13-15 cylinder på 09 800 cfi

Puppen

Medlem
4 feb 2016
18
0
1
Går det att montera 13-15 polaris 800 cylindrar på ett block från en 800 cfi 09 ifall man fräser ur vevhuset?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Knappast utan att i alla fall bearbeta om blocket. Dom fick väl bl.a tjockare cylinderskirtar från -10 och framåt.
Kan finnas, eller snarare så finns det säkert, fler skillnader också. (Spridarplacering kanske?)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De vill jag veta också för jag är bara säker på att de kränga på på 2012 motorer om man fräser ur blocket såklart.
Följdfråga är om en 09as topp passar på 13-15 cylindrar?
ASKER HJÄLP !! :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
CFI800 från 08 fram till 2022 är i princip samma motor.
Så cylindrar från nyare maskiner passar på ett 08-10 block dock kan man behöva fräsa ur lite i blocket så kjolarna går ner. Enklast är att köpa en cylinderfotspackning från en 2015 så ser man vars man behöver ta bort material.
Man kan även montera axys800 cylindrar på ett äldre block bara man löser avgasventilerna på något sätt... men cylindern är lika mot blocket.
Ang toppen så passar även dom från 2008-2016 pro-ride.

Men värt att tänka på är att eftersom det är insprutning så vet inte den om om man byter cylinder. Då cfi 2011-2016 har lägre porttider än 08-10. Så det är inte säkert att maskinen går som den ska om man bara byter cylinder.
Ska själv fixa ihop en 800cfi förgasarkonverterad och den kommer bygga på ett 08 block, 11ans vev och cylinder och troligen en axys topp.

Kom på en grej ang spridarna, de har lite olika o-ringar, tätningar så man får hålla ett litet extra öga så dom sitter som dom ska, men rent fysiskt så är det samma.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De va de svaret jag och ts väntade på :)
I de här fallet spelar inte porttiderna någ roll för de tilltänkta 13-15 cylindrearna ska få sig en portning + trimpipa = måste ändå ha Powercommander och mappas.

Är de någ skillnad på kolvar mellan årsmodellerna för de har olika best nr. De enda jag ser på bild Polaris partlist är att 09 har en kolvring vs de nyare 2st. Nållagren har samma best så kolvbultarna dim är ju lika. Följdfrågan,,,, ska man best kolvar för 09a eller 13 om man sätter dit 13 cylinder?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De va de svaret jag och ts väntade på :)
I de här fallet spelar inte porttiderna någ roll för de tilltänkta 13-15 cylindrearna ska få sig en portning + trimpipa = måste ändå ha Powercommander och mappas.
Är de någon skillnad i kolvbultsstorlek mellan 2009-2013? Varför jag undrar är att skoterdelen har olika art nr på sina fixkit ber på årsmodell? Eller är de någ annat som skiljer mellan kolvarna?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Ang kolvar så passar alla kolvar mellan cfi800 08-22.
Varför fixkiten skiljer är för att packningar och cylinderchimsen är olika pga av tjockare cylinderkjol.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ang kolvar så passar alla kolvar mellan cfi800 08-22.
Varför fixkiten skiljer är för att packningar och cylinderchimsen är olika pga av tjockare cylinderkjol.
Bra tack jag såg att kolvar passade mellan alla dessa modeller på skoterdelen eller var de nu va.
Polaris partlist va förvirrande då de angav olika art nr på kolvar ber på årsmodell. Varför de gör det kan jag inte lista ut förutom just 08 som har en kolvring. Piratkolvar däremot så ser man att de passar från 08-2015+
Med andra ord så köper ts fixkitt för 13-15 motorer förutsatt han köper 2013-15 cylindrar!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Värt att handla en ny -12 cylinder till swb ass, eller ska man handla en ny 2013-15 så får man fräsa så den stämmer överens med-12? Min cyl gick av på ena kjolen, vad kan ha orsakat problemet?
Om du orkar riva vevhuset och slipa de större så är de värt att köpa 13- cylinder Men 12or brukar hålla rel bra för de blev tjockare och tjockare år för år från typ 08-13 så 12orna spricker bara ibland :rolleyes: De är snabbt gjort att slipa blocket med roterande fil men de blev skrämmande lite packningsyta kvar mot kvattenkanaler så man får va försiktig. 29916
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Om du orkar riva vevhuset och slipa de större så är de värt att köpa 13- cylinder Men 12or brukar hålla rel bra för de blev tjockare och tjockare år för år från typ 08-13 så 12orna spricker bara ibland :rolleyes: De är snabbt gjort att slipa blocket med roterande fil men de blev skrämmande lite packningsyta kvar mot kvattenkanaler så man får va försiktig. Visa bifogad bild 29916
Är detta ett tidigt block? typ 08-09? För när jag slipade upp ett 11 block för 13 cylinder så behövde man knappt slipa något på avgassidan mot vattenkannan. Men då använde jag en cylinderfotspackning av nyare sort som guide.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Är detta ett tidigt block? typ 08-09? För när jag slipade upp ett 11 block för 13 cylinder så behövde man knappt slipa något på avgassidan mot vattenkannan. Men då använde jag en cylinderfotspackning av nyare sort som guide.
Ja de va ett 08 eller 09 block. De skiljer i best nr mellan 09 och 12 block också så de är nog mindre slipande på 12 blocket.
Jag skulle absolut byta till 13- cylinder, hör med white powder skroten för han har förmodligen en 13-15 cylinder.
 
Last edited: