Arctic Cat Zr440

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jag har upptäckt att det ser ut som att man skulle kunna flytta fästet för styrstången från undersidan till ovansidan av den här bågen som går mellan luftburken och tanken på min skoter, nån som testat det eller vet om det funkar?
Om man gör det så får man ju en perfekt "stå-upp"-körställning utan att behöva montera styrhöjare, dessutom slipper man problemet med att en styrhöjare måste vinklas lodrätt för att styret inte ska hamna för långt bak, vilket i sin tur inte är bra eftersom att hela styret då rör sig i sidled när man svänger...

Varför sitter den inte på ovansidan redan från början då kan man tycka, men det innebär ju inte bara fördelar. Vill man kunna sitta på dynan och ändå nå styret så ska man nog inte flytta fästet...
Men kör man cross så borde det vara perfekt så det vore kul att höra om någon testat!
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Hej hallå, 440-lovers!

Hur stor tank har ni i era ZR 440:s?

I regg-papprena står det att den ska rymma 41liter men när tankmätaren på min visar tomt går det i ca. 25l.
Sist jag tankade rymdes det drygt 20l och då visade mätaren strax under 1/4.

Jag har ju inte Arctic-loggan längst bak på dynan heller så jag misstänker att det är bytt lite prylar på skotern, men samtidigt så ser ju tanken ut som alla andra runt -97... (jämför själv i Garaget)
Kan det vara i framkant som race-tankarna är mindre? (innanför plasten så att man inte ser det...)

Eller rymms det väldigt många liter i tankens nedersta centimetrar? :confused:
 

twostroke

Välkänd medlem
11 aug 2004
124
0
6
Ökx
I en del skotrar går ju tanken in ganska långt under dynan så då höjs ju nivån sakta tills man har tankat nog mkt.. En kompis zrt har 10 liter kvar när mätaren visar på E..
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
I.a.f. på min så går inte tanken in under dynan alls så jag tycker inte att det kan finnas så speciellt mycket soppa där i slutet...

Nån annan som har idéer?
 

LillDan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Sunderbyn swe
henkew skrev:
Jag har upptäckt att det ser ut som att man skulle kunna flytta fästet för styrstången från undersidan till ovansidan av den här bågen som går mellan luftburken och tanken på min skoter, nån som testat det eller vet om det funkar?

Tog in min i garaget idag och tittade lite på syrstången, det enda jag kan se vid en snabbtitt, som kan vara lite i vägen är luftburken.
Det är ju till och med utskuret i huven för att man ska kunna ha det så.

Angående tanken, min 580 får jag i ca 25liter när mätaren visar mellan 3/4 och tom tank.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Skrivvärt?

energie skrev:
henkew, jag har en bussning under min styrstång som gör att den står "rakare" upp.
OK, mellan bågen som går över tanken/luftburken och styrstångsfästet då eller?
Sitter styrstången framför/ovanför den här bågen som standard på din?


LillDan skrev:
Tog in min i garaget idag och tittade lite på syrstången, det enda jag kan se vid en snabbtitt, som kan vara lite i vägen är luftburken.
Det är ju till och med utskuret i huven för att man ska kunna ha det så.

Angående tanken, min 580 får jag i ca 25liter när mätaren visar mellan 3/4 och tom tank.
Precis om du skriver så verkar det nästan vara förberett för att styrstången ska sitta som jag beskrev, även luftburken är anpassad så att det passar som handen i handsken...
Jag har gjort slag i saken och testat, resultatet blev helt klart bra men det var en hel del bök på vägen...
Har funderat på att skriva ihop en liten artikel hit till leden om projektet men vet inte om det finns något intresse för något sånt?
Vad tror ni, i.s.f. med bilder och lösningar på problemen som uppstår?

Ang. tanken så antar jag att du menar mellan 1/4 och tom, i.s.f. verkar den ju vara lik som min, vet du om din rymmer 41 liter?
 

ApeX

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
40
Stora Blåsjön Jämtland
Ere arctics elektriska tankmätare ni har eller??? För dom tycker ja att många får problem med efter ett tag. Sen så verkar det som om arctic har en egen liten filosofi om hur en tänkmätare skall vara. För den som ja har på min m5:a är åxå skum. den visar full saft ja kan få i 8-9 liter å den visar tom när d e många liter kvar. Det är väl kanske bra att den visar att man har mindre bränsle än man verkligen har men att man har över 15l kvar när den står på tom vet ja int om d e så bra...
 

LillDan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Sunderbyn swe
Angående tanken så vet jag faktiskt inte vad den rymmer men jag har kört med mätaren i botten och fått i just över 30liter,men det är klart den kan ju rymma 41l, men det verkar otroligt.

Du får gärna dra ihop lite bilder och text hur du har flyttat stången till översidan, kanske gör ett försök själv imorrn om det nu snöar hela dagen :)