Byta till bekvämare tumgas

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Jag vet inte om mina händer är felkonstruerade men efter en tids körning kan jag lätt få ont i handen och tummen då själva tumgasen pekar alldeles för mycket bakåt.

Finns det någon sorts tumgas som är bekvämare och som man inte behöver böja och vinkla handen för att gasa.

Skulle man jämt hålla närmare fullgas så är det inga problem men jag gillar att puttra fram :amuse:

 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Den här varianten finns på en del skidoo och lynx har jag för mig.
En typ av utväxling som gör att det går lättare att gasa i början, sen på slutet mot fullgas blir det "normaltungt"
Kanske är nåt som skulle kunna passa.
Skärmklipp.JPG

Hittade bilden i en youtubefilm.
Ska tydligen vara en 1993 Ski Doo Formula Mach 1 670 XTC
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Oftast uppnår man samma effekt genom att vrida gashandtaget nedåt. Man tror inte att det är sant men det är det. :) Vrid det så att det lutar ca 45 grader nedåt, då kör du utan problem i många timmar oavsett gaspådrag - även på en trippel med förgasare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om du har en Mach 1 670 så lär de vara stora Mikuni vm 40mm rundtrottel förgasare och dem är tunggasade utan dess like. Om du nu har dem förgasarna så kolla om du har den kromade mässingtrotteln för den väger bly. De går köpa motsvarande trottel i aluminium som är bet mer lättgasad.

Jag har enorma problem med tumgas för jag har reumatisk värk så jag kan inte ens köra en insprutare med lätt tumgas jag får kramp direkt. Jag måste bygga om gasen till rullgas vare sig jag vill eller inte. Rullgas funkar bra sålänge man inte kör extremare snöklättring med skrååkning.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Extremare snöklättring med en Mach 1 torde vara sällsynt. :)

Men prova först med att vrida ned den. Grym skillnad.
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Tackar för tipsen men det är inte att det är tungt att gasa som blir jobbigt utan att det är vinkeln
På tumgasen. Det borde väl finnas lite mer ergonomiska gashandtag förutom då rullgas?
 

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
själv har jag funderat på att sätta dit gasreglage från en fyrhjuling, tycker dom är mkt mer ergonomiska :)
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Kapar din tråd lite, har lite samma problem dock på en switchback assault. Någon som har någon pejling på om det går att byta handtaget mot något som är lättare att nå för en som har lite korta tummar? Att den är tunggasad är ju inte så mycket att göra någonting åt misstänker jag
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
själv har jag funderat på att sätta dit gasreglage från en fyrhjuling, tycker dom är mkt mer ergonomiska :)
Kör både skoter och quad, har aldrig fattat varför atv gasen är så korkad jämfört med en skotergas, man blir betydligt snabbare trött eftersom man inte jobbar mot styret utan typ 5 cm ner mot tomma intet...