500ss drar sjukt med bränsle o olja

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Hejsan, var o köpte en 500ss -04 som gått 212 mil för ungefär 1 månad sen. Den har ända sen jag köpte den dragit omänskligt med olja och bensin, för jag tror inte ca 4-5 liter/mil konstant är någon normal siffra för denna maskin. Den slukar även olja som en hestakrake, körde 6 mil och då var halva oljetanken slut. Har prövat bestycka ner den men den går bara sämre och drar fortfarande mkt soppa o olja. Någon som har en aning om vad det kan vara? jag har läst lite och fick reda på att en del -04:eek:r med 600 motor fick felgjutna förgasare. De som fått 600 med felgjutna förgasare skrev också att deras drog runt 4liter/milen konstant och en massa olja + att de gick lite fett på lågvarven. Det är precis så det är för mig. Har kört bort grymt mkt pengar på bara de 40 mil jag hunnit köra pga detta. + att en variatorrem gick åt fanders nu idag, så det blir nog inte så mkt körning nu under loven. :(
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
I början när vi köpte mach1'an så var det inge olja i behållaren så vi fyllde och prövade med då rök den som ingenting annat drog halva burken på en tur så vi kollade upp det o märkte att den som hade skotern innan hade bytt gaswire men inte dragit den till oljapumpen, så oljepumpen slog på max med olja så vi pluggade igen slangen så att bara slidmatnings drevet fick olja:) en idé om att den drar mycket olja men bensinen vet jag tyvärr inte...
 

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Om jag var du skulle jag åka iväg och få motorn bromsad. Då ser dom direkt om något är fel och vad det isf är. Brukar kosta från 1500 kr ungefär. Snabbt intjänade pengar om den nu drar så mycket. 500SS brukar ligga på 2-2,5 liter/ milen annars.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
vars kan man bänka då? närmaste stället från vilhelmina? föresten, någon som vet hur jag gör för att höja inslagsvarvet?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Varför ska han ha in skotern till en bänk nu helt plötsligt? Verkar enlig mig bortkastade pengar. Om nu förgasarna är felgjutna är det väl lika bra att be en kunnig ÅF titta på dom? Eller så tar du reda på HUR dom är felgjutna och felsöker själv, skicka efter ett par nya, montera och se glad ut.

Kan annars vara bra att se över hela bränslesidan så det inte är något annat som spökar tex reeds m.m

Inslagsvarvet höjer du genom att byta till en fjäder med högre starttryck i primären.
 

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Om du tycker att det är bortkastade pengar på att bänka motorn så kan du ju räkna på vad två nya förgasare kostar. Troligtvis mellan 6-8000 kr/ paret. Det går oftast att hitta några extra hk och även få lägre bränsleförbrukning med en rätt bestyckad motor efter en bänkning även om man tyckte den gick bra innan. Även om förgasarna är felgjutna så ska den ju inte dra mycket olja eftersom förgasarna inte har något med oljeförbrukningen att göra. Hör med första ägaran om han gjort första cervicen på skotern. Brukar vara vid 50 mil. Då ska dom ställa ner oljepumpen och ev byta från inkörningsmunstycken till vanliga munstycken. (Har för mig att gammla mxz 600 hade inkörningsmunstycken). Om nu förgasarna är felgjutna borde det ju gått på garantin. Men som sagt kan du ju kolla reedsen om det gått ur någon bit eller så.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Okej, ja jag kan ju ta mig ne ordentlig titt på det först. Men har inte tillgång till garage just nu då farsan kollar släpvagnen. Men jag vet inte vad jag ska kolla som kan ha med bränsleförbrukningen och oljan att göra, tippsa gärna vad jag ska kolla så kan farsan hjälpa mig med det. Har inte riktigt koll på allt i en skoter, men det mesta. Ett alternativ skulle ju vara om t. ex all-service som vi har här skulle kunna låna ut ett par förgasare från någon nyare 500ss modell och se ifall det blir någon skillnad, blir det de så borde man kunna fråga sin ÅF om han kan höra med brp lr om det blir bombardier ifall man kan få ett par nya förgasare. För det kan väl inte vara tänkt att man ska stå för dom själv? Ang. den där fjädern, kan den möjligtvis heta helix? lr har jag fått det om bakfoten? vad kostar det att köpa en sån?

edit: jag har redan bestyckat ner den både på högfart och lågfartsmunstyckena, men då uppstod ett märkligt fenomen. Tomgångsvarvet ligger nämligen på 3500rpm och inte en bit under, det kan kanske bero på ifall jag råkade komma åt gasvajern lite så den blev mer spänd så den förgasarna står öppnare. Sen så blir det ena ***** smällar ur avgasröret så det flyger sot, precis som on den baktänder. Det händer i princip varje gång jag stänger av den. Väldigt irriterande och väldigt pinsamt, speciellt när man ska tanka på någon mack... tycker heller den inte går riktigt bra på lågvarven nu.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Om det är förgasarna som är väck tycker jag det är bortkastade pengar att bänka skrothögen, men det är ju bara vad jag tycker det.. En motor drar inte 3 liter mindre per mil bara för att man bestyckar om den, så ***** fel kan inte originalmunstyckena vara ur min synpunkt.

Det är mycket möjligt att mer saker än förgasarna är fel från fabrik, därav oljeförbrukningen, går ju att kolla med dom som fick ordning på sina maskiner och höra vad dom gjorde. Som du säger borde det gå på garanting, men man vet aldrig med vissa ÅF eller så har det bara missats.

Jo, gå och hör med din ÅF du och rådfråga dom lite.

Helixen sitter i sekundärvariatorn och är inte samma sak som primärfjädern. Fjädern jag pratar om kostar inte mer än några hundralappar, det kan du även kolla med din ÅF om
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
jo ska göra det, tycker också det känns lite onödigt att bänka "skrothögen", och dyrt dessutom. Är det föresten någon som vet vilken storlek det är på lågfartsmunstyckena före och efter 50-mila servicen? För då får jag veta ifall de bytte några efter 50 mila servicen. Satt i 12.5 som jag bytte ut mot mindre, kom inte ihåg vad jag fick av ulf på all-service :/ få fara ner och fråga honom. Han är lite flumm så ibland uppfattar man inte allt han säger. ;D
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
På våran -04 byttes det inga munstycken vid första service , den funkar perfekt med orginalmunstycken,går billigt och bra.
Däremot kan du behöva justera vajern till oljepumpen så att den ligger på c:a
1:40.
Tar den så mycket bränsle har du något annat fel än bestyckningen.
 

Henke_hinken

Välkänd medlem
19 nov 2006
100
0
6
Min 500ss -04 drar också mycket bränsle, mer än 3 l/mil. Ibland 4+. Tycker att jag tankar olja hela tiden.
Har rengjort förgasarna, inte mycket skit i dom och blev ingen skillnad.
Han som hade den innan mig sa att han nästan aldrig körde den över 2 l/mil så det är konstigt som fan.
Stiften är blöta hela gängdelen, som att den tryckt upp soppa mellan gängerna.
På lågfart så kan motorsmattret försvinna och motorn låter dovt, + att det är ryckig när man smyger, som att den tänder överflödig bensin och accar till med jämna mellanrum.
Kanske ska prova bestycka ner den. Eller MÅSTE prova bestycka ner den.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Tror jag fått bort problemet med olje och bränsleförbrukningen, märkte under min 10 mils färd att den inte dragit mer än 2.12l/mil och ganska lite olja. Men den böar så mkt under 4000rpm, sen så går den inte riktigt bra under 4000rpm. Ändå är stiften chokladbruna, tomgången står också på 3500rpm konstant. Det jag har gjort är att jag bytt lågfarten till 15 och högfarten till 350. Vred tillbaka luftskruverna på förgasarna ½ varv idag och prövade och tomgångsvarvet sjönk med 1000rpm, fast den böar mer under 4000rpm nu än då jag inte justerade luftskruven.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
När dom säger "huvudmunstycke" skulle det vara samma som högfartsmunstycken på skotrar eller? Trodde att det var lågfarten som var upp till ½ gas och sen huvudmunstyckena 3/4 - fullt gaspådrag. Kan det isåfall vara högfartsmuntyckena som är den stora boven i dramat? för jag bytte både lågfartsmunstyckena och högfartsmunstyckena samtidigt.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Huvudmunstycke, högfartsmunstycke, main jet. Kärt barn har många namn, själv heter jag bara Peter.

Om du har problem under 1/4 gas (som jag förstår att du har?) är det lågfartsmunstyckena du ska ändra på.

Kan du skruva in luftskruven helt utan att motorn dör? Då har du för små lågfartsmunstycken.

Ökar varvtalet på motorn när du skruvat ur dom mer än 2 1/4 varv har du för stora lågfartsmunstycken.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
bytte tillbaka lågfarten nyss och satte i 350 på högfart ( 1 steg lägre än original ). Tomgången går nu åter ner till 1.8k och den går bra, den böar fortfarande när man ligger på tomgångsvarvet och trycker på men det tycker jag inte är så konstigt. Jag antar att det är normalt.
 

Henke_hinken

Välkänd medlem
19 nov 2006
100
0
6
bytte till 340 huvudmunstycke och rengjorde rave portarna nyss. Känns som den går bättre nu, men jag tror att den svarade lite sämre på gasen från stillastående. Kanske inte så konstigt.
Ska byta till 15 på lågfarten när jag får tag i sånna.
Har också justerat oljevajern till 18,5mm idag.

Hoppas man inte ställer till något.

Ska räkna ut hur mycket olja den drar, såg att den hade dragit ca 7-8 mm på oljebehållaren på 2km.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Prövade först med 340 jag med men den gick inte som den skulle, fick för lite bensin när jag gasade på. Jag undrar om det var högfarten som gjorde att den drog minde när? Eftersom jag bytte både högfart och lågfart samtidigt så vet jag ju inte men då jag tyckte att den gick sämre på lågfarten så bytte jag tillbaka dem. Ska se nu om den drar nå mindre med bara högfarten, gör den inte det så får jag väl köra med den som den är nu. Blir ju lite surt att den drar så ***** mkt men det får man ta. :p
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Hur gör jag för att ta lös primären? Måste man lös med hela, alltså att man skruvar in den där avdragaren så den lossnar från axeln så hela kommer lös? Eller finns det något enklare sätt? För Det sitter som tusan iaf. Kan man inte bara ta lös den yttre delen? kom med förslag hur man kan göra och vad som är enkast. Behöver man några specialverktyg förutom avdragaren (pinnen man skruvar in)?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Måste du verkligen ta lös den då? Om du kan låta bli att göra det är det inte alls någon nackdel. Oftast måste man slå och vålda uta blåöga för att det ska hända något.