Bildkritikstråden och fotoskola

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Här visar man upp sina bilder rörande skotrar och ATV..


Kom ihåg att det är meningen att man ska få kritik, vilket gör en bättre.
Kritiken som ges skall vara ärlig och syfta till att hjälpa vederbörande att
lära sig...


Givetgivs skall det också utdelas beröm.. :)

Lycka till!
 
Last edited:

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Sv: Bildkritikstråden

Tjena,

Bilden känns aningen för blåstickig (vilket är ett problem vintertid).
Sedan känns den även platt, och utan djup.


Här kommer en till som är redo att ta emot er bildkritik;

 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Sv: Bildkritikstråden

Bra djup, men det ser ut som att fokus är på nedförsbacken istället för ATVn (kanske är meningen).

Är ingen fotomänniska så jag har inga bra alster. :(
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: Bildkritikstråden

Tjena,

Bilden känns aningen för blåstickig (vilket är ett problem vintertid).
Sedan känns den även platt, och utan djup.


Här kommer en till som är redo att ta emot er bildkritik;

Mkt bra kritik!




Din bild:

Bra djup! Föraren är dock lite för mörk, vilket du kan rätta till i PS.

Tex:
 
Last edited:
D

Deleted member 9532

Sv: Bildkritikstråden

När ni laddar upp en bild för kritik så länka gärna till en större version också.

Aningen svårt att hitta detaljer i 425x640.

:)
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Sv: Bildkritikstråden

Nordland,

Tack, jag jobbar sällan i PS nuförtiden då jag finner det extremt roligt att försöka leverera bra bilder direkt ur kameran. Men visst, PS är ett hjälpmedel som kommer användas mer i vinter, då ljusförhållandena är jobbiga.

Tar en bild till;

 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: Bildkritikstråden

Att leverera färdiga bilder direkt ur kameran är i princip omöjligt, men jag förstår hur du menar, jag har varit likadan.

Men det finns alltid förbättringar att göra, som i detta fall tex:





Jag har tagit ner ljuset på föraren lite. Det blir stor skillnad.



I den första bilden du laddade upp har jag ljusat upp föraren.

 
Last edited:

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Sv: Bildkritikstråden

Nordland,

Du har givetvis en poäng i det du säger, men ändå är vi inte riktigt utav samma åsikt :)

Jag tycker själv att bilder är som bäst då de inte är efterarbetade i PS osv, utan då de har den lite naggade känslan. Bilder behöver inte vara perfekta för att vara perfekt i min värld.

Sorry för många rader OT där, vill någon ha det där utvecklat och förklarat så sköter vi det i PM eller liknande.


Tack för bildkritiken iaf Nordland! :)
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: Bildkritikstråden

Denna tråd är till just för sånt här, så kom igen! :D



Vad jag menar med detta är att det finns i princip ingen obearbetad bild, det som sker är att man då låter kameran bestämma ljus, färger osv istället.

Det är stor skillnad på om du kör i helautomatiskt läge eller manuellt också.

Jag fotar i RAW läge, och då ställer man in variablerna efteråt till viss del.
Vill man ha en råare look, rörelseoskärpa osv så fixar man det efteråt, det finns inget fusk i det.

När vi som fotar mkt pratar om manipulerade bilder så rör det sig om förändringar i bilden, inte ljus och färger.
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: Bildkritikstråden

Här är en bild som är upplättad på föraren, även skärpa är lagd på föraren och snöstänket, men inte det runtomkring..


 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag brukar köra i manuellt läge på min DSLR, och kan på så sätt påverka de variabler som du nämnde, skärpa, skärpedjup, exponeringstider osv.

Givetvis är RAW att föredra då du sedan bara importerar in bilderna i Lightroom, och på så vis helt enkelt har ett digitalt mörkerrum där du kan bearbeta bilderna.

Jag väljer att inte använda ordet manipulerade bilder, då detta för mig är ett ord som missuppfattas. Jag använder bearbetade bilder eller efterarbetade, vilket jag tycker stämmer in bättre på det man gör med bilderna i efterhand.

Att dra lite i kurvor, lägga på lite skärpa, och finlira är en stor del i det fotografiska arbetet. Men som jag påtalade tidigare så har jag någon sorts "fas" där jag vill försöka leverera bilder utan bearbetning förutom i kameran.
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Jag brukar köra i manuellt läge på min DSLR, och kan på så sätt påverka de variabler som du nämnde, skärpa, skärpedjup, exponeringstider osv.

Givetvis är RAW att föredra då du sedan bara importerar in bilderna i Lightroom, och på så vis helt enkelt har ett digitalt mörkerrum där du kan bearbeta bilderna.

Jag väljer att inte använda ordet manipulerade bilder, då detta för mig är ett ord som missuppfattas. Jag använder bearbetade bilder eller efterarbetade, vilket jag tycker stämmer in bättre på det man gör med bilderna i efterhand.

Att dra lite i kurvor, lägga på lite skärpa, och finlira är en stor del i det fotografiska arbetet. Men som jag påtalade tidigare så har jag någon sorts "fas" där jag vill försöka leverera bilder utan bearbetning förutom i kameran.
Den förklaringen duger alldeles utmärkt för mig.....

Jag försöker också få det dithän, och visst lyckas jag ibland... ;)

Men på snabba rörliga objekt blir det svårt bara. Slutartiderna måste vara låga, för att undvika rörelseoskärpa. Standardblixtar hänger bara med till 1/200 sek. Så ibland så behövs verkligen att man lättar upp själva objektet lite, mer regel än undantag enl mig.

Annars krävs att vi tar med oss studioblixtar o grejjer, och det är inte kul att släpa runt på..
 
D

Deleted member 9532

Ingen skoter ombord, men ni fattar nog kopplingen till temat ;)

Bry er inte om Copyrightstämpeln, jag har slutat med sådant nu!
(ca 1 år gammal bild)

 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Håller med dig angående snabba rörelser och dåligt ljus, det är absolut ingen bra kombination och det sabbar många bilder.

Dundrar in en till bild när jag ändå är på gång;

 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Bra tänkt!


Jag fotar med antingen en Canon EOS 1D MKIII med ett Canon 28-300 Obj. eller med en Canon 5D Mk II med ett Canon 100-400.


Men jag ska skriva vilket på varje foto framöver..

Denna nedan är fotad med en Canon EOS 1D MkIII , 28-300mm



Förare är Zapper här på forumet...