Bränsleförbrukning?

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
Är ute efter en andraskoter åt frugan. Har tittat på några Yamaha XTC 500, SkiDoo Formula 500 och Formula 3:eek:r.

Läste så ett inlägg i det allmäna forumet där det var en kille som hade en Yamma 500 som drog hiskeliga 4 liter/milen. Hade inte riktigt tänkt på detta men kunde sedan dra mig till minnes om en kompis som hade en Venture 500 som också var lite väl törstig - inte nu 4 l/mil men gott och väl 3.

Är det ett välkänt problem att Yammas 500:eek:r drar mycket soppa? Har man funnit någon lösning på problemet?

Läste också nånstans att Formula 500 utan RAVE också ville ha lite väl mycket mat. Är det någon som har erfarenheter av detta? Har dock för mig att det går att eftermontera RAVE på 494-cylindrarna - rätt eller fel? Hur mycket jobb är det? Vad kostar lösa RAVE-portar?

Så till den sista modellen - Formula 3: (och även Mach1:eek:r)

Finns det någon bot på att de är så känsliga på att 'lägga igen stiften' när dom startas kall? Har varit och kollat på några och när man efter att ha kört dom ett par minuter och sedan känt på avgasrören så är oftast ett av dom betydligt kallare än de andra två.

.___
/ __\
\__ \
/___/teffeMeLloydn
 

Seb

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Nykarleby Finland
Det var jag som skrev att min drar väldigt mycket soppa...Jag har en xtc 500 som är omgjord till en sxr,dämparna, sadeln,dekalerna m.m är bytta till sxr...Bränsle förbrukningen är lite väl hög på min men jag håller på att åtgärda problemet...har du en frisk yamma 500 ska den gå på runt 2,5l/milen vid normal körning,du får den säkert att gå ganska mycket snålare om du kör "lagligt" med den...Jag rekommenderar varmt en yamaha åt din fruga,eftersom dom är väldigt lätt körda,och dom är ju rätt så snygga också...
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jag rekommenderar faktiskt också en Yamaha till frugan. Pga: lättkörda, bekväma, driftsäkra... 4lit/mil som han skrev är ju inte normalt, det förstår vem som helst att en skoter med 500cc inte kan dra så mycket utan att nåt är fel.
Men min erfarenhet är att yamaha drar lite mer än de snålaste skotrarna i det här segmentet.

Tror att en formula 500 blir det mest ekonomiska i bränsleaspekt iallafall.
 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
Hej Seb! Vad har du åtgärdat för att få ner bränsleförbrukningen? Jag hade tidigare en 91:as Exciter II:a med 570-motorn. Den var väldigt måttlig i maten om man får säga så... Den drog sällan över 2 liter per mil när jag körde utan kälke. Det lägsta jag hade ner den i var 1,33 men då var det extremt bra före... Skulle tro att den snittade 1,7-1,8 vilket jag tycker är väl godkänt.

Någon som har några svar på mina andra funderingar (eftermontera RAVE samt tripplarnas problem med stiften) så emottar jag gärna synpunkter.

.___
/ __\
\__ \
/___/teffe´Me´Lloyd´n
-------------------------
Ski-Doo Grand Touring
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Ang stiften så har jag ingen lösning på det... :)
Men att eftermontera RAVE går bra, fast du måste byta cylindrar då eftersom "hålet" för ventilerna inte finns. Vet inte hur detta lönar sig...
 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
Hej Lars...

Jag var och tittade på en F500 och den hade inte RAVE-portarna monterat. Dock så fanns det färdiga infästningar ovanför avgasportarna så det verkade som att det bara skulle vara att borra/fräsa upp kanalen in i förbränningsrummet/avgaskanalen för att kunna trycka ner ventilen. Tittade dock inte _så_ noga så det är möjligt att det är mera jobb än så. Dock så tror jag nog att man kan använda originalcylindrarna. Någon som vet bättre?

.___
/ __\
\__ \
/___/teffe´Me´Lloyd´n
-------------------------
Ski-Doo Grand Touring
 

andersinhara

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Den formula 500 97:a jag hade drog aldrig över 2,3 l/mil hellre under 2l, En 494 utan raveklockor ligger på 87 hk och en med ligger på 94 hk. Jag kan ju tillägga att när den drog över 2 liters sträcket så var det mest fullgasåkning på myrar och så.

//anders
 

Mach Z 99 RER

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
[Uppdaterat: Senast editerat den 25-Nov-02 kl 06:39 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 25-Nov-02 kl 06:38 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 25-Nov-02 kl 06:36 PM (CET)]Hei!
Vi leide en Yamaha 500 Venture -98? i Jeckvik i vinter, og den dro rundt 3l/mil uansett..mulig at de er fett bestyket for å være på den sikre siden, men alikevel..Har hatt en Formula 500 98 RAVE og den gikk rett under 2l/mil stort sett uansett. Når det gjelder pluggprob på trippelen du nevner, vet jeg ikke eksakt hva som er problemet med de, men generelt gjelder: bruk absolutt minimalt med choke-steng den tvert av fra pos 2 ved start og stå og kjøre den med å vippe til pos 1 når den faller, ikke gass!-NGKBR9EYA og 0,45mm! Håper dette hjelper deg til å ta avgjørelser.

PS: min Mach Z bruker ikke plugger-har sjokoladefargede plugger og er lett å kjøre ned i 2,2l/mil..En trippel har bedre fyllingsgrad, synger lett opp i turtall (bedre gassrespons), og er mer effektiv sånn sett enn en twin. Samtidig har den solid med effekt, har mindre vibrasjoner en de digre masseflyttingene twinene har. Selvfølgelig er den litt tyngre og har litt høyere gyrokrefter, men ikke så mye at du føler det som plagsomt!
 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
Hej "Norge"

De skotrar som han har i Jäckvik är Venture XL; alltså med den gamla Phazer motorn (485cc). Jag talade med Thomas på Jäckviksliften förra vintern och han säger att han har dom fett bestyckade för att minska haverierna. De motorer jag avsåg var de vätskekylda 500-kubikarna.

Tack för din instruktion om hur man undviker stiftigensättningen på F3/Mach1. tror nog att det blir en F3:a, dom har sånt härligt ljud i motorn...

.___
/ __\
\__ \
/___/teffe´Me´Lloyd´n
-------------------------
Ski-Doo Grand Touring