Vilken skoter drar minst bränsle?

F

FlewFish

Som rubrik vilken skoter som massproducerats och finns i Sverige drar minst bensin idag?

Modell: ?

Lugnkörning: ?
Blandat: ?
HÅRD!körning: ?

Seså fram med dina bästa tips!
 
Senast redigerad av en moderator:

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Jag skulle vilja framhålla min förra maskin Lynx G-Touring 500 (494 Rave) -98 som jag hade sen ny och i åtta år ca 1100mil fick jag ihop. Den låg på en förbrukning utan pulka och ingen passagerare och efter led mellan 1,2 - 1,5/mil, var i stort sett omöjligt att passera 2 l/mil oavsett körförhållanden

Lite kuriosa, vid ett antal tillfällen med gubb/killgäng så fick dom för sig att jag inte tankade fullt vid mackarna så dom kollade min tankning för att se om jag ljög (men betala fick jag själv göra)

Förgasarna var originalbestyckade, nålarna sänkta ett hack pga att den bluddrade vi gaspådrag i originalläge, behövde inte byta rem under tiden jag ägde den

Har idag en Phazer Multip som ligger på ung samma värden, har inte ännu någon järnkoll på den exakta förbrukningen
 
Reactions: Mr snow

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
rotax 600 Sdi måste ligga i toppen över bränslesnåla maskiner...
Vet inte det riktigt om jag håller med. Jag vann då alltid över en 600SDI vid macken, dvs fick i mindre soppa. Och jag har en stor tung RX Warrior. De enda som klippt mig på fingrarna och kommit under 1.3 l/mil är RS'are samt någon kort förgasar-RX'are.

Och varje gång killen var in med sin 600SDI för att flasha om BIOSet för en ny fix så hoppade bränsleförbrukningen upp 1 dl/mil. I slutet var han och klev på 1.7 l/mil.

Nu kör han en RX Warrior...
 
Reactions: Mr snow
4

426H

Vad folk skriver om sina bränsle förbrukningar betraktar jag som skrönor. Ett riktigt test av flera maskiner av ett test organ typ statens provnings anstalt det är lite mer trovärdigt. Till dess så vet vi inte.
Håller med, dessutom är bränsleförbrukning på en skoter ganska ointressant, åtminstone om man ser till kostnader. Bränslekostnad utgör en försvinnande liten del av totalkostnaden för en nyare skoter.
Fast lång räckvidd är ju bra ibland iofs..
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Vad folk skriver om sina bränsle förbrukningar betraktar jag som skrönor. Ett riktigt test av flera maskiner av ett test organ typ statens provnings anstalt det är lite mer trovärdigt. Till dess så vet vi inte.

Åjo, nog vet man en hel del, är man i ett sällskap och kör 15-20 mil på en dag och vissa tankar 40- 50 liter en del måste tom ha dunk med sig för att klara dagsetappen och andra tankar 20-25 liter
Visst körsättet varierar men det kan tom vara den som leker mest som förbrukar minst
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vad folk skriver om sina bränsle förbrukningar betraktar jag som skrönor. Ett riktigt test av flera maskiner av ett test organ typ statens provnings anstalt det är lite mer trovärdigt. Till dess så vet vi inte.
Förvisso, räckvidden är viktigaste.
Dock gjorde jag ett bra test 2006 med min maskin. Under en helgsväng så mätte jag sträckan, dels med GPS och med trippmätaren. Skiljde mycket lite mellan dem. Under den helgen så tog min maskin 1.34 liter / mil i snitt. 99% ledkörning.

Jag körde 101.5 mil den helgen...
 
Reactions: Mr snow

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
min tar iaf 2.5liter milen, om inte 3. det är en Phazer.

skulle den gå på 1.5 skulle jag bli orolig :eek:

hade min Yeti 1000 -04, den gick på en dagsetapp på 1.3-1.4. men oftast på 1.9-2.1 beroende på körning.

min rs mtn -05 tog runt 1.7-2.5 beroende på körning. men oftast strax över 2.

:D
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
När du räknar i hop säsongens bensinräkningar dividerat i alla turer mätta med GPS. Då börjar du närma dig din snitt förbrukning. Då blir det med stor säkerhet lite högre förbrukning ;) Nice try
Vet inte om det skulle vara rättvist då jag ex. drar kälke 100-150 mil per år, då landar maskinen på ca 1.8 liter / mil.

Man kan egentligen bara mäta ledkörning efter preparerade leder. För ex. lössnöåkning skiljer sig en HEL del mellan ex. Gävle och Moskosel. Det snödjup som finns i norra sverige är bara sägner om man bor i Sandviken.

Samma sak gäller kustland/inland.

Är ju som att säga att en bils snittförbrukning även skall gälla husvagnskörning samt körning efter dåliga skogsvägar.

Har jag rätt eller fel?
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Smart poäng faktiskt. Men du förstår nog att en långtur är lika orepresentativ för bla körning som kälk dragning. Ofta mäter man förbrukningen på bilen eller skotern när man kör en lång sväng. Det blir inte riktigt rätt
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Smart poäng faktiskt. Men du förstår nog att en långtur är lika orepresentativ för bla körning som kälk dragning. Ofta mäter man förbrukningen på bilen eller skotern när man kör en lång sväng. Det blir inte riktigt rätt
I den där långturen så var det också en massa knorrande efter leder runt samhällen, speciellt Kiruna / Kurravaara. Det var även höghöjdskörning (om man nu skall kalla det så) kring Kebne med i bilden.

Alltså en samlad bild från Kust-fjäll då vi körde från Kalix-Kebnekaise, och det fanns partier där vi körde efter led (om man nu skall kalla det så), det var iaf kryss men inte så mycket spår. Även situationer såsom 'skördare har kört kors och tvärs för att fälla tall'-områden fanns det gott om.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jo, jag vet. Men det är också en oändlig mängd faktorer.
är det +grader eller minus, hårdpackade isiga leder eller moddiga, ligger man i 30km/h eller 70km/h eller kanske 100km/h.

Hur är mattan sträckt, vilken matta har man, hur mycket skidtryck är det på maskinen och hur tung är personen som kör. Är det stor eller lite vindruta osv. osv. osv. Beror på hur nogrann man skall vara.

De som i slutändan gäller, det är hur lång man tar sig på en tank. Och jag vet att jag _alltid_ tar mig 20 mil på en tank (även om jag måste bogsera någon stackare i mål), och utan att vara våldsamt orolig så klarar jag mig 25 mil till nästa mack men då bör jag inte dra kälke.

Jag kollar alltid vid varje tankning att den inte börjar ta mer och mer soppa. Gör den det då är något galet.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Min JAG AFS 440 -89:a som jag ägde en massa år tog 1,43 i snitt, max på en tank var på 1,67 min mor lyckade med konststycket att köra skotern 5 mil på 4,85 liter bensin, med kälke! jag fattar inte hur hon gjorde.

Att jag vet så pass väl vad det tog var för att jag fyllde maskien med bensin ända till taknröret innan hon for, sen fyllde jag med en dunk med exakt 5 liter , det var exakt 1,5 dl kvar när det var fullt i tanken.


Typiska tips på skotrar som tar lite bensin är AC 4t utan turbo, skotrar med standard varianten av 494, samt AC med 440 motorer från början av 90talet och fram till ca 1995
 
Last edited:
F

FlewFish

Får tacka för alla tips som inkommit. Sen går det aldrig att säga EXAKT så och så mycket bensin drar den i det och det läget.

Man får helt enkelt uppskatta så bra man själv kan.