Björkliden

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Hej vi är ett gäng på 5-6st Finlands svenskar som drar till björkliden i slutet av mars. Och det här är ju första gången vi skall till Sverige och köra ,så jag tänkte fråga lite info av er som är erfarnare.
1.Vart får man tag i Polaris, Arctic cat och BRP delar om något går sönder ? Samt vad kostar hyrskoter per dag ifall den egna havererar totalt ?
2.Får man ha skotrarna vid stugbun koppas (Stöldrisk) ?
3.Hur är det med bensin åtgång 98oct ?
4.Alla kör på havsnivå 0 möh nu, jag sj har en iq600rr med 420 huvudmunstycke och 21/41 drevning förövrigt standard. Kommer den bluddra ihop totalt i Björkliden ?
4.Hur är körningen där, om man skulle vilja testa klättra lite samt något naturligt hopp ? Lavinfaror etc ? Förbudsområden?

Ser framemot trevliga och uppriktiga svar i denna tråd.
 
Last edited:

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Kan någon dela av sig av någon sorts info ?? Det skulle uppskattas jättemycket :)
 
Last edited:

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Lite info skulle inte skada. Det är väl inte så tungt för er som varit dit, att skriva en par rader i denna tråd ? :D
 

Johnsson

Medlem
9 jan 2011
42
0
1
Luleå
Det finns en mack i Abisko där dom har 98 okt. Och de är bara 1 mil från Björkliden, jag tror man har skotrarna på en skoter parkering som ligger 50 m från stugorna. Ett fint ställe är louktatjåkka, där finns de bra med körning men fråga skoteruthyrarna eller så fråga i receptionen. Närmaste ställe för reservdelar är i Kiruna. Som är 9mil från Björkliden. Kolla också med receptionen om förbudsområden då dom ändras.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Blir att ta med något typ av lås då så man har lite mera säkerhet :) Louktatjåkka läggs på minnet, samt att fråga vart förbudsområdena är ! 90km för delar är ju inte så hemskt långt ändå.. Tack så mycket för infon :D Och om ni är flera som vill skriva en rad eller 2 så är ni varmt välkomna !
 

froomelom

Välkänd medlem
1 sept 2008
342
1
16
lule
om ni ändå åker förbi Kiruna. se till å tanka där för bensinen är mycket dyrare i Abisko. att hyra en skoter tror jag ligger kring 1200 - 2500 kr/dan men är verkligen inte säker på den
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Jag kör på havsnivå nu, har 420 huvudmunstycken i min RR. Hur mycket behöver man tänkas gå ned i storlek, med tanke på MÖH i björkliden ?