Balataremmar och dött mätarhus F6 -04

ErikW

Medlem
2 feb 2015
18
0
1
Falun
Tjena!

Vi börjar med dessa remmar! Plockade av båda balataremmarna i våras när ja ställde undan skotern, de var slitna så skulle skaffa nya. På något vis hamnade dessa på soptippen innan jag beställde nya... hur långa ska remmarna vara?

Fick också problem med mätarhuset i våras. Började med att hela huset var svart tills man åkt någon timme. Ingenting var igång, varken LCD displayen, mätaren eller helljusindikatorn. Antar därför att inte heller oljelampan eller Temp-lampan är igång.

I början kunde de hoppa igång när man kört ca 2 timmar, så gissade på fukt. Har dock haft den i varngarage hela sommaren men de är fortfarande inte igång. Några förslag? Tacksam för alla idéer som kan vara till hjälp!

/ Erik
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Gissningsvis har du kabelbrott någonstans, förslagsvis jord eller plusmatningen eftersom allt verkar påverkas. Du fick kontakt när värmen utvidgat brottstället såpass att kontakten återkom. Nu icke längre.

Börja med att kontrollera kabelstammen till instrumentet där den är utsatt för mekanisk påverkan, tex i genomföringar och i böjar vid huvgångjärn etc.
 

ErikW

Medlem
2 feb 2015
18
0
1
Falun
Tackar ska undersöka detta snarast! Vart "börjar" kabeln för all strömförsörjning till mätarhuset?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Följ stammen uppifrån... Vis av Arctics elsystem så är elfel att vänta rätt snart pga de orsaker jag nämner ovan. Klamring och isolering följer väl inte alltid industristandard för fordon... Å andra sidan lätt att laga när man hittat felet och ingen ser ju skillnad på ny och gammal eltejp. :)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om det fortfarande förekommer såna här rundstiftskontakter med kontakthus av halvmjuk plast i en så modern Arctic som '04 (alltså samma typ som är vanlig på engelska bilar och en del jänkare från 60- och 70-talet), så är ett gott råd att koppla isär alla sådana och kolla om det har börjat ärga på stift och hylsor. Jag har varit med om en sådan kontakt som såg hur fin ut som helst utanpå, men det var totalt avbrott på en av polerna och när jag kopplade isär den så var orsaken lätt att se.
 

ErikW

Medlem
2 feb 2015
18
0
1
Falun
Har nu kollat kablarna som går ifrån skarven nere vid huven upp till mätarhuset. Alla ser hela ut och har även testat med multimeter och det verkar inte vara några kabelbrott där... det är ju ca 10000 kablar i denna skoter... jag gissar ju på att det är den kabeln som sköter strömförsörjningen till mätarhuset som lagt ner? om de finns en sådan???

vilken av stammarna ska jag leta vidare efter tro? jag tror att det är den som inte går direkt till ECUn utan den kabelhärvan som letar sig in bakom bromsoket och kedjehhuset. någon som har koll om detta kan va rätt väg att gå? Har försökt kolla på kopplingsschemat men blir fan inte klok på det... -.-