Beslut ångest! HJÄÄÄLP!

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Nu är det så här att jag har en rev 600 03a i dugligt skick. Har ju allt sina år på nacken. Har fått ett erbjudande att byta mot en polaris pro x -03 440/800 800an kommer ifrån en 03a och är nyrenoverad för 6000-10000kr. Kvitton finns. och HAN lägger 4000kr imellan.

Dock så behöver hans bromsar luftas säger han (Säger han, kan ju vara allt möjligt), vart något krångel då han bytte styre (luft i systemet) samt en spricka i buken men ganska snyggt lagad.

Båda mattorna på skotrarna är dåliga och är i behov att bytas.

Vad hade ni gjort? Behöver bestämma mig ikväll :confused:


Min Skoter:



Hans skoter:
 
Last edited:
D

Deleted member 9532

Jag skulle inte byta!
Det verkar ju som om Polarisen är hyffsat hårdkörd om den har sprickor och liknande. Går det att skaffa något säkerhetskontrakt som säger att han betalar de osynliga skador som eventuellt kan finnas efter sprickan i Buken?
Det kan ju även behövas delar till bromsen (typ. Bromscylinder i handtaget, olja och om det blivigt ett veck på slangen).
Mattor är ju inte direkt gratis heller, men du kanske kan leva med de slitna, men det är ju tråkigt?

Jag kan ju inte bara säga till dig att inte byta, det krävs ju mer underlag och en ordentlig titt. Han kanske går med på att du kommer till honom och gör en "Besiktning", då kanske du hittar ytterliggare fel.
Det är ett svårt beslut och du får lita på din magkänsla och kunskap.
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
jag skulle klart hellre köra reven. snygg modern skoter med lagom motor. 800 = mer hästar = dyrare försäkring, 800= mer soppaförbrukning. reven är en mycket fin maskin som ja tycker du ska behålla.. skulle du byta så säg att han får lufta systemet innan du köper den eller begär garanti på någe vis på att den endast behöver luftas.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
jag skulle klart hellre köra reven. snygg modern skoter med lagom motor. 800 = mer hästar = dyrare försäkring, 800= mer soppaförbrukning. reven är en mycket fin maskin som ja tycker du ska behålla.. skulle du byta så säg att han får lufta systemet innan du köper den eller begär garanti på någe vis på att den endast behöver luftas.
Jo sant, när jag kollade på reven innan jag skrev detta inlägg så såg den mycket nyare ut än prox; en. ang att det är en 800 får jag ta, dessutom så går den under försäkringen som en 440. Men soppaförbrukningen blir högre, svar ja! :)

och jo, något posetiv lösning måste han hitta på ang bromsen, annars kan han nog skita i bytet?

Jag skulle inte byta!<br />
Det verkar ju som om Polarisen är hyffsat hårdkörd om den har sprickor och liknande. Går det att skaffa något säkerhetskontrakt som säger att han betalar de osynliga skador som eventuellt kan finnas efter sprickan i Buken?<br />
Det kan ju även behövas delar till bromsen (typ. Bromscylinder i handtaget, olja och om det blivigt ett veck på slangen).<br />
Mattor är ju inte direkt gratis heller, men du kanske kan leva med de slitna, men det är ju tråkigt?<br />
<br />
Jag kan ju inte bara säga till dig att inte byta, det krävs ju mer underlag och en ordentlig titt. Han kanske går med på att du kommer till honom och gör en "Besiktning", då kanske du hittar ytterliggare fel.<br />
Det är ett svårt beslut och du får lita på din magkänsla och kunskap.
<br />
<br />

Sprickor & dylikt i chassit sa han att det inte finns. Självklart skulle jag kollat detta noga. Jo exakt, det tänker jag med ang bromsen. Kanske om han la till 1000kr så skulle jag tänka om. Och ang mattorna så ska det givetvis köpas nytt på den skoter jag kommer att behålla.

Skiljer 30mil ifrån varandra, så känns segt att bara kika & kolla över en dag. Dessutom var en så bussig och skulle köra ändå hem till mig i morgon om vi nu skulle byte.
 
D

Deleted member 9532

Han verkar ju vara en ganska trevlig prick, men det kan ju ha med att göra ifall han hämtar och lämnar vet du inte vart han bor, då får du heller inte tag på honom om tråkigheter hittas i efterhand. Tyvärr är vi människor och dessa tankar måste då finnas med i beräkningarna. Borde väl behövas förstärkningar i drivningen om man byter motorer med så stor kraftskillnad? Har alla dessa gjorts eller kommer delarna att smulas sönder vid första gaspådraget?
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Det är ju en 440 med 800 motor, så då är det 440 försäkringen som gäller.
jäkligt svårt val.. bägge är från samma årmodl. (dock har du ombygd bakdel på reven så jag tycker att polarisen har snyggare chassi).
Tycker att du borde pröva polarisen. Men den motor tar ju som sagt mer bränsle, kolla även upp vad som är bytt för 6000-10000kr. Om han sålt 440 delarna eller om du får med de?. 5000 imellan så är det nog en bra deal, då har du pengar till en annan matta eller bensin med.

Nu vet ju inte jag om du köpte reven din ny eller begagnad.
ser att det ligger en pro x 440/800 på blocket för 46.000kr.

Det blir som sagt upp till dig själv tycke o smak kan vara roligt att pröva något annat?
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Han verkar ju vara en ganska trevlig prick, men det kan ju ha med att göra ifall han hämtar och lämnar vet du inte vart han bor, då får du heller inte tag på honom om tråkigheter hittas i efterhand. Tyvärr är vi människor och dessa tankar måste då finnas med i beräkningarna. Borde väl behövas förstärkningar i drivningen om man byter motorer med så stor kraftskillnad? Har alla dessa gjorts eller kommer delarna att smulas sönder vid första gaspådraget?
Jo sant. men Förstärkningar är det nog inte gjort, men 800an har suttit där ett ganska bra tag så ang det så tror jag faktiskt det håller. Fast något bör vara galet då dom säger att 800an har gått sammanlagt 220mil & redan renoverats för 10 000kr. Där skulle det behöva grävas djupare.


DESSUTOM finns ingen hastighetmätarwire = den kan ha gått så mycket mer än vad som sägs.. (300mil dagsläget)
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Det är ju en 440 med 800 motor, så då är det 440 försäkringen som gäller.
jäkligt svårt val.. bägge är från samma årmodl. (dock har du ombygd bakdel på reven så jag tycker att polarisen har snyggare chassi).
Tycker att du borde pröva polarisen. Men den motor tar ju som sagt mer bränsle, kolla även upp vad som är bytt för 6000-10000kr. Om han sålt 440 delarna eller om du får med de?. 5000 imellan så är det nog en bra deal, då har du pengar till en annan matta eller bensin med.

Nu vet ju inte jag om du köpte reven din ny eller begagnad.
ser att det ligger en pro x 440/800 på blocket för 46.000kr.

Det blir som sagt upp till dig själv tycke o smak kan vara roligt att pröva något annat?

Helt riktigt i det du säger. Vad som är bytt är kolvar/packningar/balanserad vevaxel. Alltså nöp den en gång i tiden, som kan faktiskt ha kvar sina spår.

440 delarna är såld. Får med stora tanken, inget annat. Jo, tror jag ska slänga iväg ett samtal ang detta. 4000tusen är allt för lite tror jag i dagsläget med tanke på bromsen samt buken. Den proxen du såg på blocket för 46.000kr är exakt den vi pratar om.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jag har ägt båda skotrarna och tyckte att Rev hade skönare körställning. Polaris fanatiker som jag är så kan jag en hel del om dessa. I ditt fall hade jag haft kvar Rev'en. Dessutom ser den där mycket tuktad ut, vet inte varför men jag får det intrycket.

Edit: Vid byte hade jag krävt mer pengar imellan!
 
D

Deleted member 9532

Inte bra utan hastighetswire.

Ärligt talat det luktar bluff och båg här!
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Har du bestämt dig om vad som kommer att hända?
I nuvarande läget tackar jag nej! tack för era åsikter & tankar.
Kommer han med ett bättre bud alt fixat bromsen så kommer jag fundera starkt på bytet! men inte i nu läget.


Tack för infon :)
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Byt INTE! varför vill han göra ett snabbt byte? han döljer något, varför erbjuder han sig att åka hela vägen? jo för att han döljer något och vet att han gör en bra affär. Han hade ingen wire i så de där med 200-300 mil kan du glömma. Snälla byte INTE känns som ett osäkert byte plus att din rev är en fantastisk skoter som är driftsäkrare än 800:an osv:)
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Har du bestämt dig om vad som kommer att hända?
I nuvarande läget tackar jag nej! tack för era åsikter & tankar.
Kommer han med ett bättre bud alt fixat bromsen så kommer jag fundera starkt på bytet! men inte i nu läget.


Tack för infon :)
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Jag skulle inet heller byta. Iofs så är det mer motor och proXarna är ju gammeldax chassie med högdyna men dom har ju fått riktigt bra kritik tidigare. Har bara ägt en rev så har inget att jämföra med dock. Lycka till