Byta drivaxellager XLT 95?

Monkey wrench

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Hur går det till att byta drivaxellager på Polaris XLT SP -95? Jag har missjlud och vibrationer och misstänker att det är från drivaxeln. Måste man loss med drivaxeln eller kommer man åt genom kedjehuset? Hur gör man på motsatt sida?
 

Fredric851

Rookie sledder
1 jan 2000
12
0
0
Ramsjö Sverige
då du ska byta drivaxellager ska du byta båda två på bägge sidor. du måste bort med boggie, kedjehus, mm.
har precis hjälp min bror att byta på sin xlt.
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 12-Jan-04 kl 07:34 PM (CET)]man behöver inte alls bort med boggien om du inte ska bort med drivaxeln helt men det ska inte behövas för att byta lager..

Du kan börja med att ta bort kedjehuset..Det ska gå tämligen smärtfritt...Om de är nåt är de ju ba att du skriver här.. Jag utgår från en 96a men det är nog samma..

På vänster sida tar du bort sekundär variatorn så du kommer åt lättare.. sen är det tre skruvar som håller hastighetsmätar grejen och lager hållaren.. På lagret finns det två insex skruvar som du kommer åt i bandtunneln. lossa dom ganska mycket. Nu ska lagret gå att dra av från axeln men det sitter troligtvis ganska hårt.. man kan kanske komma åt med en liten avdragare om kan är lite händig..Lagret på höger sida är det inte säkert att du behöver byta för det är inte lika utsatt av klimatet inne i bandtunneln.. Om du vill göra det iallafall är de ba o ta bort låsringen och knacka ut det. kolla då att tätningen är ok o smeta lite syntetsiskt fett på anliggnings ytorna innan du monterar kedjehuset. Lossa mattspänningen sen när du ska knåpa ihop allt igen..du kanske måste lossa skruven på bakersta boggiehjulen