Bestyckning SX Viper Mountain 04

sos

Medlem
16 okt 2015
15
0
1
Kiruna
Monterat Tikka slutburk och det gav inget så jag rev ut förgasarna och se där ett reed-blad var borta på mitten cylindern. Monterade Vforce3 reeds med mellanlägget och skotern vaknade till liv, går utav h-vete halvgas och uppåt men tomgången strular... pendlar, dör jag har skruvat upp den ganska mycket, men den kan slockna då jag kör och släpper gasen, sedan tycker jag den inte vill gå ned i varv om man kör typ halvgas och släpper -det liksom hänger kvar på gasen ett tag.
Jag misstänker för små lågfarts munstycken? Förgasarna är original och rengjorda, powervalvs justerade...
Tips på bestyckning om ni haft samma fenomen... tänkte jag slipper köpa på mig hur många munstycken som helst och inte behöva demontera 50-11 gånger... det är lite bök att byta på dessa maskiner.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Va Tikkaburken en PPc burk dvs ställbart utblås? De ska följa med en massa lösa delar till den isåfall. Ang bestyckningen så håll dig till org munstycken de lär stå storlekar på Yamaha sprängskiss sök Yamaha parts så hittar du sprängskiss på org delar.
Men om du tagit bort luftburk eller bytt till trippelpipor alt portat ändrat topplock så blir de annan bestyckning såklart.
Om de nu är org maskin och org munstycken så kan de va insugsläckage som gör att den rusar. De kan även va feljusterade bränsleblandskruvar prova skruva ut dem för de ger mer soppa. Sök läckage på insugsgummi mellan förgasare och reedhus. De kan även läcka luft via packboxar på vevaxeln bakom variator och stator. Har du rensat ur lågfartarna med tråd för de måste man göra vid rengöring. Koppartråd från högtalarkabel passar bra,, vecka tråden så den river lös skit bättre.

Här ser du alla munstycken och storlekar. 50" är org på lågfart .
 
Last edited:

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Fick gå upp två steg på lågfarten
När jag monterade vforce på min -00 srx 700.
Låg också kvar högt på tomgång tills man gav den lite choke.
 

sos

Medlem
16 okt 2015
15
0
1
Kiruna
Ok, skall nog vara och inhandla lite större lågfartsmunstycken, 47.5 verkar vara 2 steg upp, sedan läste jag på något forum om att man även skulle plocka ut choke-plungers då man blåste rent då det hela sitter ihop på något vis med kanaler... luftskruven öppnas 1 7/8 ? jag ställde dem på samma som det var då jag rengjorde (skruvade in försiktigt och räknade varv innan jag tog ut... minns inte vad det var).

Den vill rusa i tomgång då man stänger av choke och då variatorn slår till dalar varvtalen till den dör och då hjälper inte choke, den dör och så får man starta upp igen.

Något konfunderad dock då skotern gick ganska bra innan, trots ett reed-blad borta och när jag bytte till Vforce så kom strulet. Bytte till original ljuddämparen och då går den lite bättre men strular än på tomgång, då man gasar på så kommer man en bit och sedan tvärdör den precis som om det blev soppatorsk, start med choke, halvchoke så går den igång igen, men tvärdör då man kört en bit igen. även med lite choke då den verkar gå bättre så?! -ett tag i alla fall

(Slutburken är en Tikka PPC... provat även sätta dit skruvar i utblåset, 3 platser och 3st skruvar som följde med)

Filtret sitter i tanken och jag antar att det är ett helsike att byta... någon som bytt filter? går det att "fiska upp" och byta via påfyllningen?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Innan du byter lågfart prova justera bränsleskruvarna de är ok om de är utskruvade flera varv eller helt inskruvad huvudsak att den går fint på tomg.
 

sos

Medlem
16 okt 2015
15
0
1
Kiruna
Menar du "luftskruvarna" - pilot screw nr 21 i sprängskissen tidigare i tråden... dvs flottörhusen måste öppnas, men om bränsleskruvar är något annat sitter de lättåtkomligt i så fall?

Men jag börjar luta mer åt att det är något i bränsletillförseln eftersom den startar lätt... men sedan blir det krångel efter ett tag och när man kört en bit och gasat på så tvärdör den... sedan startar den igen och så vidare
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Som Mr -twostrroke säger så är de bränsleslkruvar nr 21. Förgasare med justerskruv efter trpottel är alltid bränsleskruvar och om de sitter före trottel är de luftskruvar. Skruva ut dem för mer soppa.....
Om den trappar bränsle så testa bränslepumpen så den pumpar som den ska. Ryck lös soppa slangen från förgasarbryggan och dra i startsnöret. De ska spotta ut stötvist med bensin ur den slangen när du dra men de är svårt att förklara hur mycket. Testa även köra med tanklocket lite öppet för att utesluta vacumbildning i tanken typ fel på avluftning.
 

sos

Medlem
16 okt 2015
15
0
1
Kiruna
Ok, blev bara lite förvirrad då fjädern (20) heter ...spring air adjusting, nåja jag har för mig jag provade och tyckte det kom soppa ur slangen då jag hade lös förgasarna och testade men jag antog kanske det var OK för snabbt då jag inte tog i speciellt mycket... nå förgasarna skall lös så jag får prova igen (det var i somras då det har stått ett tag). Provade även utan tanklock då det brukar vara bland det första man misstänker... så luftningen fungerar.
 

sos

Medlem
16 okt 2015
15
0
1
Kiruna
Var och köpte filter till tanken och samtidigt fick jag tips om att det sitter filter (se där nr 37) i anslutning till nålventilerna på flottörerna, meken visade bild på riktigt geggiga dylika -så jag börjar nog där med att ta lös nålventilerna... men först skall jag nog kolla flödet från pumpen, ev lossa och prova blåsa i bränsleslangen för att se om filtret är igenkorkat -kanske jag får lämna igen filtret, annars får jag nog lossa vid tankanslutningen, fästa snöre på slangen, fiska upp filter/slang via påfyllningen och dra upp byta och dra tillbaka med snöret, går knappast att dra slangen så långt ut att det går byta utan att lossa.