Bakre boggiedämpare

Runemo

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Runemo Sverige
Igår när jag skulle ta en tur på skotern var bakre dämparen helt slut. Sämre än en cykelpump. Skotern har stått still i ca 2 veckor. Före det var dämparen kanon pga nyrenovering. Vad kan ha hänt? Dämparen är en FOX gas och sitter på en xc 500sp -00//Jonas
 

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
Jag är ingen dämparguru men nog låter det som något gick galet vid renoveringen. Kanske något som har lossnat inne i damparen. Jag skulle lämna tillbaka dämparen till den som renoverade och be dem titta vad som hänt. Om de har gjort något fel så bör de naturligtvis åtgärda felet gratis.
 

Runemo

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Runemo Sverige
Kan det inte vara så att den har läckt så att den är helt tom inuti? Ska ringa dom i morgon. Ska försöka komma ihåg att rapportera vad felet var.
//Jonas
 

Runemo

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Runemo Sverige
Idag var dämparen helt normal. Jag tryckte boggien upp och ner lite grann och efter det så blev dom bra. Kan dom bli sämre av att stå still en kortare stund? Har aldrig blivit så förr.//Jonas
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Dom är inte bra,ge tillbaks dämparen till dom som repade den.
Oljan och gasen ska vara separerade låt den stå ett tag till så blir den lika igen.
Det brukar kännas som ett glapp när dom har
separerat men när man pumpat några gånger så kan de kännas helt ok.
Mvh: Bola....
 

Henriken

Välkänd medlem
1 jan 2000
124
0
6
En nyrenoverad dämpare ska inte frysa, skulle det nu vara fukt i dämparen så att den fryser är det bara å lämna tillbaka så får dom göra om jobbet.