Arctic cat f7 dör av

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Men jag ser att vatten eller luftsensorn också kan vara en anledning till detta beteende, känns nästas som nån av dom borde vara misstänkt före tpsen..
Finns det värden för dessa hur som ska vara om man mäter dom?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Men jag ser att vatten eller luftsensorn också kan vara en anledning till detta beteende, känns nästas som nån av dom borde vara misstänkt före tpsen..
Finns det värden för dessa hur som ska vara om man mäter dom?
Jag vet inte om f7an hade samma problem med stupningar som nyare 800an hade? Där va en av moddarna att flytta tempsensorn, men jag mins inte vart man skulle sätta den? De finns säker värden på dem också men har ingen koll på det.
De kan även va fel på TSS de är gashängsbrytaren i tumgasen, den kan du prova tjuvkoppla bort tillfälligt. Här är en video där han besk tps som dummar sig. De finns en länk i texten också.
 
Last edited:

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
En sak till är att tändstiftena ser väldigt torra ut.. Kan TPS stå fel så den ger för lite soppa? 🤔 Jag måste nog fan försöka ge mig på tps snart .. om inte boven var de 4 ej åtdragna bultarna
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Iom att avgasportarna är motordrivna så har de inte påverkat öppningen av dem men avgasläckor gör att man tappar effekt. Stiften ska va kruttorra de är färgen som är viktig.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Iom att avgasportarna är motordrivna så har de inte påverkat öppningen av dem men avgasläckor gör att man tappar effekt. Stiften ska va kruttorra de är färgen som är viktig.

Jorå dom är torra, ingen färg alls faktiskt. Ser ut som nya. Bygeln är lite åt det vita/grå hållet
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jorå dom är torra, ingen färg alls faktiskt. Ser ut som nya. Bygeln är lite åt det vita/grå hållet
Om stiften ser ut som nya så har du säkert bytt dem rel nyligt. Om de fortsätter bli åt de vita hållet så får den för lite soppa någonstans i registret .
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Jag blir inte klok , fördelen är att jag nu har mycket reservdelar till framtiden.

Ska prova köpa ett begagnat spjällhus. Blir det inte bättre då är jag bet...
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Hej igen. Rev bort spjällhuset i väntan på att det nya (begagnade) ska komma. Såg att det var hyfsat med olja i luftburken. Eller iallafall i gummibälgen som är anslutet på spjällhuset.

Normalt ? Hur enkelt är det att ta löst det gummit för rengöring? Eller rättare sagt hur bökigt är det att få tillbaka ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag blir inte klok , fördelen är att jag nu har mycket reservdelar till framtiden.

Ska prova köpa ett begagnat spjällhus. Blir det inte bättre då är jag bet...
Hej igen. Rev bort spjällhuset i väntan på att det nya (begagnade) ska komma. Såg att det var hyfsat med olja i luftburken. Eller iallafall i gummibälgen som är anslutet på spjällhuset.

Normalt ? Hur enkelt är det att ta löst det gummit för rengöring? Eller rättare sagt hur bökigt är det att få tillbaka ?
Om de va mer klägg i ena insuget så kan reedventilerna va otäta trasiga på den sidan vevhus. De brukar dock hålla bra på Arctic cat men hur långt har den gått? Har den gått 700mil + kan de hända de är otäta. Redan vid 400 mil brukar de ligga ca 0,5mm öppen men de gör inte så mycket, den ska gå fullt ut ändå. De är normal med lite oljeklägg om reedventilerna gått över 500 mil men då ska oljeklägget va lika i båda insugen.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Ska skotern bogga så man åker över styret nästan om reed är dålig ?

Jag har satt upp två misstänkta, det är tps och filtren i tanken. Provar nya spjällhuset först , sen om det inte blir bättre går jag på filtren.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om den går fullt ut på full gas så är de inte filtren, de brukar gå sämre på full mutter om filter är igensatta.
Om reedbladen är sönder så brukar man få orolig tomg till att börja med och de brukar skilja i färg på tändstiften för de går oftast sönder mer på ena cylindern.Den kan smälla och poffa rejält också. En annan sak jag kom på nu kolla bakom variatorn och de läckt ut svart oljeklägg för då är packboxen väck och då blir den knäpp som typ din. Samma sak gäller bakom svänghjulet och statorn den packboxen kan gå väck också och de blir samma fenomen. Men jag tror mest på tps senor står fel eller är felande.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Bra med olja i luftburken, eller bälgen som är ansluten mot spjällhusen. Båda sidorna lika mkt. Men det kanske inte påverkar någonting.

Såg inget klegg bakom variatorn och på andra sidan var det en svänghjul i vägen för att se, har ingen avdragare..
Noterade att det var hyfsat med järnflis på pickupen dock.. Hur som helst, är det klegg vid nån packbox menar du att den tar tjuvluft där? Säg att ett insugsgummi eller en packning på reedsen är dålig , blir det samma fenomen då ? Eller skulle kunna bli?
Så pass torr som stiften var så tänker jag att den får för lite soppa , eller just drar tjuvluft någonstans. Dom andra skotrarna jag ägt har inte stiften sett ut så här på efter man kört lite.
 

Attachments

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Om en variator skulle vara sliten, kan man få boggningar då? Hänger jag upp skotern varvar den ju ur hur fint som helst. Vad bör jag leta efter hos variatorn isåfall? Hur vet jag att den är dålig? Rullar, fjädrar .. absolut , kan man se sånt med blotta ögat?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Oljan i insuget såg normalt ut. Om de läcker luft genom packboxar så har de maskiner jag skruvat med inte gått på tomgång, de har hoppat igång på den cylindern när man gasat upp dem i lite varv. Läckage vid insugsgummi mellan spjällhus och block brukar göra att de rusar på för höga varv på tomg. Om den går stabilt på typ 1500-1700v så tror jag inte de drar in luft där. Om de läcker mellan luftburk och spjällhus gör inget märkbart på gången.
Om den går fint på tomg och de går gasa sig förbi stupningen låter de som tps bortfall av motstånd på ett vist gaspådrag där den stuper.
Torra stift låter snarare som den går perfekt för blöta stift är för fet blandning, de ska helst va snustorra och gyllenbruna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om en variator skulle vara sliten, kan man få boggningar då? Hänger jag upp skotern varvar den ju ur hur fint som helst. Vad bör jag leta efter hos variatorn isåfall? Hur vet jag att den är dålig? Rullar, fjädrar .. absolut , kan man se sånt med blotta ögat?
Ja om den inte backshiftar tillräckligt fort så varvtalet blir för lågt så tvärdör motorn, eller tappar orken.
Man letar sluta glidbussningar och viktarmsbussningar på primär variatorn ,kollar om fjädern är av. Sekundären kollar man slitage av helix och rullar samt glidbussningar även där. I sekundären kan de samlas mycket remdamm och oljeklägg också som gör sämre växlingar. Om du har onormalt lågt tillslagsvarv så kan fjädern va av eller tokslut.
Nu vet jag inte vad F7a ska slå till på men de borde cva 3300 inbillar jag mig och slutvarvet på full mutter borde va 7800--8000v grovt gissat. Sök uppgifter på tillslag och slutvar och jämför vad din varvar så får du en hint om skick på fjädrar åtminstone.
Slår din till vid lägre varva än 3300 är nog fjädern slut eller av och varvar den inte mer än 7500 är de allvarliga fel på variatorerna om nu motorn är frisk? Ber på årsmodell så ger de full effekt redan vid 7700 på 03-04 och 05- 07 ca 7900 eller uppimot 8000v?
 
Last edited:
Reactions: Sparkman

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Remmen är lite sliten också om man jämför med hur bred dom ska va , 31-32 mm nu , ska vara 36 mm.. samt att den fransat upp sig lite och ser allmänt torr och tråkig ut
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Remmen är lite sliten också om man jämför med hur bred dom ska va , 31-32 mm nu , ska vara 36 mm.. samt att den fransat upp sig lite och ser allmänt torr och tråkig ut
Oj de va enormt sliten rem! Om man inte justerar in remspänningen i sekundärvariatorn hela tiden som remmen slits så tappar man enormt med effekt. De gäller att justera in remspänningen så remmen iligger så högt som möjligt i sekundären utan att mattan snurra med motor på tomg och upphissad matta. För varje 0,5-1mm remmen blir smalare så måste man spänna remmen så den inte åker ner för djupt i sekundären annars blir de som att starta på på för hög växel.
På vilket varvtal slår primären ihop vid start och hur mycket varvar den på full mutter?
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Jag kommer i väg på 3500 varv ungefär. Trycker jag fullt då böööar skotern. Som jag beskrivit. Smyger jag på gasen kan jag komma i väg på fulla spett.
Släpper jag gasen och ska i väg igen bööööar den igen och igen och igen.
Som att den inte får soppa typ eller för mkt luft.

Provade ohmmäta tps sensorn nu.

enligt schemat jag såg skulle det vara mellan 700-900 ohm med stängt spjäll och uppåt 4700-5700 ohm med öppna spjäll.

MIn tps mäter 1500 på stängt och 2500 på öppet. Biltema multimeter och osäker vad jag gör egentligen. Spjällhuset är avplockat från skotern. Så jag kanske gör fel t.om.