rmk 800 05,

chappe

Ny medlem
12 maj 2023
2
0
1
18
Norrbotten
Hejsan, jag har en poalris rmk 800 2005 144", som jag hade velat göra någon variator inställning på eller på något sätt få den att bli lite värre på gasen, kör mycket lössnö, myrar, å likanande blir inte så mycket ledkörning, typ ändra fjäder å vikter i variatorn funderar jag på men är ny på detta så skulle behöva hjälp med vad som är bra å inte, även kanske dreva om den, vill att de ska bli högre varv å den blir starkare så man kan kö lite rulle å leka runt lite enklare. även tänkt på typ ett spi helsytem. är helt ny på detta så all hjälp uppskattas.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Denna motorn är lätttrimmad med bara pipa/pipor + bestyckning i förgasarna.
Men idag är det inte lätt att få tag på någon pipa eller dubbelpipor till dessa och hittar man så kostar det...
En slp singelpipa ger ca 145hk och dubbelpiporna 150hk. Original ligger dessa på ca 130hk.
Kör man med pipa/or så kan man sätta i samma saker som man kör i nyare pro rmk 800 2011- och nyare maskiner, och även remmen kan man köra från nyare så håller den också så slipper den bli som en gummisnodd efter en stunds tukt. Men se till att det är perfekt skick på variatorerna, för annars kommer det inte spela någon roll.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Denna motorn är lätttrimmad med bara pipa/pipor + bestyckning i förgasarna.
Men idag är det inte lätt att få tag på någon pipa eller dubbelpipor till dessa och hittar man så kostar det...
En slp singelpipa ger ca 145hk och dubbelpiporna 150hk. Original ligger dessa på ca 130hk.
Kör man med pipa/or så kan man sätta i samma saker som man kör i nyare pro rmk 800 2011- och nyare maskiner, och även remmen kan man köra från nyare så håller den också så slipper den bli som en gummisnodd efter en stunds tukt. Men se till att det är perfekt skick på variatorerna, för annars kommer det inte spela någon roll.
Är de Team sekundär även på de där äldre polarisarrna så nyare 11- helixar passar?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Är de Team sekundär även på de där äldre polarisarrna så nyare 11- helixar passar?
Det är team fast den heter ts-98 istället för den nyare ts-04, typ samma fast lite tyngre. Känns lättast igen då den har 8st helixskruvar. Men den har samma grader på helixen som en pro-rmk.
 

chappe

Ny medlem
12 maj 2023
2
0
1
18
Norrbotten
Denna motorn är lätttrimmad med bara pipa/pipor + bestyckning i förgasarna.
Men idag är det inte lätt att få tag på någon pipa eller dubbelpipor till dessa och hittar man så kostar det...
En slp singelpipa ger ca 145hk och dubbelpiporna 150hk. Original ligger dessa på ca 130hk.
Kör man med pipa/or så kan man sätta i samma saker som man kör i nyare pro rmk 800 2011- och nyare maskiner, och även remmen kan man köra från nyare så håller den också så slipper den bli som en gummisnodd efter en stunds tukt. Men se till att det är perfekt skick på variatorerna, för annars kommer det inte spela någon roll.
aha tack så mycket ska kolla upp lite mer om variatorn då tänkte jag, jo har också insett att de med pipa till den kostar lite, annars finns de som bara slutburk som lättare å få tag på men dem ger väll inte ut så mycket, bestyckning blir då den går lite dåligt så.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
aha tack så mycket ska kolla upp lite mer om variatorn då tänkte jag, jo har också insett att de med pipa till den kostar lite, annars finns de som bara slutburk som lättare å få tag på men dem ger väll inte ut så mycket, bestyckning blir då den går lite dåligt så.
Annan Ljuddämpare ger i regel sämre effekt än org den är bara lättare de är enda fördelen. De va ju kanonbra att sekundärvariatorn redan har bra lössnöhelix, jag kollade vilken fjäder den har från fabrik och de är svart fjäder. Jag skulle satt i en svart med vita färgmarkeringar för den är hårdare så den växlar tillbaka snabbare.
Provkör den fjädern och kolla hur mycket den varvar och justera varvtalet til "rätt varvtal" med primärfjäder och vikter.
Om du ställer in styartvarvet till 4300v så blir den tillräckligt vass och slutvarvet siktar du på 100-200varv över där motorn ger max effekt då ligger den mer ofta i max effekt vid pumpogasning i djup snö bvs att ställa in slutvarvet exakt där motorn ger mest effekt som man gör på en ledracer eler dragracer. Jag tror den ger max effekt runt 7900-8000v så sikta då på 8100-8200v. Asker har nog mer koll på viket slutvarv den ska ha för han har ägt alla polaris sedan hedenshös tid :)
 
Last edited: