Arctic Cat F7 -03?

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Har varit påväg att köpa en skoter flera veckor nu, och precis då jag ska slå till hinner någon före. Nu har jag dock hittat en AC F7 -03.
850mil kolvar bytt på 550 så de behöver nog bytas.
Lite repor i plast och smågrejs men inget allvarligt.
Ny olja i kedjehus och variatorerna sägs vara i bra skick. Lär nog linjera dom för att vara på.säkra sidan vid eventuell affär.
Nu till det mystiska. Han begär nämligen bara 22.000:-.
Personligen anser jag det vara j*vligt lågt med tanke på att man kikar på blocket och de ligger på runt 30-40.000:-.
Så, är F7an en bra skoter eller är det bara massa strul?
Vad bör jag slänga ett extra öga på och hela den baletten.
Har nämligen ingen koll alls på Arctic men googlar man är det ett helt hav av olika saker man hittar.
Så därför ställer jag min fråga här.
Tacksam för svar!

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Priset är knappast någon konstigt. Runt 20-25 är rimliga pengar om den är i ok skick. De som begär mer lär få pruta en hel del innan de är borta.

03an hade lite problem att chassiet under dynan kunde spricka lite. Blev åtgärdat på senare modeller med en liten förstärkningsplåt. Inget att oroa sig för. Enkel fix om man är händig.

Har kolvarna bara gått 300 mil så kan du åka tills mätaren står på 1500mil innan du byter.

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
Jag har haft en -03:a.
Det är klart att en 10 år gammal sportmaskin har fått smaka...
Skitkul och hysterisk, så kommer jag ihåg den så du kommer få kul.
Kvalitén var ju sådär, men kan du meka å fixa själv har du ju en del stålar över i budget så det kan ju va ett bra köp. Dom hade/ har en tendens att vika sig på mitten, kolla det.

Lycka till
F

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Okej! Så att förstärka själv på något vis om den inte spruckit vore kanske aktuellt. Har den spruckit får jag väl helt enkelt plocka fram svetsen.
Vad jag lyckats läsa mig till är motorn inget att klaga på, går som en skollat och relativt skottsäker med tanke på kraften som plockas ur den.
Skrev i AC-forumet också, och fick svar där att det var rörliga vikter i primären? Vad innebär det egentligen?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Oavsett om det spuckit eller ej bör du montera en förstärkningsplåt i vecket. Men ge fan i svetsen. Det kommer inte bli bättre med den, så spricker det bara på sidanav.

Senare arctic fick "fixedpin" variatorer vilket för att vikterna inte kan vandra i sidled som de äldre kan göra ( den du tittat på)

Men ett repkitt till vikterna kostar 300kr så det är ingen hämmarns affär om de måste bytas.

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Okej! Så blir till att nita dit en förstärkningsplåt istället. Är det någon mer stans man bör se över sprickor och förstärka?
Jaha, inte mer än så. Då är det ju ingen större utgift att fixa det om det behövs. Vart finns det att köpa förresten? Kikat på skoterdelen och sledstore men verkar inte hitta just ett repkit till variatorerna.

Sen måste jag få fråga vad FuelSwitchen är för? Ethanol & Regular? Är det så simpelt som det låter att man kan köra på etanol?

Just ja! Funderar på att göra ett kolvbyte på den, även om den bara gått 300mil på kolvarna, för det är "enligt förra" ägaren bytt vid 550 och finns varken kvitto från verkstad eller så.
Är det Gjutna eller Smidda som gäller?

Last edited:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Sitter fortfarande org kolvarna i kan du åka till mätaren visar 1000mil.

Etanol knappen kan du använda om du kör etanolblandat.

Ställ den på regular och tanka bensin

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Okej. Skönt att få lite rätsida på alla funderingar.
Men har inte hittat repkittet till varaitorerna du pratade om tidigare någonstans.
Vart ska jag leta nånstans för att hitta det?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Ring en Arctic handlare dom borde kunna ta fram.. Ebay finns också.. Har inte nån skotersida? Rinab,skoterdelen,stenmarks osv

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Jag har ju turen att jag bor bara nån mil ifrån Bengans Motor så kan ju höra med dom =)
Nä, skoterdelen verkar inte ha något repkitt vad jag sett.
Vad är det för variatorer i 03'an förresten?