2019 Lynx ranger 49 pro tråden

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Sitter spindlar med längre fot på brps lössnömaskiner inklusive 49an. Jämför gärna så får ni se. Äldre 49or har en mer upprätt spindel med skidinfästningen i linje med a-armarnas yttre infästningar och de nyare en mer lutande spindel och dessutom en längre fot på spindeln så att skidan hamnar längre fram. Renegaden/xtrim/ mxz med flr har en annan spindel och dessutom är övre a-armarnas kulled längre fram å gör därmed att spindeln lutar mindre.
Har inte stört mig på vingligheten då jag mestadels kör lössnö men har som expriment nu monterat spindlar ifrån en xtrim. Blir ju fortfarande lutande då original a-armar sitter på men foten är ju kortare. Ska upp till fjälls v10 och lär bli endel ledkörning där så kan komma med lite reflektioner efter de.
 

SockerC

Ny medlem
11 dec 2014
3
0
1
Jag har inte många mil på min maskin(ca 50) men jag förstår faktiskt inte mångas prat om att skotern ska vara ostabil/vinglig. Jag och en polare köpte i vintras, jag har sänkt boogien med 18mm som tidigare diskuterats och har framfjädrarna i max(jo ,dom är cyckelpumpar och skall bytas) balatan på kortaste,smalste skistansen med 10mm toeout och med den setupen är den betydligt stabilare, mer beräknande än min fd Summit 2012'a.. kompisen böt alla dämpare till Öhlinare och han har en annan setup..max balata och inte sänkt boogien och han upplever den som rena rama ledsmiskaren, stabil som fn och tar guppen bättre än alla hans tidigare maskiner(många olika)
Vår största fråga just nu är vilken setup som ger bästa kombon lössnö/led. Vi är mkt nöjda sofar!
Jo,jag mappade om min till 2020 ,och den är kanon att smyga med..kompisen är nöjd med orginal mappningen (boondocker,summit).
 

SockerC

Ny medlem
11 dec 2014
3
0
1
Ny dag med dåligt jaktväder gav tid för lek och tester av skotern... Ändrade tillbaka boogien till orginal läget och satte balatan på längsta läget. I övrigt samma på dämpare, dvs max fram, näst hårdaste bak och centraldämparen två snäpp upp.. Förlängningen av svingen hade jag i "flytande" mode men svingfjädern i näst hårdaste läget.
Skotern vart liiite vingligare i kurvor men kändes lugnare i guppen. Så totalt sett bättre ur mitt perspektiv. I fjällnära tight skogsterräng med mkt upp och ned samt en del skråkörning så vart körupplevelven trevligare. Så som den är ställd nu blir den nog ett tag då jag är mer än nöjd
 

multip

Medlem
4 mar 2017
11
1
3
Piteå
Sålde min ranger 49 med e-tech motorn och bytte en ny 2019 900ace och är supernöjd , ska aldrig för min del välja högkamsmatta dels för att den låter och vibrerar samt att snöföret dom sista åren har förändrats , nu är det en kort försäsong med lössnö och sedan kommer blidorna bakom varandra och du kan köra var du vill med lägre kammar som ger bättre komfort .Älskar 900 motorn både vridet och hur pigg den är, kompisen har en 600 e-tech och 0-100 skiljer oerhört lite mellan våra maskiner plus ljudnivån som är så låg att man kan prata utan att skrika med passagerare.
 
Reactions: Beretta

Smeds

Ny medlem
18 aug 2020
1
0
1
31
Jokkmokk
Hejsan, någon här som kör 2020 med 600r?
Jag har endast haft skotrar som axys rmk 800 , sks 146” 850 , summit 800 Och 850 m.m
Men är nu sugen på 49 efter som att jag letar efter en bra skoter till allt, upptäcka nya ställen på försäsongen då det förhoppningsvis är gott om snö i skogarna och på vårarna är jag uppe i fjällen runt årrenjarka och kör, blandat led fjäll och skogskörning. Dom jag kör med har skotrar som summit rmk osv.

Den stora frågan är kommer jag ha kul på en 49a samtidigt som jag kan ha en trevlig tur på leden och få med mig alllt utan kälke när vi åker på långa turer.
Mvh
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
49an är lite tyngre än Summiten exempelvis, och den är dessutom byggd på det bredare 4-taktschassiet.

Är extrakylaren något du vill ha? Om inte så vore väl en Summit 600 154" eller Boondocker 600 154" med monterad packlåda ett minst lika bra alternativ för finkörning och ett bättre för när du ska med polarna ut i riset.
Är extrakylaren ett måste så går det faktiskt montera på Summit/BD också.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Fick tag i ett par extraspindlar till min Boondocker så nu blir det att testa om rakare spindlar gör 49an lugnare.
Tänkte inte på det i fjol men jag såg vid senaste besöket på Nila en -20 49a 900ACE i butiken och den har rakare spindlar från fabrik, ev även andra övre A-armar.
Verkar som Rovaniemigänget kommit fram till ungefär samma sak som jag när det gäller denna maskins brister då dom bytte både boggi och spindlar efter ett år.
 
Reactions: jw1978

tobbe-e

Aktiv medlem
9 mar 2011
90
0
6
Sundsvall
Hoppas det är okej att jag skriver detta i denna tråd, annars tar jag bort kommentaren.

Sitter det 36" framvagn på -19 900ace PRO-modellen? (är det isåfall 36" på samtliga pro-modeller?)
Tycker mig inte få detta riktigt bekräftat när jag söker själv på nätet nämligen, men antagligen jag som är slarvig.

Jag överväger att köpa de smala böjda a-armarna från rangern och sätta på min 3700 (och använda boondockerns spindlar),
eller måste man även ta spindlarna isåfall?

Hoppas någon har koll och ids svara på detta :)
Bonusnot* Är det någon här inne som klämmer på 36" a-armar och vill sälja så är jag idel öra!

MVH
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Hur har det gått för er som testat byta spindlar mm?
Även om jag sålt min maskin är jag ändå nyfiken på vad ni har kommit fram till.
Det är ju ganska talande att Lynx gjort om detta numera, hoppas VERKLIGEN att ni som har kvar era -19 maskiner får detta på någon typ av garanti.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Hur har det gått för er som testat byta spindlar mm?
Även om jag sålt min maskin är jag ändå nyfiken på vad ni har kommit fram till.
Det är ju ganska talande att Lynx gjort om detta numera, hoppas VERKLIGEN att ni som har kvar era -19 maskiner får detta på någon typ av garanti.
Farsan tog med sig skotern till fjälls så inget spindelbyte än. Får se om han tar ner den en sväng nu till jul så jag får mixtra.

Inget intresse alls från BRP att fixa till detta! Enligt dom är det inget fel på maskinerna....
Jag har som sagt var en annan åsikt, ingen annan skoter jag provat är lika rank som denna. Jag voltade som tidigare nämnt när jag körde rakt fram på preparerad led när jag släppte av gasen efter att ha gasat till lite efter att ha passerat en oplogad skogsväg. ..och får jag säga det själv så är jag i alla fall en skaplig skoterpilot. Enda skotern jag tidigare provat som kommit i närheten av lika oberäknelig är nog en Yamaha Nytro med SLP-skidor jag testade för hundra år sen. En polare har just skaffat en exakt likadan fast 2t, ska bli spännande jämföra den mot 900an.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Är polarens en 2019 också?
Är det någon som kört 2020 och kan berätta hur dom upplevs i jämförelse?
 

Axcent

Medlem
21 dec 2020
5
0
1
37
Kiruna
Jag hämtar en -20 49 ranger nästa vecka. Får se hur den beter sig.

Det har nämnts något om Commandern här i forumet också. Vad är den största skillnaden mot en 49a förutom bredden på mattan så klart. Folk nämner inget om någon tippighet i den maskinen...
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Jag hämtar en -20 49 ranger nästa vecka. Får se hur den beter sig.

Det har nämnts något om Commandern här i forumet också. Vad är den största skillnaden mot en 49a förutom bredden på mattan så klart. Folk nämner inget om någon tippighet i den maskinen...
Jag har en Commander, den är som sagt bredare. Den är helt suverän i jämförelse med 2019 Ranger, det året som de bytte chassit på Rangern. När jag köpte min 2019 Ranger önskade jag just att det skulle kännas som en "smal" Commander i körningen. Tyvärr så var den ju som bekant felkonstruerad 2019..
 

Axcent

Medlem
21 dec 2020
5
0
1
37
Kiruna
Det var ju trist. Men nu till -20 så är det ju samma boggi som i Commandern samt det verkar vara några mindre ändringar i framtagning. Så hoppas att -20 beter sig lite annorlunda. Chassit är väl också samma som i Commandern?