440?

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Hej, jag har hört att det är många nackdelar med en 440?:cool:

tex, dom går inte lika långt ''dom skär lätt''? Måste ställa in dom efter väder? m.m

Jag skulle vela veta för och nackdelar med en 440:p
Jag ska köpa en ny skoter nu till vintern och har alldrig haft en 440 så jag vill veta fakta om dom.

Nu är saken upp till er:rock:

MVH / simon
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Han hade mens, jag är en snäll liten gosse som han sökt men har inte fått det rätta svaret och kanske någon vet nå mer? Kanske någon har hittat fler nackdelar? ta det nu lilla lugna leffee =)
 
R

Robin

Har du inte hittat svar på den frågan så har du sökt attans kasst!

Men sammanfattningsvis. 440 motorn är ingen bruks motor och duger inte heller som bruksmotor, det är en tävlingsmotor och passar inte in utanför banan, nu mera passar den inte helller in inne på banan eftersom 440 klassen har utgått.
Det finns inte en enda anledning att välja en 440 motor framför exempelvis en 600.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Det finns inte en enda anledning att välja en 440 motor framför exempelvis en 600.
Kanske inte motormässigt. Men ser man till skotern i helhet så hade då jag valt ex. en rev440 -05 framför en rev 600 av samma årsmodell, likaså med snopro 440 framför f6 alla dagar i veckan. Jag kör inget på någon bana utan nästan bara "lekkörning" och efter leder som de flesta ogillar, dvs där det är mycket kurvor och där det är gropigt.
En 440 har en hetsig karaktär med ett smalt effektband där all effekt finns på toppen. Någon som jag tyckte var roligt att köra.
De har bra stötdämpare, bra förarmiljö, bra matta från fabrik samt att de är lätta och robusta. En annat sak jag gillar är att man slipper oljepumpen så det är mindre saker som kan gå sönder.
MEN, de kräver lite mer av ägaren även om man givetvis inte behöver vara någon mekaniker. De blir lite mer känsliga på bestyckningen av förgasarna trots att det inte är så jäkligt som många vill påstå.
Å andra sidan så hinner man lära sig en del. :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
En 440'i skulle jag säga är den ultimata skotern om man vill köra hårt efter led och utanför, grymma dämpare som klarar det mesta och ett chassi som tål mycket stryk kombinerat med en motor som är riktigt pigg och ettrig på högre varv sen väger dom lite mindre än en std maskin.
Visst är livslängden på kolvar mm inte lika lång som en std 600 t.ex, men chassi, boggie mm är byggt för att hålla ändå bättre än en vanlig maskin. Så håller man efter motor, förgasare, variatorer mm så ska en 440'i inte råka ut för fler haverier än en std motor.