90 hk kit EX570

mikekopman

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Hej
Finns det någon som kan ge mig detaljerad information om det sk. 90-hk kit som enligt uppgift fanns till Exciter 570, tydligen ett fabrikstrim? En av åtgärderna var tydligen en kapning av pipan...
Nån som vet? Nån som har ett att sälja?
 

Thorg

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Det enda jag känner till, som kanske motsvarar det du eftersöker är den uppgradering Yamaha gjorde på sista modellen av Exciter:n. 1993 var 25:års jubileum för Yamaha:s snöskotrar och då tillverkade man Exciter II SX som jubileumsmodell. Denna maskin hade 93 hästar med samma motorstorlek som alla andra exciters. Jag kan inte svara exakt vad det är för modifieringar som Yamaha gjorde, men jag vet att man ändrade porttiderna och monterade flatslide-förgasare bland annat. Jag har inte hört något om att man skulle kunna köpa detta kit, och jag tror dessutom att det skulle kosta en hel del om man kunde få tag i det. Tror att det enklaste är at försöka få tag i en SX-motor i så fall. Men jag kan lova att det inte är en enkel match, har själv varit ute efter att få tag i just en sådan maskin, men de är inte så vanliga..

 

mikekopman

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Jodå, SX:en känner jag till väl, den hade till och med ett annorlunda motorblock, det enda som skiljer den motorn från Vmax 600 är cylindervolymen, detta block klarade högre toppvarv och hade reeds, nåt som inte sitter på standardEX, som hade kolvstyrt insug. Någon annan som minns??
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jag minns att det fanns att köpa från yamaha ett 93hästars-kit. Törs inte säga vad det kostade men det var en hel del (kompisen fick köpa ett oanvänt av en handlare för 6000kr har jag för mig)
 

mikekopman

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Vet du vad kitet innehöll? Om man behöll orginalpipan som jag hört talas om så kanske det var andra förknasare eller? Upplys mig!!
 

kaka

Välkänd medlem
1 jan 2000
186
0
6
Älvsbyn Sverige vafan annars?
troligtvis andra förgasare.. mikuni på standard ex eller?.. portad var den då iaf! det är ja säker på!.. men det kan nog bli en dyr historia.. sälj yaman och köp en ny yama! tex vmax?
 

Tomas_Fahlen

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Östersund Sverige
90 hk kitet bestod av följande modifieringar av originalprylarna:

Grenrör kapat 25 mm
Toppen planad ca 1 mm
Avgasporten höjd ca 1 mm
Kolvskörten kapad på insugssidan med 5 mm.
MJ från 310 till 340
PJ från 42,5 till 40
Primärfjäder: 90501-604G0 samt 3 shims med artnr 90201-483P9

Motorvarvet bör öka från ca 6800 till 7500 rpm.

Jag bromsade min före och efter kitet och det höll vad det lovade, dvs 10-12 hk effektökning. Bestyckningen är bara något att utgå ifrån, jag tar inget ansvar för att det är rätt. Kolla alltid kolvtopp och stift OFTA.


 

mikekopman

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Alright! Nu fick jag ett vettigt svar! Hur funkade det när man köpte detta kit? Lämnade man skotern till Yamahahandlaren för modifieringarna eller? Hur gick skotern efteråt? Var det bara höga varv som gällde eller var den lika körbar ändå? Försämrades hållbarheten mycket? Som jag ser det så ger dessa modifieringar ungefär samma effekthöjning som en trimpipa, men man slipper trimpipans höga ljudnivå! Nackdelen är väl att det är svårare att ångra sig, en trimpipa skruvar man ju bara bort...(lossar fjädrarna) Kan du rekommendera åtgärden?

Till dig som rekommenderade en V-Max istället, jag funderade på en sån innan jag köpte EX:n min, jag blev rådd att inte köpa V-Max av flera bekanta som sa att Ex:n tog sig bättre i lössnö. Dessutom är det en förlängd version jag har, som bara gjordes/togs in i SWE sista året som EX:n fanns, d.v.s -93. Den var inte lätt att få tag i, jag åkte många mil för att köpa den!
 

Tomas_Fahlen

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Östersund Sverige
Man lämnade in skotern antar jag. Jag lämnade in lösa delar, dvs cylindrar, grenrör, topp och kolvar. Såvitt jag kommer ihåg (det var 10 år sedan) blev den inte sämre att köra, möjligen lite kinkigare med att ha rätt lågfartsbestyckning. Jag kan rekommendera åtgärden. Som all trimning ökar dock belastningen efter en sådan åtgärd. Gör det bara om den är i bra skick från början.
 

cougar_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Beställ lösenord till tikkas heta tips sidor.
där står det hur man med enkla medel kan få upp till 110Hp/7900Rpm

då får mått till filningen och kapningen av pipan. +tips på fler nödvändiga modifieringar.

+att dom har bromsat en exciter med olika pipor och bla. en kapad orginal pipa.
 

mikekopman

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Hmm nu har jag kalla fötter: Jag var in till Mulle i Mora idag för att fråga om modifieringarna du specifierat, han sa att om jag gjorde dessa, så skulle skotern inte ens gå att starta, att kolvskörten skulle kapas 5 mm skakade han bara på huvudet åt! Kommentar??
Han visade mig Dynotech´s Pipe Shootout på Ex, tror det var 4 testade pipor. Två av dessa sänkte effekten!! Standard gav den 78-79 hk, när den blev tunad så att den gick "rätt", d.v.s förgasarjusteringar fick dom ur 83-84 hk! PSI´s pipa gav 86 hk, det var den som gav mest! Jag ska lämna in skotern hos Mulle för bromsbänkstuning, struntar nog i trimning, satsar nog pengarna på plastskidor istället, matta med något högre kammar, 25 mm, vore heller inte så dumt...Bättre bromsgrepp är nog aldrig fel.
 

Tomas_Fahlen

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Östersund Sverige
Gör som du vill, det är inte fel med standard. Modifieringarna jag beskrev utfördes i början av 90-talet. Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess. Jag mätte upp alla detaljer innan jag skickade dem på mod och mätte igen efteråt. En sådan sak som kapad kolv är svår att missa...
 

cougar_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
JAJEMÄNN INDY 500 400/440 ÄR MED
Effekten stiger från 73-74Hp/7600-7700Rpm till ca 79-80Hp/8200-8300Rpm
med lite enkla småfix
 

mikekopman

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
jag kan nu meddela resultat av bromsning av ex:n, som jag blev tagen på sängen av! Till min förvåning var den visst redan uppskrämd! Efter kalibrering gav den 90,6 hk vid 7550 v/min, KUL! Men jag har inte en aning om hur den är trimmad...