500efi spridar rengörning

500slp

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Har just varit ute och rastat en Formula Z 583cc och en v-max 600 ,varför går just polaris 500 efi så bra för ? typ xlt och sådana med mer hästar har ju ingen chans! Till frågan kan man slå in något som rensar upp spriadarna lite när skotern har stått ett tag? ska man använda k-sprit eller booster eller Typ nått annat från red line som jag såg?

har haft lite problem med att skotern lägger sig aldeles under tomgångsvarv men den stannar inte oxxå svarar den lite trögt kanske mellan 2000-2200 varv men sedan går den som vanligt något tips?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Spridarrengöring...

Det brukar inte vara någon idé med dyra spridarrengöringsmedel. Hartsavlagringar som kan bli när bensinen har stått och avdunstat löser sig ganska snart i bensin (ev med sprittillsats). Om man har fått annan smuts i spridarna, t ex gummirester från någon dålig slang eller ludd från alltför billiga piratbensinfilter så är det enda som hjälper att suga någon tvättvätska bakvägen genom spridarna. Det finns ett filter (sil) i varje spridare, som kan bli tätt med tiden. Och det är ju lätt att inse att lösningsmedel som biter på gummirester och ludd, de kommer också att förstöra gummislangarna och det som är kvar av bensinfiltret!

Alltså: Om du byter bensinfilter på ett fordon med insprutning, använd originaldel eller filter från någon känd filtertillverkare (Bosch, Mann, Fram etc). Håll efter bränsleslangarna, om du måste byta någon så använd ny, bensinbeständig, armerad gummislang av god kvalitet. Köp inte "injector cleaner" eller liknande, det är bortkastade pengar. Möjligen kan man hälla i K-sprit i början av säsongen.