Byta till ny skoter

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Hej alla skotervänner.
Jag har kört renegade 1200 2013 i nu 3 år. Men är sugen på något nytt
Den går suveränt på led men lite tung för mig vid aktiv körning jag väger ca80 pannor. Vill jag köra rakt fram i en dikeskant känns det som skotern vill dra med mig ner annars underbar maskin.
Så nu till VAD skall jag då köpa istället.....?? Blir det 2 takt ändå.
Hmm... ang tillförlitligheten måste jag få fråga er som vet måste man byta kolvar o grejor på 800 e tech maskinerna. Inget för mig om jag måste pynta 120000 för en skoter o sen byta kolvar. Jag är rätt händig gällande snickerier men inte motorer😃
Mina ideer annars är nog på 2 takt

Renegade 800 xrs e tech
Renegade 850 xrs
Möjligtvis gammal rx1 på 4takt
Berätta gärna skillnader i upplevelsen mellan min 1200 o tex en 800 xrs och 850
Min 1200 väger 276 kg 800. Xrs 260 enl transportstyrelsen. Är det sån skillnad mellan dem??? När man kör skiljer ja bara 16 kg

Hörs så länge från borlänge

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.412
186
63
Offerdal, Jämtland
Kolvar ska bytas på 800 e-tec men ingen kan tydligen säga när för det beror helt på hur den körts tidigare och framförallt hur varmkörningen har skötts....på min ena summit bytte jag nyss kolvar vid 750-760 mil och de var fortfarande inom tolerans...dock var veven inte inom tolerans så det blev en helrenovering i slutändan.

850 motorn ska var bättre uppbyggd. När jag lämnade in min 800 etec på SIMO (motorrenoveringsfirma i Östersund) så passade jag på att fråga lite om vilken motor som var bäst i 800-segmentet och han menade väl att alla var lika dåliga...med betoning på dålig. På rotax bytte de fler vevar men på polaris var var det kolvar. Jag frågade även om 850:in men någon sån hade de inte fått in och han tyckte att den i teorin verkade bättre uppbyggd.

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Tack för att du är ärlig. Finns det någon indikation hur ny typ 800 etec jag borde köpa för att ha mindre risk. Eller kommer kolvbyte mm på alla beroende på mil o körstil

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Om det är just Brp du är sugen på var det väl my11 och my12 dom bjöd på kolvbytet. Vad jag förstått fann man inte många (någon?) felande my12 så det "erbjudandet" drogs tillbaka innan alla bytt. En bekant råkade ut för det på sin 12a. Kolvbyte kommer väl alltid vara en het debatt när det är läge att göra ett, men nog väger körstil, varmkörning och mil in i ekvationen. Svårt att köpa begagnad maskin...

Sen det där med kilona, jag märker då ingen större skillnad om jag har full eller halvtank i maskin. Det är ju mer än det där 16 kilona ;)
Är det mycket led du åker satsa på en maskin med rejäla renoveringsbara dämpare original. Enligt mig det viktigaste på en ledskoter. Ditt exempel med Xrs:en låter som ett bra köp för det du är ute efter.

Mvh Fredrik

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.412
186
63
Offerdal, Jämtland
Rent logiskt sett så beror ju renoveringsintervallen på hur den har körts innan. Angående varmkörning så säger alla jag pratat med att det är skitviktigt på Rotax pga de fettade vevarna och att innan fettet blivit varmt så kan det skjuta ut packboxarna. Min hade inga problem med packboxarna men däremot så var veven skev. Varför vet jag inte men jag misstänker att den har havererat tidigare innan jag köpte den för ena kolven var 7 gram tyngre än den andra och det är väldigt mycket. Jag har väldigt svårt att tro att rotax har stoppat i kolvar med så stor viktskillnad så jag antar att den har rasat på en cylinder och någon har stoppat i en ny kolv där och hoppats på det bästa. Om veven tog stryk vid detta eventuella haveri eller om det är ett resultat av viktskillnaden på kolvarna vet jag inte heller. En annan skada jag upptäckte var att svänghjulet har varit skevt så jag fick byta det också.

Det komiska är att maskinen gick som en klocka innan jag rev ner den så jag var tänkt att bara byta kolvar i förebyggande syfte. Men med facit i hand var det ju en tickande bomb.

Sen måste jag ju säga att jag nog haft väldigt otur att den var i det skicka den var i. Motortypen i sig verkar vara ett väldigt säkert kort för de flesta. De som de skrivs om på forum är tyvärr bara de som har haft haveri. Ingen sätter sig och skriver ett foruminlägg om hur bra sin maskin fungerar och att allt är i toppskick efter 500-1000 mil för dessa motorer funkar ju och då finns ingen anledning att skriva om den.

Man kan ju spekulera i hur många 800 e-tec som sålt och hur många som haft haveri.

Angående kolvbyte på garanti så var det till och med några av årsmodell -13 som ingick i kolvbytarprogrammet för några av summit XM fanns med. Dock ej min. Jag såg någon lista med chassinummer som omfattades av denna garantiåtgärd.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
En 800 är oftast ett sämre begköp än en 600. Beroende på prisklass så tycker jag att du skall prova en 600 Renegade av så ny årsmodell som du har råd med. Även om de har samma konstruktion så är inte 600-orna samma tickande bomber som 800-orna är...

3=6

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Tack för svaret gud vad svårt det är��
Känns som att enda chansen med 800 är att köpa en ganska ny en då som inte gått mer ön några hundra mil typ 16-17 årsmodell
Skulle varit kul men dyrt

Last edited:

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Hallo allihopa nu måste jag bara fråga er ?.....
JAG KOLLAR LITE PÅ MASKINER idag

HUR SKULLE EN SKI DOO SUMMIT x850 154” 2017 kännas om vi jämför med en 800 Renegad 2016
BLIR DEN Vinglig ATT ÅKA PÅ LED MED tack vare höga kammar.?.
JAG KOLLADE även PÅ EN VIDEO FRÅN brp ang 850 motorn

Och der verkade ju som att den har smorda oljekanaler mellan vevstakslagren på annat sätt än en vanlig 800 etec.
Vet någon av er om det är ett eget system som är trycksatt med behållare till ram o vev lager eller går det ut o blandas på väg ut med avgaserna.
Eller täta trycksatta rulllager med packboxar typ på vevstakarna är väl det enda som kan hända om packboxarna tätningarna går sönder på sikt att den börjar väl ryka mera då isåfall vet man varför tyvärr.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Summit 850x är inte nåt vidare bra på led. Det går men den är gjord för lössnö och det märks väldigt tydligt på led.

Smal framvagn, fjolliga dämpare, tmotion och 3” kammar.

Den är magisk på sidan om leden dock

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Summit 850x är inte nåt vidare bra på led. Det går men den är gjord för lössnö och det märks väldigt tydligt på led.

Smal framvagn, fjolliga dämpare, tmotion och 3” kammar.

Den är magisk på sidan om leden dock
Ok bra du är ärlig tack då är renegaden 850 bättre isåfall
Men maskinen är väl dock ett mer stabilt val för mig
Förresten vad brukar det vara för kammhöjd på summiten

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ja renegade är väldigt lämplig om du kör mer led än lössnö. Den går ju hyfsat i lössnö också men bara hyfsat. Bredare framvagn och bättre dämpare.

Summit har väl 2,5 eller 3”
64/77 mm

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Men det är ju supertrendigt att skumpa runt på långjäddor med skitfjädring på led, gå på en 174"