800 ves + pipor

jutsi

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Luleå Sweden
Funderar på att skrämma 800:an mha pipor men tvekar av flera orsaker, tex

Effektökning vs Hållbarhet?

Detta är iofs något som varje ägare måste avgöra själv men vad för erfarenheter har ni ang trimpipor och hållbarhet?
Nästa fundering jag har är hur omfattande jobb lägger man ner vid pip-trim?
Man bör ju se över kalibreringen av motorn vid all trim men hur omfattande jobb måste man lägga ner. Till saken hör ju att just 800 ves haft/har problem med spikningar.
 

xc_erik

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Tjena,
har inte pipor själv på min -02 Edge 800, men frågade SLP förra säsongen om deras singelpipor påverkar ev. spikning och fick följande svar:

>The link below will take you to the tuning
>data for that pipe.
>
>http://www.slp.cc/instsheet/09-834.pdf
>
>The pipe will not increase the chance of
>detonation but I would suggest checking
>and setting all of the ignition to stock
>specifications for best performance.
>
>The instruction sheet lists allrecommended
>clutch components and you could ask
>Motorhuset to supply them, I'm sure they
>can set you up ok.

Har nästan bara hört postiva saker om SLP singelpipan. Dock har det förekommit något rykte att inte alla pipor ger den effekt de ska. Vet ej om detta stämmer.

En lustig historia (för mig) är att jag förra säsongen träffade på 2 killar med var sin -02 Edge 800 som hade modifierats med: SLP singelpipa, rensad luftburk, SLP's rekommenderade bestyckning, reeds och en almond/gold primärfjäder (tror jag fick med allt).

Deras modifierade maskiner skulle ha identiska prestanda, så jag körde 2 repor på en sjö med slät och hårdpackad snö mot en av killarna.

Det underliga är att jag med helt standard maskin förutom 490MJ och 0,6mm uppshimsad nål vann både gångerna.

Vad det beror på tänker jag inte spekulera i, men killen som förlorade tyckte han slängt 10.000:- i sjön på sina modifieringar.

Annars finns nog all info du söker på forumet: http://groups.yahoo.com/group/XC800VES/

Bara att registrera sig och gå igenom alla ca 5800 inlägg gällande -02 Edge 800.

Kvällen är räddad :)

/ Erik
 

jutsi

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Luleå Sweden
Ouch, kan vara onödigt att köpa trim mao.
Jag bör läsa in mig lite mer kring trim av 800 ves. Jag antar att du funderade på att trimma din maskin eftersom du tom kontaktat SLP, varför avstod du från det?

BTW: Du har ju gjort omfattande undersökningar kring spikningar på 800 ves:en, har du fått reda på något konkret om orsaken?
 

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
han avstod väl förmodligen för att killen han tävlade mot hade trimm, men han dängde ju han ändå, så då insåg han väl hur osmart de va att trimma sin egen..