Artikeltråd: Naturreservat - Snofed - SSCO

skoterleden

Team Snowmobile
1 jan 2000
124
0
6
På huvudsidan, som du når genom att klicka på loggan, hittar ni de senaste nyheterna som handlar om naturreservat, Snofed och SSCO. Använd gärna denna tråd till att kommentera innehållet i de publicerade nyheterna.

Redaktionen Snowmobile
 

skoterleden

Team Snowmobile
1 jan 2000
124
0
6
Jodå, riktigt intressanta dessutom!
Vi håller på att sätta nyheterna. Kommer förhoppningsvis senare ikväll eller i morgon förmiddag.

Redaktionen Snowmobile
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Skickade faktiskt mail till SSCO i hopp om att dom skulle lägga upp länken på sin sida och informera deras klubbar , tji fick man då.

Tycker det är tråkigt att man säger "våra medlemmar håller ju inte till där.." typ.
Även om det är ett tjästemanna förslag så måste vi stå enade mot detta.

Jag kan lova er att naturvårdsverket har ingan som helst ambitioner att det skall värnas om skoterleder i dessa områden.

På mitt förslag om att öppna upp Padjelanta , Sarek och Storasjöfallet för skoterleder fick jag svaret. "Dessa fanns innan snöskotern", "Dom är bra som dom är idag"

Bara att beklaga denna inställning hos SSCO, dock så uppskattar jag att han skrev på !
Friåkning i Nationalparkerna kan vi nog glömma, men ett par leder igenom hade varit trevligt.

Enormt fina miljöer
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Vad jag har förstått så kommer området att sträcka sej nästan ända ut till Lövsjöarna Nordöst om Tossåsen o enligt dom kontakter jag har så kan ev en av tre leder stängas (Anaris,Dörrsjön,Vålåstugan) o skulle antingen Dörrsjöleden eller leden över Vålåstugan stängas så skulle belastningen på dom övriga bli allt för hård en katastrof för byarna Ljungdalen, Storsjö och Tossåsen där det skulle bli mer eller mindre omöjligt att bedriva turistföretag med inriktning på snöskoter.
Skidturismen är ju inget o räkna med ur ekonomisk synvinkel .
 
S

StoxResearch

Inväntar med spänning på Snowmobiles nästa artikel. Jag står inte ut längre med dessa angrepp på snöskotern, :( Varför?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det jag finner väldigt märkligt av allt revir pinkande. Inte ens när snålblåsten är som värst kan vi stå enade. Något som är förvånande är att skoterklubberna inte verkar ha uppmärksammat detta.

Inte en hemsida jag varit in på har nämt något om nationalparkerna eller protestlistan.
Man blir ju besviken. Namnen trillar in med skulle klubbarna maila till sina medlemmar att skriva på skulle antalet på listan öka lavinartat.

Bara Piteå snöskoterklubb har ju ca 700-800 medlemmar. SSCO har ju ett gäng snöskoterklubbar som medlemmar så där skulle det ju direkt rassla på rejält.

Även om detta är ett "tjänstemanna" förslag så , lets face it, gör vi inget så är det inte längre bara ett förslag. Naturvårdsverket kommer med förlegade "produkter".

Dessa områden är skyddsvärda, men det finns andra sätt att göra det på. Större närvaro av Natruvårdsverket , aktiva parkvakter. Varför inte få skriva in sig i en liggare om man skall vistas i Nationalparken, Varför inte tvinga folk som skall vistas där ta ett certifikat via webben ? Info om regler, vad man skall göra med skräp osv.

Det finns alltid bra lösningar utan att man ska ta till förbud. Att dessutom vilja öka antalet utan att titta på modernare lösningar är helt fel. Ökade förbudsområden är också sjukt, belastningen på andra områden ökar då, och man kan ju ana vilken lösning det blir på dessa då.

Det är anmärkningsvärt att Natuvårdsverket inte en vill diskutera alternativa lösningar.
Utan man får istället läsa om kommentarer både här och där hur vi skoteråkare rår för nedskräpningen.

Märkligt, en skidåkare eller en vandrare gör samma sträcka på en 3-4 dagar producerar väl inge skräp ? Snarare tvärt om.

Man blir bara så d***** irriterad.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Något som är förvånande är att skoterklubberna inte verkar ha uppmärksammat detta.

Inte en hemsida jag varit in på har nämt något om nationalparkerna eller protestlistan.
Man blir ju besviken. Namnen trillar in med skulle klubbarna maila till sina medlemmar att skriva på skulle antalet på listan öka lavinartat.
Jag misstänker att en del skoterklubbar kanske jobbar på ett annat sätt med denna sak. Men visst så borde namninsamlingen finnas med på hemsidorna. Nog misstänker jag att det gått iväg ett och annat mail om denna sak till massor av skoterklubbsmedlemar runt om i Sverige, vi har då skickat iväg till våra medlemar.

Men jag anser att det viktigaste arbetet som´dom närmast berörda klubbarna kan göra för att motverka nationalparksplanerna är att i första hand vara med och bilda en stark lokal opinion mot detta vansinne.
Detta kan givetvis variera efter förutsättningarna på respektive ort. Men att samla andra föreningar, företag och organisationer mm. från hemorten som känner att planerna på en nationalpark starkt försämrar, skapandet av nya arbetstillfällen, livskvaliten för lokalbefolkningen mm. är nog ett första steg att ta.

Ta tillsammans fram obehagliga frågeställningar för tjänstemännen från naturvårdsverket, och begär att att få svar på dessa.
Ställ er kritisk till dom "Guld och gröna skogar-effekter" som naturvårdsverket prsenterar i sitt förslag.

T.ex. hur kan det bli mer jobbtillfällen av att stänga av stora områden för den största turistgruppen vintertid i norra sverige, skoterturisterna ?
Hur skall samernas jakträttigheter ersättas, om deras nuvarande områden blir nationalparker, vilka markägare och jakträttsinnehavare släpper till sin jaktmark ?
Hur skall t.ex. samernas licensjakt på björn hanteras i en eventuell nationalpark ?
Bearbeta lokala politiker, dom värnar om sina väljare och arbetstillfällen.

På detta sätt jobbades det i många områden när naturvårdsverket härjade sist, och så även våran skoterförening när naturvårdsverket och Snf:s lokalavd. tänkte göra nationalpark av Reivo för ett par år sedan, då fick vi med oss massor av lokala företag, föreningar, organisationer, samebyar och inte minst näringskontoret och dom flesta lokala politiker, som helt förkastade förslaget.

När nu naturvårdsverket än en gång dammat av sina gamla nationalsparksplaner för Reivo, så har jag informerat komunalrådet om detta.
Men även skickat en fråga till naturvårdsverket om deras planer med Reivo.
Dom svarade med detta: Reivo är inte aktuellt nu men kan bli det om opinionen vänder
Så om man ska lita på detta, så blir det aldrig en nationalpark i Reivo, då opinoinen aldrig kommer att vända, men dom har ju kört över lokalbefolkningen tidigare och kommer nog att försöka igen. :evil:

För mig och alla andra klubbmänniskor är nationalparksplanerna ingen nyhet, utan detta återkommer och kommer att återkomma år ut och år in, ända tills dom lyckats få bort möjligheten att använda snöskotern för rekreation ute i naturen. Men detta ska dom inte få lyckas med, Eller Hur ? :bootyshake:

Till sist så tycker jag att ni som är medlem i en skoterklubb skall gå in på SSCO:s hemsida och se vilka klubbar som är medlemar, det är faktiskt inte bara klubbar från Jämtland med omnejd !
Om din klubb finns med, ta kontaktmed styrelsen och fråga hur det kan komma sig att eran huvudorganisation inte bryr sig om nationalparksplanerna ! :confused:
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Sen Berrob, heder att du drog igång listan.
Tackar :)

Jag misstänker att en del skoterklubbar kanske jobbar på ett annat sätt med denna sak. Men visst så borde namninsamlingen finnas med på hemsidorna. Nog misstänker jag att det gått iväg ett och annat mail om denna sak till massor av skoterklubbsmedlemar runt om i Sverige, vi har då skickat iväg till våra medlemar.
Jag kan hoppas verkligen att det är så Stig. Dock så vet jag att ni har en väldigt aktiv klubb och ett välskött område efter att varit där en del.

Mina förhoppningar med listan är att vi på kort tid. Dvs tom 31 December, skall få ihop en gigantisk lista att dunka ner hos Naturvårdsverket. Detta i kombination med lokala protester blir då svårt att blunda för.

Idag är vi uppe i 250 Namn och det är ju "ingenting". Jag hoppas att fler skoterklubbar har gått ut till sina medlemmar om denna lista. Detta tillsammans med lokal påtryckningar blir ju svårt att blunda för. :D

Man hoppades ju att SSCO skulle nappa på detta och inse allvaret i frågan. Några NP till, lite fler förbud och sedan kommer det som ett brev på posten. Totalförbud.

Vi måste samla oss i en riksorganisation som aktivt jobbar för oss. Och den måste bli stark. Finansieringen måste också lösas på ett bra sätt. Skoterklubben via internet som har diskuterats kan vara lösningen vi har väntat på.

//Robert Bergström
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Berrob keep up the good work! Har själv lagt ut det på ett forum där några inte vill skriva på därför att det inte berör dom, och dom kör i andra områden. Trodde vi skoterfolk skulle hålla ihop, jag kör inte heller så mycket där uppe, men det är ju så tråkigt om det skulle bli skoterförbud där. Man vill ju ha möjligheten att åka i sveriges finaste trakter!
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Jan Sund berättar vidare att SSCO inte har någon officiell hållning till det förslag som presenterats av Naturvårdsverket.

- De flesta av våra medlemmar finns i Jämtland och Härjedalen så varför ska vi engagera oss i den här frågan, säger han.
SSCO kanske skulle byta namn

DASSCO - Delar Av Sveriges Snöskoteråkares Central Organisation

Att han som ordförande, eller var han sekreterare, göra ett sånt uttalande bevisar väl bara på vilken dagisnivå organisationen befinner sig.
 
S

StoxResearch

*****r vad duktigt ni jobbar allihopa, :) Heja heja.

Max_K:
Jag förstår själv inte hela det där tänkandet med "det berör inte mig". Det är inte bara vi snöskoterfolk som måste hålla ihop. Jag ställer gärna upp på listor i andra lägen när helt andra grupper har problem. Om överhögheten försöker förstöra/begränsa friheten för folk, då gäller det att man reagerar, oavsett vad det gäller.
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
Det finns bara ett svar. det är att folk tror inte att det blir skoterförbud så enkelt är de har snacka med många i min skoterklubb och många säger nää de kommer inte blir så sluta oroadig!!
 

Clas

Aktiv medlem
13 nov 2005
64
0
6
Luleå
Märkligt, en skidåkare eller en vandrare gör samma sträcka på en 3-4 dagar producerar väl inge skräp ? Snarare tvärt om.

Man blir bara så d***** irriterad.
Naturvårdsverket,STF mfl har en mycket skev verklighetsuppfattning, dom verkar tro att det kryllar av skidåkare med knäbyxor och vadmalsrockar på fjället och att dessa störs av skoteråkare. Verkligheten är att det knappt finns en enda skidåkare att störa. Under de senaste fem åren i kvikkjokk, storasjöfallet området så har jag sett ytterst få skidåkare, kanske 10. De som verkligen förstör och skräpar ner fjällen är sommar
turisterna, de har trampat upp stigar som är en halvmeter djupa. När snön tinat så syns inte ett spår av oss skoteråkare.

Finns det några siffror på hur mycket folk det är ute på fjället en vanlig vinter och om dom kommer på skidor eller skoter? STF borde ha nåt eftersom dom giriga stugvärdarna kommer springande med kollektburken så fort man stannar vid en stuga, Ok inte alla är så, vissa är glada då man kommer med skoter eftersom dom inte sett en människa på hela vintern.

En annan d***** irriterande sak är att när man kommer till en STF stuga med skoter för att övernatta så blir man hänvisad till att sova i hundstugan.

sorry för lite offt vvr
 
S

StoxResearch

Det är ju det som är det mest skrämmande. Det blir inte mycket folk alls längre i de områden som stängs, varken sommartid eller vintertid. I praktiken så innebär förbud att vi stänger ute vårat eget folk från stora arealer. Finns inte en sula att jag spänner på mig feta skidor och åker omkring med dem tex. Skrämmande är bara förnamnet. Hur fan tänker vissa?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Angående SM intervjun med JS, SSCO, hur kan han påstå att det bara är ett generellt skoterförbud i 2 nationalparker ?

I Norrbotten finns det (än så länge !) 8 nationalparker, 6 av dessa ligger i fjällterräng. dessa 6 parker utgör över 90 procent av den svenska nationalparksarealen !
Känns som att det inte behövs mer och större parker i vårt län.

Enligt vad jag känner till så är det ett totalt skoterförbud i förutom Padjelanta även i Sarek, Vadvetjåkka och Pieljekaise.
Men även nedan för fjällterrängen finns Muddus där det också är totalt skoterförbud. Så det är 5 nationalparker totalt bara i Norrbooten som det är totalt skoterförbud i. Men att man får köra efter några få leder i dom andra gör ju att det är stora arealer även i dessa där vi skoteråkare är bannlysta.

Enligt SSCO:s hemsida finns det 5 medlemsklubbar i Norrbotten, tror man i huvudorganisationen att dessa skoterklubbar är likgiltiga till att det blir fler och större nationalparker i Norrbotten ?
Finns garanterat medlemar i dessa klubbar som även gillar att köra snöskoter i Fjällterräng

Vill man som riksorganisation bara företräda Jämtland-Härjedalens skoterklubbar, så bör man väl överväga att byta namn till Jämtland-Härjedalens Lokala SnöskoterOrganisation (JHLSO)