98 eller 95 oktan?

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Hej! ni som åker 800 powertek, märker ni stor skillnad på att välja 98 eller v-power före 95 oktanig soppa? tycker min blir lite trött med 95!

Mvh Mxz 800
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Är mycket piggare med 98 än 95, jag kör då på 98 även om det är några ören dyrare för det är det värt.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Värme = Effekt

:eek:
Hej!
ni som åker 800 powertek,
märker ni stor skillnad på att välja 98 eller v-power före 95 oktanig soppa? tycker min blir lite trött med 95!

Mvh Mxz 800
Är mycket piggare med 98 än 95, jag kör då på 98 även om det är några ören dyrare för det är det värt.
Faktum är att man får effekt minskning :eek: med högre oktan tal om inte övriga komponenter också är anpassade för detta...
Tex squishband, kompresion, tändtidpunkt osv osv

Det enda positiva man har ut av att köra med ett högre oktantal i en motor som är anpassad för tex 95 oktan är att man skapar en större marginal gentemot självantändningar/spikningar, men någon effekt ökning får man inte :eek:



.
 
4

426H

Powertekmotorn är dock lite speciell. Den ger mest ger mest effekt om man kör med 98. Fast den går även att köra på 95.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
isåfall ställer den upp tändningen alternativt sänker bestyckningen till motorn spikar och därefter "backar" till en säker nivå , moderna turbo bilar gör så (och laddar då mer på högre oktan) men jag ytterst tveksam att powerteken fungerar så ..
 
4

426H

isåfall ställer den upp tändningen alternativt sänker bestyckningen till motorn spikar och därefter "backar" till en säker nivå , moderna turbo bilar gör så (och laddar då mer på högre oktan) men jag ytterst tveksam att powerteken fungerar så ..
Jo det gör den faktiskt. Den har knacksensor och fyra tändkurvor inprogrammerade i ecm:n. När man startar börjar den alltid på en tändkurva anpassad till 98 oktan. Om du kör med sämre soppa så spikar motorn vilket detekteras av knacksensorn som ger signal till ecm:n som i sin tur backar tändningen tills knackningarna upphör.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Jo det gör den faktiskt. Den har knacksensor och fyra tändkurvor inprogrammerade i ecm:n. När man startar börjar den alltid på en tändkurva anpassad till 98 oktan. Om du kör med sämre soppa så spikar motorn vilket detekteras av knacksensorn som ger signal till ecm:n som i sin tur backar tändningen tills knackningarna upphör.
det här tvivlar jag ju starkt på, men visst kan det väl vara så ändå

tror du att det är så här eller vet du?
 

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Hej! jag visste att powerteken känner av vilken soppa man tankar och ställer in sig därefter, det jag funderade över var om man känner stor skillnad om den ställer sig på 95 eller 98?

Mvh Mxz 800
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Hur är det med en äldre motor, exempel min 670 -98 i manualen så står det kör helst på 98oktan men 95oktan fungerar också och hur ska man tyda det? Får man inte mer effekt utan är det mest för att förhindra spikningar då?
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
förhindra spikningarna isf, vara på säkra sidan. om du har en motor som din, inge elektroniskt som ändrar tändkurvan eller dylikt så får man inte ut mer effekt.
det skulle juh vara ifall motorn börjar detonera sönder totalt, då mår den nog inte bra men då skulle den nog detonera på 98 oktan också.
tex om du skulle tanka flygplans bränsle med en hög oktan halt så skulle inte motorn gå nå bättre, men imed att det är mer oktan så kan du porta som satan istället. men det vet du nog redan. :)
 

gullpinnen

Medlem
20 jul 2007
8
0
1
Fra norsk forum

" Jeg ville ha brukt 98 om den har bankesensor eller ikke. Som alle vet har det vært endel problemer med skjæring på 800 motoren. Jeg (min mening) tror at disse problemene kommer av at forbrenningsrommet er konstruert litt i det trangeste laget slik at varmen forplanter seg utover på stempelet istedenfor innover mot midten. Kjører man da på 95okt som brenner varmere vil man bare gjøre saken enda værre istedenfor å kjøre på 98 okt som brenner kaldere og faktisk senker forbrennings temperaturen. Har selv på 3 forskjellige 800 vært med der vi ikke hadde tilgang på annet enn 95 okt ved -15 grader og ca 20m over havet der vi kjørte på et vann som er en 1.5km langt. Da vi alle tre kjørte med full gass over halve vannet og idet vi begynte å slakke på gassen og nærmet oss en 100kmt bråstoppet den første av scooterne og de to andre fortsatte videre. Den andre stoppet også etter nye 300m mens den siste satt fast etter at vi hadde lokalisert feilen på den andre scooteren. Kall dette gjærne et sammentreff om dere vill, men etter stempelbytte på alle tre maskinene og med 98 okt på tankene har vi kjørt på det samme vannet en mengde ganger med full gass over lengere strekninger uten at vi har fått detonasjon på nytt. Har også testet med egt måler og har registrert at temperaturen faktisk økte med opp mot 70f ved bruk av 95okt. "

http://www.scooternorge.no/forum/viewtopic.php?t=421&highlight=oktan
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
förhindra spikningarna isf, vara på säkra sidan. om du har en motor som din, inge elektroniskt som ändrar tändkurvan eller dylikt så får man inte ut mer effekt.
det skulle juh vara ifall motorn börjar detonera sönder totalt, då mår den nog inte bra men då skulle den nog detonera på 98 oktan också.
tex om du skulle tanka flygplans bränsle med en hög oktan halt så skulle inte motorn gå nå bättre, men imed att det är mer oktan så kan du porta som satan istället. men det vet du nog redan. :)
Najs då fick man veta lite mer :) Har inte riktigt fattat det där med olika oktantal, exempelvis turboladdade motorer får ut mer effekt med E85, är det inte mindre energihalt vid lägre oktantal och hur tusan kan man då få ut mer effekt då?
 
4

426H

Har inte riktigt fattat det där med olika oktantal, exempelvis turboladdade motorer får ut mer effekt med E85, är det inte mindre energihalt vid lägre oktantal och hur tusan kan man då få ut mer effekt då?
E85 har har inte 85 i oktantal utan ca 104. 85 betyder 85% etanol (15% bensin). Därför kan man ladda mer med turbon utan att riskera spikningar när man kör E85.
Finns inget samband mellan energinnehåll och oktantal.