Bygga egen motorplatta

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Ska nog bygga om motor fästerna o därefter göra en helt ny motorplatta till skotern min nästa sommar.

har några funderingar om motorplattan.
jag ska göra en av aluminium, och undrar när man ska bocka den i maskin eller nått sånt, ska man värma med gas så att det blir mjukt o goosigt så den går lättare o bocka... eller är det bara och "kall" bocka?

råka skriva i fel tråd, gissar att den passar bäst i "Tekniksnack" nån som kan flytta den?
tacksam för svar.
 
Last edited:

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
beror förståss på hur stor vinkel du ska knäcka men tex 45 grader är inga problem,gäller de flesta alu legeringar, gjutgods däremot är kört. värme behandling är inte nödvändig det kan faktiskt göra legeringen ännu sprödare (sk varm åldring)
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
okej! kan bli mer än 45 grader, kanske närmare 90 grader, ska man gå tillväga på nått speciellt sätt när man ska bocka?
ska man försöka få större radie där man bockar kanske...

tack för svaret!
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
mer än 90 lät mycket till vad för skoter,jag bedömmer att liberty fästena till tex gen2 har ett knäck på ca 30 grader i var ända .

mer radie är ett sätt men har du extra material så prova dej fram.
är det en hydraulisk kant press eller en slag press du skall använda?det är lättare att "fega" med en hydralisk dvs ta lite i taget
goodluck
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
ska kika och fundera hur motorfästerna bör sitta och hur mkt man skulle behöva bocka.

jag tror jag kommer och ha tillgång till kantpress till sommaren iaf.
är som sagt inte aktuellt ännu, men lika och börja fundera hur det ska gå till! : )
tack för svaren konan!.

nu när jag ändå skriver hära, nån som vet vars man kan få tag i aluminium till en motorplatta?