Arctic cat

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Jag vill påstå att det inte är något känt problem. Är det framåt eller bakåt som problemet märks?
Troligen framåt...

Det kan vara backdrevet (12) som inte riktigt greppar tag i drevet (2) som kedjan ligger på när man lägger ur backen igen. Det handlar om 3 fjäderbelastade plunchar i drevet (2) som ska greppa i 3 av de 9 hålen som finns i backdrevet.

Har någon inte riktigt fått i framåtväxeln och ger för mycket gas kan det rassla till och skada hålen och/eller pluncharna i kanterna och därmed blir det svårare att få i växlarna pga det. Även tryckfjädrarna mot plucharna och dess hållare kan ta skada med samma problem som följd.



Se bild:

http://arcticcat.arinet.com/Scripts/ImgServ.exe/convert?ilFN=D%3A%5CCatalog%20Data%5CEMP_IMG%5CARC1%5CIMAGES%5C0740-892.TIF&ilSC=24&ilIV=0&ilBR=0&ilIF=P&ilRE=8



Jag skulle nog öppna växellådan och undersöka delarna innan det blir värre.
Inte så komplicerat, töm oljan med dräneringsplugg (sitter inne i mattunneln) och öppna locket på växellådan.
 

Brolle

Medlem
12 dec 2012
22
0
1
Luleå
Lite sent svar men har inte varit inne på ett tag. Jag hade en liknande maskin och fick samma symtom på min(100 mil) efter en service. Det visade sig att bulten nr 26 lossnat eller inte återmonterats. Hittade bulten nere i buken. Nåväl efter återmontag funkade allt fram till 800 mil då jag köpte en ny skoter. Bulten ser till att axeln för backväxeln är i rätt position.
Hoppas detta hjälper dig om du inte redan hittat en lösning.