Bygge av barnskoter från scratch - Lynx Shredder 110

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Har under en tid funderar på en barnskoter, köpa eller ev bygga en egen.
Då priserna på barnskotrar är helt galna idag, nytt som begagnat. Och då man har lite skrot liggande så tänkte jag fixa en egen.

Motorn kommer vara en fiddymotor på 107cc (ca 6-7hk) med automatkoppling och elstart . Kommer göra som en ram till motorn som fäster mot chassiet så man kan byta till annat om det behovet finns.
Matta en gammal lynxmatta 19mm avsmalnad och kortad till 10" bred 98" lång.
Boggieskenor axys 155" kortade till kort.

Huv, buk och ruta har jag beställt från en lynx 120 2023, samma med skidorna. Helt ok priser på reservdelarna faktisk, nästan billigare att köpa en i delar... :)


Boggieskenor, den ena klar och den andra bara kapad och fortfarande färg kvar.


Båda skenorna färdigsvetsade. Har riktat dom så gott det går inte helt perfekt men det duger. Då skenorna var skrot så var de såklart krokiga från början...


Mer info och bilder kommer löpande under byggets gång.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Hur skarvar man ihop en kortad matta?
Tänkte köra med alligatorlås som man använder till att skarva balataremmar, borde fungera med den lilla effekt en barnskoter producerar.
 
Last edited:
Reactions: mas och drdryyls

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Har kapat lite i mattan.

Före




Kvar att fixa är luckorna och flytta över mattclipsen.
Får se om jag kör feinsågen på luckorna eller om jag fixar en stans till dom, men jag tror det går fortare att såga ut luckorna. Gick väldigt smidigt med mattan, har tidigare kört vinkelslip och då har det mest rykt...
 
Reactions: Boost III

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Har tagit och kapat upp hålen där mattskoningarna ska sitta. Gick också smidigt med feinsågen.



Har lossat mattskoningar som ska fästas på mattan.


Ska nog slipa till ett pressverktyg för mattskoningarna, provade pressa dit några stycken med skruvstädet men det tar för lång tid och blir inte helt bra heller.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Fixat den främre svingen till boggien. I bakre delen i boggien blir det bara en dämpare utan något mer.

 

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
178
8
18
Örnsköldsvik
Fixat den främre svingen till boggien. I bakre delen i boggien blir det bara en dämpare utan något mer.

Vet inte hur barnskotrar brukar vara byggda men är det inte bäst att ha något som håller boggien bak så den inte kan vridas när man svänger?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Vet inte hur barnskotrar brukar vara byggda men är det inte bäst att ha något som håller boggien bak så den inte kan vridas när man svänger?
Det ska nog inte vara någon fara, boggien är så kort.
Ser ut så på 200cc barnskortar också, fast svingen är mycket kortare på dom, så brytkraften längs bak blir större på dom.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Har skarvat ihop mattan, tror det blev rätt bra. Imorgon får jag hem lite mer material så jag kan fixa de sista axlarna till boggien. Sen har jag börjat lite smått med framvagnen. Tyvärr kan jag inte börja med chassiet än då jag vill invänta huven och buken först. Men det finns många detaljer att fixa först så det finns att göra innan...

 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Länge sedan det uppdaterades här, men det går lite framåt iallafall. Har fått hem huv och buk, och även en dyna. Så det börjar bli dags för chassiet.
Sen har jag räknat ut hur jag ska göra med drivningen och lite hur motorn ska sitta för att passa.
Tyvärr har det kommit rep av fyrhjuling, köp av en trasig pro rmk och massa snickerier på gården mellan men det är ett tag kvar till frost än så länge :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Har varit dålig på att uppdatera, inte hänt jätte mycket än.
Men ett pro rmk chassie har fått sätta livet till.


Har kapat ut sidorna till chassiet.


Sidorna obockade med avsmalnad överdel.


Huv, ruta och buk tillsammans med chassie och dyna.


Sen har jag börjat med styrspindlar.
Den stora är från pro-ride rmk. och den lilla är till lill lynxen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Bra jobbat som vanligt den blir stenfrän och hållbar :) När kidsen växt ifrån den så måste du stoppa ner en 800 motor i den för de vore galet fränt.