Andra Haveriet Polaris 2014

gpersson

Medlem
7 feb 2011
49
0
6
Hej,
I fjol rasade min Polaris Rmk assault 2014, vid 250 mil. På PTO-sidan
Garanti utgånget och ÅF påstod att jag har trimmat skotern. Så jag lessnade och skruvade själv.
Ny cylinder, i med smidda kolvar. Öppnade vevhus och rensade från skrot. Så alla p-boxar är ny.

Men kunde inte se någon orsak. Och nöjde mig egentligen med det också.

Men i helgen var det dags igen. Knappt 75 mil. Men denna gång på MAG-sidan.

Jag behöver hjälp av någon kunnig, vad ska jag göra? Vad tror ni har hänt? Tips? Lämna in?
Har den gått för varmt?


Toppen är återbrukad sen förra gången den rasade, därav märken på PTO-sidan.28039

Hittade även en bild sen första gången.28041
 

Attachments

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Presis som föregående så provflöda spridarna, spridarna är den största anledningen till ras, men kolla även så att avgasventilen löper lätt och att det lilla hålet in till cylinder inte är igentäppt, samt att gumibälgen är hel.
Ser ut som kolven gått varmt i på avgassidan och börjat lämna bitar som sedan har farit runt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Och köp inte smidda kolvar nästa gång för de skär lättare än gjutena. Köp Prox kolvar de är rel billiga och stenbra.
Orsaken till raset är som redan nämnts spridarfel men om den rasade pga bränslebrist även förra gången så skulle jag misstänka bränsletrycksproblem eller igensatt filter i tanken. Du bör mäta bränsletrycket live under första turen så de inte är bränslepumpen som spökar.
 

gpersson

Medlem
7 feb 2011
49
0
6
Okej, tack för svaren. Jag börjar där.

Lämnar jag spridarna till ÅF? Eller har ni några tips?
Det är extremt mycket olja? i avgasportarna. Skulle jag märkt om dom varit felaktig? Ej släppt ut avgaser.
Har ju ändå tyckt att den gått hyfsat bra, 8250 i maxvarv.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nästan varenda bilverkstad och biltrimfirmor hart spridartest och rengöringsapparat. Som ex så vet jag att jrs motor i östersund fixade spridare för 17 år sedan ivf de gör säker de jobben än i dag.PPF i Avesta fixar spridarna också. De är ett rel billigt att skicka spridarna på rep typ 100-200kr styck gissar jag. De finns säkert någ bilfirma i din närhet också.
 
Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Polaris fick ju för sig att limma fast spridarkontakterna en tid, visst var det så några år till va? Min 2012 var då det, fick värma lös, byta kontakterna och skrapa bort limmet från spridarna. Limmet i sig tror jag är en orsak till en del haverin på dessa.

Jag tror dock inte det är så många bilverkstäder som har en testbänk för bensinspridare :)
Sävar motor brukar jag skicka mina till
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Polaris fick ju för sig att limma fast spridarkontakterna en tid, visst var det så några år till va? Min 2012 var då det, fick värma lös, byta kontakterna och skrapa bort limmet från spridarna. Limmet i sig tror jag är en orsak till en del haverin på dessa
Dom limmar fortfarande spridarkontakten.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Motornord Sundvall jrs Östersund och sävarmotor Östersund vet jag provar spridare. Åtminstone förra vintern