ASA Stötdämpare

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
257
8
18
Luleå
Någon som har några erfarenheter av ASA stötdäpare?
Dom verkar ju vara helt fantasktiska med att dom ställer in sig automatiskt efter underlaget eller hur hårt man kör.

Fick följande prisuppgifter på dom.
ASA-Aktiv 4000 + moms
ASA-Pro 6500 + moms

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Jag pratade med en polare som kör skotercross, han har fått prova dessa dämpare (bara framdämparna nu men kommer även få prova boggiedämparna)

Tydligen är dom ruggigt bra dom ställer som du säger in sig själv efter hur fort man kör.
Han har provat pressa dämparna så hårt han bara har kunnat för att få dom att ge med sig men utan att lyckas.

Vet dock inte om det är exakt samma dämpare som du menar, har för mig att ha sa att bara framdämparna kostar 18k.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
hur snabbt ställer dom om sig? ställer dom bara om sig vid belastning?
funderar hur det fungerar vid längre hopp, så dom inte ställer om sig till mjukaste läget innan man landar?

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
förra veckan nämnde kompisen dämpare som justerade sig automatiskt, inte ASA utan någon modell som satt original långt bak i tiden som jag förstod det ... men dom gick inte att hoppa med för då landade man utan dämpning =)
men utveckligen går framåt och förhoppningsvis är detta något ASA tänkt på;)

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
"AlexA" tänker nog på fox, satt bla på vissa polaris runt -00, inte samma som asa.
har ingen egen erfarenhet av asa, men har pratat med en som kört skotercross med sådana, dom är tydligen väldigt bra, kräver i stort sett ingen service. asa är väldigt dåliga på att marknadsföra sig, dom syns nästan aldrig någonstans.

"100140" vad är det för dämpare du har fått pris på, fram/bak st/par.

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.117
54
48
Örnsköldsvik
ASA dämparna funkar väl ungefär som den där stången man drog i på mönstringen. Ju hårdare man drog i stången ju mer bromsade den. Är väl samma med ASA dämparen, om man landar hårt så accelererar kolvstången kraftigt vilket ASA dämparen motverkar genom att bromsa den hårdare ju högre accelerationen på kolvstången är. Ungefär så har jag fått det förklarat att de funkar, om jag har fel så blir jag gärna rättad.

Skicka ett mail till chefredaktören här på Snowmobile så kanske de kan skriva ett reportage om dessa dämpare till hösten.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har kört Commandern några veckor med full uppsättning ASA dämpare.

Kan utan tvekan säga att framdämparna är kanon och även boggiedämparna fungerar mycket bättre än original, dock behövs lite mer fintrimning av boggiedämparna för den allra tuffaste körningen.

Enligt min bedömning så bör de fungera bra även vid lössnökörning på de flesta maskiner och för de som liksom mig vill ha så mjuk "förspänning" som bara går under de första månaderna av säsongen.

Kommer att skriva ihop ett noggrannare utlåtande när säsongen är klar men såhär långt så tål dämparna det mesta--och då menar jag det mesta--- långt långt bortanför vad originaldämparna klarar

Attachments

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Pratade med polaren igen, han har nu kört med boggiedämparna några veckor till och provat.

Han tycker att bakdämparna är mycket sämre än framdämparna, tydligen sjunker dom ihop för mycket vid lite hårdare körning och ger istället en j*vla rekyl tillbaka.

Framdämparna tycker han dock fortfarande är helt underbara

Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Skulle va kul om dom marknadsförde sig lite mer, men det verkar finnas lite att jobba på än så länge. Med tanke på priset så ska dom vara jävligt bra också, man har ju ingen större lust att kasta bort 30k på dämpare som inte funkar perfekt.
Då köper man hellre tex fox evol x som är hittills de bästa dämparna som jag provat och som jag även har lyckat ställa in precis som jag vill ha dom.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Pratade med polaren igen, han har nu kört med boggiedämparna några veckor till och provat.

Han tycker att bakdämparna är mycket sämre än framdämparna, tydligen sjunker dom ihop för mycket vid lite hårdare körning och ger istället en j*vla rekyl tillbaka.

Framdämparna tycker han dock fortfarande är helt underbara
Stämmer rätt bra med min upplevelse, har skiftat mellan original C -36, samt även C -46 och i sammanhanget måste man ärligt säga att den xxx rekylen kommer långt bortanför när dessa gett upp och ASA dämparna fortsätter att funka utan att bottna.
Vad jag vet kommer det att gå några uppsättningar nästa år i Snowcross så rekylen kommer säkerligen att åtgärdas med en uppgradering av främre boggiedämparen.

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
257
8
18
Luleå
Denna information fick jag från ASA

Fråga ang separata fjädrar och dämpare på Renegaden
Man låter fjädrarna vara kvar och sätter, från fabrik, lite mindre bärkraft på ASA'n. (Vi kan teoretiskt överföra kraften från bef. fjädrar till vår dämpare men boogien och infästningar är inte beräknade för det så det resulterar garanterat i haveri)

Fråga ang renoveringsbehov och vem som renoverar dom förutom ASA.
Renovering av en ASA dämpare är inget du skall bekymra dig om. (den har inga shims och ständigt övertryck så oljan "lever" mycket mycket länge)

Vad vi ser just nu är att du kan åka åratal utan att ens tänka på dämparen. Eftersom vi får tillbaka så ofantligt få för genomgång/renovering så klarar vi lätt av detta själva och det blir även billigast för kunden.

Fråga på Priset för bakre boggiedämparen till Renegade 2009
Priset för den är 4500:- + moms (vi har samma pris per st oavsett vart den skall sitta på en skoter eller en ATV)
=================================================================
Undra just om ASA dämparen hjälper att få bort "sag" (det bakändan hänger ner av egen tyngd) i SC-5 boggien? eller om man måste byta till styvare fjädrar!?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Undra just om ASA dämparen hjälper att få bort "sag" (det bakändan hänger ner av egen tyngd) i SC-5 boggien? eller om man måste byta till styvare fjädrar!?
För att fixa "lowriderstuket" på SC-5 så behöver du med största säkerhet styvare torsionsfjädrar typ de som sitter på Race Edition av Freeriden # 503 192 080 samt # 503 192 081

För riktigt hård körning ska det finnas extra heavy duty i NA men har inte koll på artikelnummer, det kan vara så att det går att använda torsionsfjädrarna som sitter i Skandic SWT !? men är inte säker på deras Nm jämfört med original gade, de har i alla fall P/N # 503 192 910 samt # 503 192 911 så handlaren borde veta, billigast att beställa via NA t ex Ronnies för ca 70 USD styck

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
257
8
18
Luleå
Tack för tipset Lynxfun!

Freeride och SWT fjädrarna passar nog inte på Renegade boggien, Boggien i dessa är mer lik SC-4 med fjädrarna på utsidan av baksvingen/armen, Freeride har väl SC-5M. Renegaden har fjädrarna på insidan av svingen/armen dvs i mitten vilket begränsar tråd diametern på fjädern.

Sen var dom mjukare än mina.
Renegade 503 192 061/062 som är 1.53N-mm/degree (dessa följer med dubbeldynan)
Freeride 503-192-080/081 1,27N-mm/degree

Men det borde finnas rejälare grejjer om man kollar på bilder från tex Cains Quest där dom har massa last på maskinerna och kör hårt.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Tack för tipset Lynxfun!

Freeride och SWT fjädrarna passar nog inte på Renegade boggien, Boggien i dessa är mer lik SC-4 med fjädrarna på utsidan av baksvingen/armen, Freeride har väl SC-5M. Renegaden har fjädrarna på insidan av svingen/armen dvs i mitten vilket begränsar tråd diametern på fjädern.

Sen var dom mjukare än mina.
Renegade 503 192 061/062 som är 1.53N-mm/degree (dessa följer med dubbeldynan)
Freeride 503-192-080/081 1,27N-mm/degree

Men det borde finnas rejälare grejjer om man kollar på bilder från tex Cains Quest där dom har massa last på maskinerna och kör hårt.
De flesta kör ju med Freeride och jag tror det finns några som testat även några yamahafjädrar men jag ska kolla med ett par team och återkommer i ärendet,

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
=================================================================
Det finns ett tillbehör som heter "anti sag bracket" till xp och xr.

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
257
8
18
Luleå
Jag såg det, men man sänker väl bakändan med detta kit och iom det så får man kortare fjädringsväg.
Fast som det är nu så har man ju inte nå längre heller... ;-)