850 etec varvar för lite

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.083
182
63
Malå/Adak
Brp v-kit art: 861805546 kostar dig en 500ing
Ingår det helix, sekundärfjäder och viktpinnar i det kitet så kan du i princip skippa det. INGEN kan åstadkomma några mirakel genom att byta helix!! Som Både Olof Aaen och Mulle m.fl sagt, behöver du ha just något brantare helix an 40-42 grader år något fel!

Vad alla maskiner behöver, och särskilt en "stark motor" som 850 är hälar på vikterna. Vikter som tar i ordentligt och greppar bra som sköter uppväxlingen och en sekundär som inte kokar rem och är bra på växla ner utan att skotern motorbromsar som en idiot direkt man släpper av lite är vad man behöver.
Diablokiten har vikter med häl, jag tycker dom är överprisade och så föredrar jag fasta hälar framför dom ledade, men funkar det gör dom, (även om dom också håller på och jönsar med helixar och sekundärfjädrar).
Flackt och mjukt i sekundären, Heelclickervikter som är tungt lastade i hälen och sen finjustera utefter viktarmen, beroende på vald motorfjäder och motorstorlek, så har du receptet för en maskin som går utav fan men drar lite soppa när du finkör, ett universalrecept för egentligen vilken skoter som helst!
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
978
74
28
Ingår det helix, sekundärfjäder och viktpinnar i det kitet så kan du i princip skippa det. INGEN kan åstadkomma några mirakel genom att byta helix!! Som Både Olof Aaen och Mulle m.fl sagt, behöver du ha just något brantare helix an 40-42 grader år något fel!

Vad alla maskiner behöver, och särskilt en "stark motor" som 850 är hälar på vikterna. Vikter som tar i ordentligt och greppar bra som sköter uppväxlingen och en sekundär som inte kokar rem och är bra på växla ner utan att skotern motorbromsar som en idiot direkt man släpper av lite är vad man behöver.
Diablokiten har vikter med häl, jag tycker dom är överprisade och så föredrar jag fasta hälar framför dom ledade, men funkar det gör dom, (även om dom också håller på och jönsar med helixar och sekundärfjädrar).
Flackt och mjukt i sekundären, Heelclickervikter som är tungt lastade i hälen och sen finjustera utefter viktarmen, beroende på vald motorfjäder och motorstorlek, så har du receptet för en maskin som går utav fan men drar lite soppa när du finkör, ett universalrecept för egentligen vilken skoter som helst!
Som jag sagt i en annan tråd så kan man nog diskutera helix vinklar i oändlighet. Jag har iallafall aldrig fått mina skotrar att gå riktigt bra med en rak 40 eller 42/38 som satt i 146” och jag har provat mängder med olika vikter och fjädrar, hårda som mjuka. Men det beror nog mycket på individen också och framförallt hur och var man kör också. Jag har en teori också om mina konstiga rem haverier där remmen bokstavligen gått av att det beror på att variatorn växlar ut för långsamt med för flack helix för jag har aldrig haft ett sådant haveri med en brantare helix då har remmarna istället fransat med betydligt lägre livslängd också. Jag har också bara haft slirspår från remmen på sekundären med org helix och mjuka fjädrar....