• Forumet är nu uppdaterat och Tapatalk är tillfälligt avstängt. Läs mer här.

650 Quest skumt fel

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.025
0
36
Hej!

En bekant köpte i våras en bombardier quest 650, till rätt pris då den inte startade.

Enligt säljaren gick motorn tungt och han hade haft in den på crossfix i piteå som påstod att motorn var tvungen klyvas och det skulle bli dyrt.

Han köpte den och vi tog ur kolven och allt såg jättefint ut och veven gick lätt.
Tillbaks med sakerna och problemet kvarstår.

Den har fått nytt stift, nytt bränsle, har fin gnista. Stifter är fuktigt efter man dragit på starten. Startmotorn med fyrhjulingens egna batteri orkar knappt dra runt motorn.

Vad jag läst finns det en "dekompressionsmekanism" (?) som ska sänka kompen vid start, kan det vara denna som spökar?

Vi kopplade ett större batteri samt starthjälp så den orkade dra runt den, samt gav den startgas men den ville ändå inte mer än tända till, utan att starta.

Värt att tillägga är väl att det sitter en splitt ny startmotor.

Några teorier??

Mvh
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.025
0
36
Sv: 650 Quest skumt fel

Ingen som har någon aning om vad som kan vara fel eller om denna dekompmekanismen brukar jävlas?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Sv: 650 Quest skumt fel

Mät spänningen vid startmotorn och kolla att den verkligen får full spänning vid start, så det inte är spänningsfall i startrelät, någon dålig jordning eller liknande som ställer till det.

Är det dålig fart på startmotorn även om du gör startförsök med urskruvat tändstift?

Jag vet inte hur dekompressionsmekanismen kan tänkas vara gjord på den här motorn, men en något "ful" - och billig - lösning som används på en del gräsklipparmotorer är att kamaxeln är specialslipad så att en av ventilerna - osäker på om det är insug eller avgas - står en aning öppen under en del av kompressionstakten. Det sänker kompressionen så pass mycket att motorn blir lättare att dra igång men vid högre varvtal hinner det inte läcka ut så mycket förbi ventilen att det stör motorns gång. På en motor med den lösningen är det mycket viktigt att ventilspelet är exakt rätt inställt för att den ska fungera bra.