Laga kammar.

Butan

Medlem
22 feb 2010
40
0
1
Hej, köpte en matta och en hel del kammar var nästan helt av och undrar om det är en omöjlighet att limma eller göra något liknande för att förlänga livslängden på kammarna ett tag?

Känns ju jävligt långsökt men finns det något sätt att få dom att sitta igen?
Alla är ju inte helt av men många är ju typ hälften av osv.

Det är 44mm's kammar.
 

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
Jag skulle nog säga att det är omöjligt att laga en skotermatta så det håller för påfrestningarn som uppstår. Då en matta vulkas så görs det förmodligen under högt tryck och med värme. Dessutom har väl kammarna förstärkningar ingjutna?

Då man gör gummipackningar använder man iaf ett tryck på typ 100-200ton. Svårt att göra det hemma :)
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Om du hittar ett företag som monterar/lagar/tillverkar transportband till industrin, så har de grejjer för att laga sådant. Det är tyvärr inget lim du köper, utan de måste använda sina grejjer för att vulka ihop gummit.

En kompis gjorde detta på en matta för 2 år sedan, och de lagade kammarna håller ännu. Tror han fick bjuda på smörgåstårta som betalning...
 

PhzII-Mtn

Välkänd medlem
18 feb 2007
130
0
6
Tierp
Fråga värt om det inte är bättre att köpa en bättre beg matta då när man ändå måste riva ner allting, jag hade nog övervägt det istället.. Men det beror ju förstås på hur pass sliten den är.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
De som håller på inom gruvindustrin har mycket med transportband at göra.
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
En kanske dum fråga från en novis inom skoterområdet... men hur länge håller en matta vid normalt bruk?
Jag pratade med en försäljare idag om en skoter (en 93:a) där han trodde att det var originalmattan som satt på fortfarande.
 
Reactions: ollebullzor

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Det beror helt på vilken kamhöjd du har.
En matta från en gammal skoter (tidigt 90tal och äldre) har ju i princip inga kammar så en sån matta kör man ju på tills den går av, vilket kan vara allt ifrån 500 till 1500 mil. På min Et som gått 1300 mil sitter original matta på och går att köra på. (ska dock byta i sommar då den börjat spricka)

Dock en skoter med lite kammhöjd byter man när kammarna börjar vara nedslitna/bortkörda. Så det beror på hur höga kammar du har, men en 44mm tror jag inte håller så mycket mer än 100 mil kanske...beroende på hur man kör... jag överlåter den uppskattningen till nån som är mer bevandrad inom nyare skotrar och högkammsmattor.
 
Reactions: ollebullzor

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Det beror helt på vilken kamhöjd du har.
En matta från en gammal skoter (tidigt 90tal och äldre) har ju i princip inga kammar så en sån matta kör man ju på tills den går av, vilket kan vara allt ifrån 500 till 1500 mil. På min Et som gått 1300 mil sitter original matta på och går att köra på. (ska dock byta i sommar då den börjat spricka)

Dock en skoter med lite kammhöjd byter man när kammarna börjar vara nedslitna/bortkörda. Så det beror på hur höga kammar du har, men en 44mm tror jag inte håller så mycket mer än 100 mil kanske...beroende på hur man kör... jag överlåter den uppskattningen till nån som är mer bevandrad inom nyare skotrar och högkammsmattor.

Kör du sönder en matta på 100 mil så har den inte gått på snö i många meter..
 
Reactions: Henka023