Polaris pro-ride med trippel (Indy SP 750F) sedermera cfi 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har tagit och sänkt styret 30mm.





Sen nu när förgasarna är smidigare och i rätt vinkel så ska jag ta och bygga en riktig luftburk och använda original insugen på huven.
 
Reactions: Broby och neden

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De va bra info. Ang munstycken så löder jag igen dem med vanligt lödtenn och borrar om dem i all oändlighet.
Jag har köpt billigt ebay borrset från 1-3mm borrar med 1 tiondels steg de räcker till all bestyckning.
Löda gör man med gas/butangaslåga som man värmer hela munstycket med de funkar otroligt bra och enkelt.
 
Reactions: Bola och mas

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
De va bra info. Ang munstycken så löder jag igen dem med vanligt lödtenn och borrar om dem i all oändlighet.
Jag har köpt billigt ebay borrset från 1-3mm borrar med 1 tiondels steg de räcker till all bestyckning.
Löda gör man med gas/butangaslåga som man värmer hela munstycket med de funkar otroligt bra och enkelt.
Så brukar jag göra också göra för att snabbt hitta ungefär rätt. Men jag gillar att ha rätt "siffra" i förgasarna speciellt om grejorna sälj eller när det gått ett tag och minnet sviker...
Har beställt 3st av varje mellan 90-150 i 5 steg och de borde komma nu i veckan.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tyvärr går det lite långsamt framåt nu, har fått hem munstycken och monterar i ett par 125 nu, vilket ska motsvara ungefär 185 i vanliga mikunistorlek, vilket är original i många 503 motorer. hade i snitt 140storlek förut och det motsvarar ca 230 och det var väldigt för fett.
Luftburken börjar ta form en liten början..

 
Reactions: suregom och mas

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har nästan byggt klart luftburken. Har blivit lite för lite gjort på trippeln nu för det kom en skidoo i vägen som behövde storservice, men nu är den klar.





Sen ansluter den blå silikonslangen upp till luftburken i huven.

Har provkört också men mindre munstycken #120, men ingen större skillnad, vågar inte gå ner så mycket mer nu. Går att press upp i 7000 när man kör och 8200 utan rem.
Har även provat justerat placering av magneter och stator, för att ev få lite mer effekt, ingen större skillnad, men nu står dom optimalt iallafall.
Så jag måste nog hitta ett svänghjul som passar perfekt till statorn. För nu är det ett par mm mellanrum så den får inte maximal effekt på högre varv när gnistan behövs som mest.
 
Reactions: leroy

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Kanonfin luftburk nu kan du sätta turbosnorkel på huven :)
Ja svänghjulet är extremt noga att de är snugg fitt mot statorn så de ger bra kräm. Ex nu i somras hade magneterna lossnat på en hoj wr 450 så jag limmade fast dem igen men den gav värdelös gnista så den gick knappt. Normalt sett går de limma fast lösa magneter igen och de funkar kanon. Enda skillnaden på svänghjulet i fråga va att enmagnet hade separerat lite i botten och även spruckit rakt av, de satt kvar magnetrester i svänghjulet som jag slipade bort och limmade dit de något sargade magneterna. De räckte för att den skulle gå som en påse nötter. Annars brukar motorer gå med bara en magnet sprucken rakt av men inte denna maskin.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har forskat mer i cdi:n mystiska värld :)
Ska ge 2-cylindrig digital polaris wastedspark cdi en ny chans.
Har tänkt efter lite, 440 tändningen gick rätt bra på en cylinder och typ nästan på de andra, men det stora felet där var svänghjulet, det var rätt stator och svänghjul men svänghjulet hade bara 4st magneter, vilket egentligen gör att den bara kan tända riktigt en gång per varv där magneterna lyckat tajma statorn hyffsat.
För vad jag lyckats förstå så "mäter" cdi varvtalet på hur lång tid det tar att passera början och slutet på triggernocken och baserar tändkurvan och ev varvstopp på det. Undantag från xcr/ultra cd:in då det svänghjulet har en nock som är typ tre gånger så lång som de andra.
Så nu när jag ändå ska byta svänghjul så tar jag ett från en maskin med elback, behåller den ena nocken och sliper bort resen och gör 2st nya med 120graders mellanrum.
Sen ska jag prova med en cdi och stator från en maskin med elback för en sådan har jag liggande, vore riktigt trevligt att få den att gå och dessutom men elback :)
Då blir det dessutom hela tändsystemet från samma system, så allt borde stämma.
Skulle det inte fungera så är det bara att anpassa svänghjulet för xlt boxen igen, då är det bara att göra nockarna kortare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De spelar ingen stor roll om de är 4 eller 6 magneter i svänghjulet för de har jag testa ut noga på Thundercat 900 och 1000cc som just är tripplar. Thundercat 900 och zrt 800 hade från 93- 07-98 4 magneter i svänghjulet men från 98 blev det 6 st,,, hum eller va de tvärtom 🧐🤔Ja hursom så har jag provkört 4 och 6 magnet svänghjulen huller om buller på 900an och 1000cc och märker ingen skillnad. Om vi jämför med elmotorer som funkar på samma sätt (fast tvärom) så ser man att lågvarviga motorer har fler magneter vs högvarviga. De innebär förmodligen att ett svänghjul med fler magneter ger ite mer effekt på lägre varv men troligen lite sämre på höga varv.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
De spelar ingen stor roll om de är 4 eller 6 magneter i svänghjulet för de har jag testa ut noga på Thundercat 900 och 1000cc som just är tripplar. Thundercat 900 och zrt 800 hade från 93- 07-98 4 magneter i svänghjulet men från 98 blev det 6 st,,, hum eller va de tvärtom 🧐🤔Ja hursom så har jag provkört 4 och 6 magnet svänghjulen huller om buller på 900an och 1000cc och märker ingen skillnad. Om vi jämför med elmotorer som funkar på samma sätt (fast tvärom) så ser man att lågvarviga motorer har fler magneter vs högvarviga. De innebär förmodligen att ett svänghjul med fler magneter ger ite mer effekt på lägre varv men troligen lite sämre på höga varv.
nehep, trodde jag hade hittat något som verkade logiskt, men aldrig ska man få va glad :)
Men kör dom wasted spark?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
nehep, trodde jag hade hittat något som verkade logiskt, men aldrig ska man få va glad :)
Men kör dom wasted spark?
Mja men de är värt att testa ett svänghjul med fler magneter för de kan ev ge en aning mer stret annars skulle inte Arctic cat bytt till fler magneter på Thundercattarna. Men jag skulle hellre gå efter styrkan på magneterna, jämför draget i dem med en skruvmejsel. De tappar kraft med åren också om än lite.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Mja men de är värt att testa ett svänghjul med fler magneter för de kan ev ge en aning mer stret annars skulle inte Arctic cat bytt till fler magneter på Thundercattarna. Men jag skulle hellre gå efter styrkan på magneterna, jämför draget i dem med en skruvmejsel. De tappar kraft med åren också om än lite.
Nu har jag kört med ett 6 magneters hjul men haft ca 3mm luft mellan statorn och magnet, på det nya hjulet är det mindre än 1mm, så det kommer ge betydligt mer kräm, mer kräm i magneterna också med skruvmejsel testet. Men jag ska prova med en 2cyl back cdi bara för att när det är klart.
Då det nya hjulet även är mindre i ytterdiameter så ska jag göra en krans med nockarna som jag värmekrymer på utanpå hjulet så behöver man inte vara så brutal att svetsa på svänghjulet, sen går det att justera lite enklare också.
 
Reactions: Boost III

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har gjort kransen med nockarna. En stålring med 3st 60 graders nockar. Nu inväntar jag bara svänghjulet, vill inte förstöra det på bilden för det är ett 18graders hjul för back. Så jag har fått tag på den vanliga billiga 14 graders hjulet.

 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har fått det andra svänghjulet och monterat allt, gjorde en snabb provstart i morse och den hoppa igång, kändes som den gick på alla 3 cylindrar, gick bra upp till inslag iallafall sen provade jag inte något mer då den står i garaget. Men backen fungerade dock inte, men jag måste kolla om det kan vara för att jag kör utan tps = 100% tps, har en 800 switchback 05 med back så jag ska kolla hur den funkar med backen utan tps inkopplad. Troligen någon säkerhetsåtgärd...
Men jag hoppas att denna cdi funkar med trippel för det fina med tps är att det finns många tändkurvor att välja mellan om man bara sätter i ett motstånd som ersattare till tps:givaren, eller så fixar jag ett fäste för tps och kör med den fullt ut på förgasarna.
Ska även mäta tändläget innan jag provkör maskin.
 
Last edited:
Reactions: Boost III

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nu har jag provkört lite mera seriöst, tog och undersökte hur tps och backen påverkar varandra och det är inte alls, så nu vet man det.
När jag mätte tändningen så visade den ca 20 grader fel. så vid mätvarvtalet så visar den 50 grader btc istället för 29 +-1 som det ska vara.
Ska ta och kolla så mätstickan och sträcken på primärvariatorn fortfarande visar rätt.
Men då det inte skiljde mer så tog jag och provkörde :) och maskin har aldrig gått bättre än nu! nu går den med lätthet upp till drygt 7000 varv och den låter kry nu, inte som förut sur och ledsen, vill inte pressa den några längre stunder när tändningen troligen är helt felinställd.
Men jag måste kontrollera varför tändningen står så fel, men innan ska jag mäta igen med en tps inkopplad som är ställd på 0% för då går hela tändkurvan ner ca 20 grader över hela registret.
Men det som verkligen gav mig hopp är att backen nästan fungerar!!! när motorn fick bli varm så är det precis att motorn vänder och snurrar typ 2 varv åt andra hållet, så jag tror bara man får den statiska tändningen helt rätt så kommer backen att fungera :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har provat mer idag, ställde in tändningen rätt det som hände då var att det blev som förut vid 7000varv, den misständer där. Går inte att få över 7000 utan rem. Måste vara någon form av limp mode, men det är inte vattentempsensorn för utan den så varvar den max 6000 misständer på samma sätt där. Verkar inte vara knacksensorn heller, ingen lampa som lyser och varnar om den.
Blev ingen skillnad på backen när jag justerat tändningen rätt, även provat ändra magneterna i förhållande till stator ingen större skillnad på back funktionen.
Så jag ger upp denna cdi, har nu gjort om triggerringen till xlt:s mått på triggersarna. Provade med den stator som tillhör 800 cdi:n matarspolarna har mycket högre motstånd 2x15ohm det som hände då var att "varvstoppet" sjönk till ca 5500varv. Så jag ska i med rätt stator imorgon och se om den går då, ska även koppa på en extra sladd så jag kan koppla spolarna som jag vill externt för att se om den går bättre med lägre ohmtal.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag har glömt bort allt du provat men den borde gå med XLT cdi och stator samt att du ändrat triggerpunkterna till xlt.
De va bet svårare att få till än jag trodde.
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
En jäkligt dum fråga då jag inte kan ett skit om hur avancerade funktioner en cdi har men tanken om varvtalsbegränsning slog mig och funderar om cdiń har någon sådan funktion ? Har den det så borde den rent logiskt flytta ned varvtalsstoppet en tredjedel på en 3cyl maskin om cdiń kommer från en 2cylindrig ?
Är säkert helt ute i det blå med den tanken men frågar man inte så lär man sig ju inget heller.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
En jäkligt dum fråga då jag inte kan ett skit om hur avancerade funktioner en cdi har men tanken om varvtalsbegränsning slog mig och funderar om cdiń har någon sådan funktion ? Har den det så borde den rent logiskt flytta ned varvtalsstoppet en tredjedel på en 3cyl maskin om cdiń kommer från en 2cylindrig ?
Är säkert helt ute i det blå med den tanken men frågar man inte så lär man sig ju inget heller.
Inte alls, var min första tanke också, men iallfall just denna cdi verkar räkna varven rätt även med fler triggers, för annars så skulle inte varvet begränsas till 6000rpm utan temperatursensor för det är helt korrekt enligt service manualen.
Har kommit fram till att en cdi räknar varven på tiden mellan början och slutet av triggern, men på modeller som har en väldigt kort trigger så räknar den inte varv alls för då är den troligen analog.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ne nu ger jag upp, och gör det som borde ha gjorts från början, har beställt xlt stator och svänghjul från usa. Så går den inte då så vette fasiken....
Men nu har man testat det mesta med cdi, stator och svänghul och det är inte helt lätt som man först kan tro.
 
Last edited:
Reactions: Boost III