Bra variatorremmar? (inte original)

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Hej!

Efter att 5 st original remmar blivit obrukbara på ca 300 mil så funderar jag nu på att prova någon annan rem. Dom där ***** originalremmarna går ju sönder på en gång. Armeringstrådarna längst ut i kanten nystas upp hel tiden! Jag blir galen, och dom är inte precis billiga heller. :mad: Har kört med en piratrem en gång och den nystades inte upp utan blev istället smalare och fick tillslut en midja.
Så då är frågan, vad ska man köra på? Vilken rem är bäst i förhållande till pris och kvalité?
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Har kört nästan trehundra mil på samma rem (org.) med min rev800 innan byte. Så mitt tips är linjera variatorerna innan du byter rem nästa gång, det borde man alltid göra innan man byter rem så håller det bättre.
Vad du har för rem (fabrikat) tror jag har mindre betydelse, har provat lite av varje och inte hittat nåt riktigt botten napp än.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
hej jag körde en lynx light 377 95 ioförsig är det ju mindre motor men ändå,jag körde minst 400 mil på den sen blev den nött för jag fastna och trökk sugggen så gick den sönder men la reservremmen på den,
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
jo, det var det första man gjorde. Men variatorerna går fortfarande stekheta efter körning :(
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
jo, det var det första man gjorde. Men variatorerna går fortfarande stekheta efter körning :(
Körde på original remmar i min förra rev, testade en ultimax3 en gång men tyckte inte det var nån skillnad, höll kortare än original men det kan ju varit oflyt med just den remmen...
Melodin är nerdrevning och ett v-kit så du får upp remtrycket, då slirar den inte i sekundären och remmarna håller bättre...
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Jo jag har drevat ner den 2 kugg och bytt till snäppet hårdare primärfjäder. Men fortfarande vill det sig inte.
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Jo jag har drevat ner den 2 kugg och bytt till snäppet hårdare primärfjäder. Men fortfarande vill det sig inte.
Primär fjädern minskar väl greppet om remmen , det är väl högre vikter som minskar slir ? Eller.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
det vet jag inget om. Jag bytte mest för att få upp inslagsvarvet så den inte skulle tära så mycket på remmen när det gick tungt.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
det vet jag inget om. Jag bytte mest för att få upp inslagsvarvet så den inte skulle tära så mycket på remmen när det gick tungt.

Om man tänker efter lite så är det rätt klart att en styvare primärfjäder givetvis ökar inslagsvarvet men fjädern håller ju samtidigt emot kraften från vikterna som ska greppa om remmen.
Du har ju samtidigt ändrat på vilket vis variatorn växlar och det bidrar ju givetvis till ett möjligt ökat remslitage.

I mitt huvud motverkar en hårdare fjäder det du vill uppnå och jag skulle själv omgående byta, men det är ju bara jag det.

Om man vill minska remslitage vid långsam körning (drar tungt ex.) så är det enda raka att dreva ner, annars funkar orginal setupen generellt mycket bra på tra/rotax dvs. fabriks kalibreringen är den bästa för 90% av alla förare.
En ner drevning påverkar inte heller variatorerna och hur dom växlar så det är ju riskfritt att göra, det enda man förlorar är lite toppfart.

Om du som, om jag inte missförstått dig helt, en mycket glad amatör försöker hitta en bättre setup än fabriken får du nog räkna med att offra en del remmar innan du lärt dig vad som funkar.

Gå tillbaka till orginal, serva/rengör dina variatorer och sist men inte minst gör en ordentlig linjering av variatorerna. Om du inte klarar det själv så lämna till nån som kan, det måste ju vara lätt värt ett par hundringar då du redan lagt ut ett par tusen på variator remmar.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Jo, Jag ska plocka isär variatorerna och rengöra dem i sommar. Har inte tid nu, är både mycket i skolan + att jag ska plugga för körkortet, o sen har man ju inte tid med sånt när man vill ut o köra :)

Men vad jag har hört så ska styvare primärfjäder minska remslitaget iaf :S
Och nog tycker man att variatorerna ska vara raka på en så pass ny maskin. Fast man vet ju aldrig...

Tack för svar iaf!
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Jo, Jag ska plocka isär variatorerna och rengöra dem i sommar. Har inte tid nu, är både mycket i skolan + att jag ska plugga för körkortet, o sen har man ju inte tid med sånt när man vill ut o köra :)

Men vad jag har hört så ska styvare primärfjäder minska remslitaget iaf :S
Och nog tycker man att variatorerna ska vara raka på en så pass ny maskin. Fast man vet ju aldrig...

Tack för svar iaf!
Suck...varför fråga om du inte vill ha nåt svar eller ändå inte göra nåt åt problemet???

Om du nu hört att styvare fjäder är alla moders lösningar så får du väl tro det då, inte mina pengar och inte mitt problem med att rensa rem rester efter rem haverier. Har du överhuvud taget testat att rengöra lite efter att remmarna gått sönder?? Det är om inte annat det mest grundläggande man gör innan man byter dvs. tar bort SAMTLIGA rester av den gamla remmen

Och du...variarorerna ska inte vara raka....det är inte precis det man menar med att linjera.....
 
Last edited:

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Klart jag vill göra något åt problemet och jag har försökt med olika saker. JA jag har rengjort variatorerna men inte tagit lös dom och rengjort bit för bit.

Nej ursäkta att jag skrev raka då, menade inte på det viset du tolkade det.

Ursäkta att jag ens frågade...
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
bara ta och kolla hur dom står.
jag fick dreva ner min och lägga på ett variatorkit så ville det sig i variatorn
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
jaja, jag tänker lyda ditt råd REVare. Jag tänker lämna in skotern till mekaniker och låta han byta tillbaka fjädern i primären till original, sedan ska han få rengöra, linjera, byta glidklackar och kolla så allting stämmer, tror det kan vara lite obalans i primären då jag råkade skruva ut en lr två av "varvställarskruvarna" helt så nån bricka lr något kan ha ramlat bort.