja det där lät då väldigt konstigt, min går inte o starta utan d.e.s.s pluggen o drar man bort den så stannar den direkt. Varje maskin ska väll ha ett eget chip i kontakten som bara funkar i den skotern, det går visst o starta med nån annans kontakt men då varvar den bara typ 3000 rpm. Men om man kan starta skotern med nån annans kontakt o sen dra bort den o skotern går så är det ju illa inte mycke till stöld skydd isåfall.Det skulle vara intressant o höra om det är nån som har provat o byta sins emellan hur det fungerar.
Samma på mach1-98:a oxå.
 

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Läste just inläggen å blev ju tvungen ut å kolla på min egen 600 -99 om de funka!

Om jag har min egen nödstoppslina så funkar den som den ska, dvs skoter går köra å om man drar bort den så stannar motorn.

Tog en "vanlig" röd nödstoppslina å provade. Gick tyvärr inge bra.

På vanliga nödstoppar är de ju en liten plupp som trycks in av nödstoppslinan men med D.E.S.S. så är det istället en metallring runt stumpen som sticker upp ur skoter och en liten metallplupp mitt på, som inte går att trycka in. Det går alltså inte använda en vanlig nödstoppslina för att stara skotern. På orginallinan så sitter det ju en metallplatta inne i nödstoppspluggen å ett litet bleck även på sidan som tar mot ringen på stumpen. Om man kanske lägger en kabel mellan ringen å pluppen mitt på så kanske den gå starta. Fast då ska den bara varva runt 2000 och därefter börja misstända!


Kunde dock inte prova med en annan lina från nån nyare ski-doo med DESS pga att det inte finns nån sån i närheten!!
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Hmm, nu blir man lite förbryllad... :confused:

Hur fungerar själva avkänningen av att rätt plutt sitter på skotern egentligen?
Krävs fysisk kontakt eller kan det gå via radio på nått sätt, funderar bara på om kompisens skoter kan ha funkat p.g.a. att han fortfarande hade plutten i närheten...
Men det är ändå något som inte stämmer, vi får ta och kolla upp det där nån gång!
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Såhär fungerar en summit 600 -99:a som är hel:

Varvar max 3000 rpm om det inte är kontakt med chippet. är snöret helt borta så startar den inte hur mycket man än drar.

Det har hänt nån gång att hatten inte suttit riktigt fullt ut (troligen pga nått skräp eller is i hatten) och då har just denna 3000 rpm spärr slagit in. Då har jag gnuggat den lite fram och tillbaka och så börjar den plötsligt varva mer än 3000 rpm om man gasar.

Detta är en summit 99:a 600.

Om det går att köra utan hatten ikopplad låter det i mina öron som att skotern är "tjuvkopplad" eller dyl...
 

Bobbo V

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Uppsala
Jag hade problem med min startspärr/dödare för några veckor sen. Då var det en person som förklarade lite snabbt hur det funkade med D.E.S.S. Men det har jag såklart glömt bort =) Men jag kommer ihåg att han sa att Pluppen styr tändkurvan, så det borde ju absolut inte gå att köra utan den.

Om metallringen runt "stumpen" får kontakt så startar skotern, sen måste även metallpluppen på stumpen få kontakt för att man ska kunna köra med skotern.

/BV