Ännu ett sätt att kalibrera varvräk

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
...kom jag på av en slump nu i helgen.

De flesta har väl märkt någon gång att tändsystemet på de flesta skotrar sprider en hel del störningar omkring sig. Om man får in tändstörningar från en skoter på en tv så ser det ut som ett antal vågräta brus-streck som rullar över bilden.

Nu arbetar det europeiska tv-systemet med 50 bilder per sekund. Om vi nu antar att motorn går med t ex 3000 varv/min och den är tvåcylindrig, alltså tändning två gånger per varv, får vi tändstörningar 3000 * 2 / 60, alltså 100 gånger per sekund. Om man håller motorn på exakt 3000 varv / min kommer man att få två stillastående brusränder på tv-bilden, ökar man varvtalet litegrann rullar de uppåt, minskar man varvtalet rullar de nedåt. Om det hade varit en trecylindrig motor hade man fått tre brusränder.
6000 varv / min kommer då att ge 4 resp 6 brusränder, 9000 ger 6 resp 9.
"jämna" varvtal däremellan (1500, 4500, 7500 osv) ger också stillastående brusränder.
 

Juhan

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
Luleå Sverige
RE: Ännu ett sätt att kalibrera var

störningar på tv apparater? har du kollat att du använder radioavstörda tändstifft? BS9r tex.
 

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
RE: Ännu ett sätt att kalibrera var

Ingen dålig uträkning du har gjort. =)
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Ännu ett sätt att kalibrera var

Grymmt!
Det är en sån där sak som är ganska (nåja...) lätt att räkna ut men TOTALT omöjlig att komma på, nästan...
Det måste jag helt klart testa i morrn!

Lite störningar får man väl även om man har avstörningsmotstånd någonstans så det funkar nog för alla.

Men man får se upp om man har en 100Hz TV, då kommer man att få varva 6000rpm för att få två ränder.
Det är väl kanske inte så stor risk att man går på att varvräknaren visar 100% fel, men nu fick jag känna mig lite smart i.a.f. :D
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: Ännu ett sätt att kalibrera var

Det är skönt att alla inte bara tänker på vem som drar vem.
Kul med någe nytt ämne i bland.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Ännu ett sätt att kalibrera var

Störningar blir det alltid, frågan är bara hur mycket. Har man en liten husvagns-tv med en trådbit som antenn nån meter från skotern får man säkert tillräckligt med störningar för att det ska synas tydligt.